Gå til innhold

Bivirkninger av hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det finnes et eget forum for diskusjon av prevensjon, men der er det ikke særlig aktivitet, så jeg poster det her i stedet.

Jeg sitter nå å vurderer å fjerne hormonspiralen som jeg har hatt i litt over ett år. Gradvis er livskvaliteten min blitt forringet. Det har skjedd så gradvis at jeg ikke har forbundet det med hormonspiralen før jeg leste om en dame med samme symptomer som meg.

Jeg er konstant trøtt og sliten, kan omtrent sovne stående. Kan bli lei meg uten grunn, og jeg er veldig ukonsentrert (kanskje fordi jeg alltid er så trøtt). Jeg har ikke ork til å gjøre noe som helst og etter jobb så ligger jeg på sofaen, helt skutt. Jeg har kviser på rygg, bryst og i ansiktet. Er mye plaget med kløe rundt om på kroppen, men spesielt øverst på ryggen. Hodepine er dagligdags. Og sexlysten min er totalt borte. Jeg har også lagt på meg 6 kilo som ikke rikker seg til tross for at jeg har begynt å trene 3 dager i uka i et forsøk på å øke energinivået.

Det er tatt hauger og lass med prøver av meg, alt er normalt. Så da gjenstår bare å få fjernet den fordømte spiralen og se om det er den som har gjort meg slik. Jeg lurer på om det er andre som har hatt det slik med hormonspiralen og fått den fjernet. Hvor lang tid gikk det før kroppen var normal igjen?

Veldig takknemlig for svar for nå er jeg temmelig fortvilet over hverdagen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt den ut. Skader ikke uansett.

En av mine "kampsaker" er nei til hormonprevensjon.

Er ikke i mot andre legemidler generelt. Tar vaksiner og andre medisiner om nødvendig.

Jeg har sett utrolig mange bli deppa og aseksuelle på hormonprevensjon.

Så ja, jeg ville tatt den ut.

Skrevet

Jeg har det på samme måten som deg, bortsett fra kvisene. Har fortsatt sexlyst men ikke i like stor grad. Det skjedde sånn med meg også, at det kom så gradvis at jeg ikke tenkte det kunne være pga. hormonspiralen. La vel på meg 7-8 kg over en lang periode. Har tatt av en del men har noen kg igjen som sitter som støpt.

I tillegg har jeg nå begynt å få ekstreme blødninger. De siste periodene har vart alt for lenge. Første periode: 2 uker. Så 1 uke uten mensen og deretter 20 dager med mensen igjen. Jeg er så lei, så blek, så sliten og trøtt. Har tatt det opp med fastlegen, og han sjekket den, men den sitter som den skal. Jeg vurderer likevel å ta den ut for jeg hater å ha det sånn. Vanvittige humørsvingninger har jeg også.

Men jeg blir veldig lett gravid og kan ikke gå over til piller igjen. Det passer ikke å bli gravid nå, og spiralen er så grei med tanke på at man ikke trenger å bekymre seg for noenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...