Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Det står jo på pakken at vannet skal kjøles ned til 40grader.. Om det kokte vannet kjøles ned i kjøleskap til senere, kan jeg da varme blandingen i vannbad? Det skulle ikke blandes med varmt vann, men pulver skulle tilsettes på flaska til 40grader. Syns tilbedringen av nan var ganske avansert med rette grader, og ting man ikke skal gjøre. Noen som har en forenklet "oppskrift"? Bra man ikke har født enda, men greit å forbrede seg (^^,)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Bland ferdig det du trenger, og sett det i kjøleskapet. Kan stå ett døgn. Er bedre det enn å ha bare vann i kjøleskapet, som må varmes opp, for så å blande pulver i. Synes jeg, da :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Men hvordan vet man at vannet er kjølt ned til 40grader? Kan jo ikke drive å kjenne på det hele tiden...? Så da bare varmer man nanblandingen man har i kjøleskapet til senere? Trodde ikke man skulle ha ferdige blandinger, for det kunne være så mange bakterier i det? HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Jeg koker vann og heller på flasker. Så varmer jeg opp vannet (på flaskene) til ca. 40 grader (måler temperaturen på armrista) under varmtvann i springen eller i en flaskevarmer. Så heller jeg tilmålt med nan-pulver på flaskene. På den måten blir melka ferskest mulig og den slipper å bli dårlig i kjøleskapet. Ferdigblandet mme som skal blandes i en temperatur på under 70 grader er ikke anbefalt å ha i kjøleskap pga. bekterier.
Gjest Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Hei Jeg vil anbefale deg å blande ferdig melken, for så å la den stå i kjøleskapet. Som en over her skriver, så kan den stå i ett døgn, men du må da blande den i varmere vann enn 40 grader. 70, tror jeg det var. Så kjøler du den ned i vannbad før du setter den i kjøleskapet. Er den måten godkjent på Rikshospitalet, så tror jeg at det er helt ok å gjøre det sånn hjemme også
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 NB: Til nyfødte skal ferdigblandet mme oppbevares i maks 12 timer
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Gjør det noe å oppbevare det avkjølte kokte vannet i romtemp? Tenker da på om jeg skal noe, så må jeg jo ha med mat.. Hva gjør dere når dere er på tur?
Gjest Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Jeg pleier alltid å ha med meg ferdigbalndet melk, litt pulver og litt kokt vann på en termos i tilfelle det går tomt. Ferdigblandet melk kan oppbevares i romtemperatur i ca 4 timer, og sikkert litt lengre om du legger et kjøle-element oppi stellebagen, eller hvor du nå enn har melkeflaskene
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 ha ferdigkokt og avkjølt vann stående, kok opp vann før måltidet og ta noe avkjølt og noe varmt vann sammen i flaska og bland inn melkepulveret. Det funker iallefall veldig godt for oss, prøv deg frem til hvor mye du må ha av avkjølt og varmt vann for å få rette temp (fx bruker jeg ca 40-50 ml varmt vann til 150 ml avkjølt men kommer litt an på om det er avkjølt i kjøleskap eller romtemp).
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Takk for alle gode tips. Tar gjerne imot flere. Hvordan vet man om den nanpakken man har, kan blandes på over 70grader? HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #11 Skrevet 19. mai 2010 Det står vel på...trodde det var en greie med melkepulver generelt jeg...men nå har jeg bare brukt vanlig NAN og NAN HA1 da
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #12 Skrevet 19. mai 2010 All Nan blandes på 40 grader, mens Collet og Småfolk blandes på 70 grader og Hipp ved 50 grader). Anbefaler deg å lese litt inne på Flaskemelk-forumet, mange gode tips om hvordan blande enklest mulig, hvordan gjøre det på tur, osv. Selv fyller jeg kokt vann i flaskene og setter dem i kjøleskapet. Når tulla skal ha mat, setter jeg på vannkokeren, og fyller med vamt kokt vann til riktig temperatur. Veit ikke hvor mye babyen din spiser nå, men jeg prøvde meg fram for å få riktig temperatur. Hvis blandingen blir litt for varm, kjøler jeg den bare ned i vannbad. Gi kun ferskblandet mme. Det er spedbarn som har dødd av en bakterie som finnes i mme-pulver.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #13 Skrevet 19. mai 2010 Fant endelig frem på flaskepost sidene.. Det jeg lurer på nå, nan skal jo blandes på 40grader, men går ikke det mot WHO sine retningslinjer? :s Og er den da full av bakterier? Syns det er litt skummelt med mme, for er så lett å gjøre feil virker det som.. :s Men man må visst bare hoppe i det, den lille må jo ha mat..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #14 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ble også litt forvirret av dette da jeg leste på Flaskeposten, men det er ingen fare for bakterier hvis du blander ny melk hver gang babyen skal spise. Hvis du føler at du absolutt må blande for et døgn av gangen, må du altså blande ved 70 grader og derfor bruke Collett eller Småfolk. Hvis du blander Nan eller Hipp ved 70 grader, forsvinner viktige næringsstoffer. Jeg har fått bedre hjelp av å lese inne på flaksemelk-forumet her på dib, enn av Flaskeposten.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #15 Skrevet 19. mai 2010 whattt?! jeg har ALLTID kokt opp vannet og blandet det mens vanent er kokvarmt. ellr så har jeg blandet det i kaldt vann som allerede var kokt og varmet i mikroen.. har aldri visst at det fantes slike "blanderegler" jaja.. babyen min har det fint i hvert fall tror ikke det er så nøye
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #16 Skrevet 19. mai 2010 skal vel helst ikke varme melk i mikroen, den varmer melka ujevnt og kan skade barnet. ( ja sa kan, og ikke vil!)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #17 Skrevet 19. mai 2010 Her var det mange som sier feil til deg. Som en over her sier skal NaN blandes ved 40 grader, det er for å bevare alle næringsstoffene. At det gikk greit for deg over her å blande det i kokvarmt er jo greit, det gikk bra for de fleste som røyka under svangerskapet og. Det vil ikke si at det er særlig anbefalt. Den enkleste måten jeg kan er ; Kok opp riktig mengde vann og hell på flaskene, avkjøl disse med en gang i kjøleskap. Når du skal ha melk, putter du en flaske i microen, rister og så kjenner på armen for kjenne hvor varmt det er. Når det er 40 grader vil du kjenne at det er bittelitt varmere enn undersiden av armen. For å være sikker kan du bruke et steketermometer e.l. første gangen så får du feelingen. Ha så i pulver. Pulver kan du ha ferdig oppmålt på porsjonsbegre eller evt. urinprøveglass (geniale). Jeg syns det er styrete å blande litt kaldt med litt varmt, men det er meg. Ved microen brukte vi max 40 sek. Husk å rist vannet, for micro varmer opp ulikt. Kokt vann kan stå i kjøleskap i ett døgn dersom det kjøles ned raskt. Ikke ha ferdig melk stående i kjøleskapet. Melk er lett fordervelig, og du risikerer bakterier som er unødvenig. Det er en spesiell bakterie som kan oppstå i mme, og den kan være veldig farlig. Som ei over her sier så kan bruke Collett eller Småfolk om man ønsker å lage ferdig, men hvorfor gjøre det når det frarådes av alle. Dessuten er det ikke bra å varme melk i micro, siden den varmes ulikt kan en del næringsstoffer gå tapt. Alternativt kan melk varmes opp i vannbad osv, men herregud så tungvint a. Jeg har satt meg veldig godt inn i akkurat dette med mme, siden vi har brukt det fra dag 1 på sykehuset. Skal du spørre noen som kan dette kan du alltids rope etter Blomstre. Hun er Dib's egen mme ekspert og kan oppdatere deg på anbefalinger fra leverandører osv osv Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #18 Skrevet 19. mai 2010 Takk for gode svar. Er godt å få andres brukererfaringer. kan jeg ha med en ferdig flaske med kokt vann på tur, eller må den være avkjølt hele tiden? Kan jo bli en del å ha med om jeg må ha med en termos til kokt kaldt vann, og en til varmt vann til vannbad. Hmmm... På nan pakken står det jo at man skal ta kokt vann og avkjøle det til 40grader, kan det gjøres i vannbad? Altså, at man koker vann når man skal bruke det, og kjøler det ned med engang i vannbad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå