The Bad Gal Skrevet 20. mai 2010 #26 Skrevet 20. mai 2010 Tror ikke jeg merka så mye vondt på 7 cm, jeg. Første fødsel kom jeg inn med 8 cm åpning og hadde så lite vondt at jeg regna med å bli sendt hjem. Hadde rier uten pause mellom, var derfor vi dro til føden for å sjekke. Tok vel 6-7 timer fra jeg kjente første antydning til rier til ungen var ute. Andre fødsel kom jeg inn med 10 cm åpning, gikk inn selv og hadde vondt, men ikke så vondt at jeg ikke klarte å gå trappene til føden eller holde en samtale gående. Støvsuga stua og vaska kjapt over badet før vi dro, jeg fikk litt panikk fordi naboen skulle komme å passe storesøster, og jeg hadde ikke vaska, haha. Hadde også da kobla rier(sammenhengende) Denne gangen tok det 3 timer fra første lille ri til hun var ute. Er jo så utrolig individuelt dette. Noen har så vondt at de bare vil daue når de er 2 cm åpen, men andre av oss er heldige og merker knapt at fødselen er igang, selv med nesten full åpning. Jeg er ikke tøffere enn andre fødende, jeg har bare mindre vondt i åpningsfasen. Å presse ut barnet er derimot dritvondt, der ville jeg bare dø!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #27 Skrevet 20. mai 2010 Vanskelig å beskrive de smertene man opplever under en fødsel. Men for min del var de siste par cm (8-9-10 cm) så ubeskrivelig smertefulle at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Husker pent lite av denne perioden, annet enn at det var syyyykt vondt! (Pressriene var forresten absolutt IKKE en befrielse for min del, de gjorde egentlig bare enda vondere, om enn på en annen måte! Men de varte heldigvis bare i 15-20 minutter, før det hele var over..) Jeg kom inn på sykehuset med 5 cm åpning, og de riene var det fremdeles fullt mulig å puste seg gjennom og ha en viss konsentrasjon og fokus rundt å komme gjennom. Ved 8-10 cm var kontrollen fullstendig borte for min del, og jeg hylte og sprellet og sparket visstnok ganske hemningsløst denne perioden. Jeg stod oppe mesteparten av fødselen, men under pressriene "maste" jordmor meg til å ligge på ryggen med bena opp, rett og slett fordi jeg ikke hadde kontroll nok over kroppen min til å la være å bevege meg - konstant! Hun ble visst redd hun ikke skulle få tak i barnet hvis ikke hun fikk meg på rygg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå