Tingelingen Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Er så usikker på hvor mye salt den lille jenta mi på snart 1 1/2 år egentlig kan spise uten at det er skadelig... Vet noen hvor grensen går for hva som er tilrådelig? Og hvordan vet man om barnet får i seg for mye salt; Får de noen symptomer?? Blir veldig glad for alle svar!:-)
Lemonia Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Små barn skal ha veldig lite salt. Under 12 mnd skal de ikke ha mer enn 1 gram om dagen, fra 1-3 år skal de ha maks 2 gram. Dette er altså maksgrensen, så helst skal de ha mindre. Nyrene deres tåler rett og slett ikke så mye. Husk at det er mye salt i ferdigmat, halvfabrikata o.l. Bruker man mye av dette (tørrvarer som posesuppe, sauser, potetmos o.l. inneholder mye salt) kan det være vanskelig å ha kontroll på saltmengden. (Mener jeg leste et sted at godt over halvparten av saltet vi får i oss hver dag er salt som allerede er i maten vi spiser, altså salt vi ikke har tilsatt selv.) Rent personlig mener jeg at slik mat ikke bør være hverdagsmat for hverken barn eller voksne. Man kan derfor med stor fordel lage mest mulig mat fra bunnen av, da har man full kontroll på saltinnholdet. Jeg lager all mat selv, salter lite eller ingenting underveis og salter heller min egen porsjon etterpå slik at barnet vårt får i seg så lite som overhodet mulig. Er ikke fanatisk, han kan f.eks. fint få en håndfull potetgull når vi har det, eller han får pølser eller annen mat med mye salt til middag innimellom, men dette er jo da unntak og ikke hverdagsmat.
marier Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 er ening med lemonia, prove aa unngaa men ikke bli hysterisk, du kan jo smaksforsterke maten under tilberedning med tomat, hvitlok, lok, ferske urter, osv. som gir mye smak, og ikke tilsetter salt. et dryss parmesan gir myyye smak og lite salt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå