Alba44 Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Min lillegutt har 39,3 nå. Drikker godt, ligger rolig i senga og virker ikke som han har det vondt. Har ikke gitt noe, men syns tempen er høy da..
1mor3barn&1000ideer Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Sist jeg spurte legen om det, så sa han at det er bedre for kroppen å ordne opp i feberen selv. Så jeg gir kun om de har høy feber og skikkelig vondt, slik at de ikke får sove av det. Tror jeg hadde sett det litt an om jeg var deg God bedring
MathildeC Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Jeg gir når det er feber og barnet virker plaget og veldig slapt. Jeg vet mange norske leger er restriktive, men det virker som et særnorsk fenomen (bodde i England før). Jeg gir nok ofte, i forhold til mange andre her inne på DIB.
erteposen + 4 Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Jeg gir ikke paracet før feberen runder 40, men ingen av mine har hatt feberkramper. Jeg gir det om barnet har smerter, men prøver å unngå det både for små og store.
Alba44 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2010 39,3 er jo høy feber, ikke sant? For virker som sagt ikke som han har smerter. Sover nå. Stakkars lille gutten min.
Gjest Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 39,3 er egentlig ikke så høyt..eller, det kommer jo selvsagt an på allmenntilstanden. Er en fin så er det ikke noe å stresse med Da vi var på riksen med jentungen, hadde hun nesten 40 i feber, men var fin i form, så de mente det ikke var nødvendig med Paracet. Men klart, er de plaget av det, så er det jo greit å gi, om tempen er 38,5 eller 40 spiller ikke noen rolle da
Ugl@ Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ser på allmenntilstanden. Gir paracet primært for smerter og ikke for feber alene under 40, men hvis det er feks øreverk eller andre tegn til smerter/ ubehag i tillegg til feber under 40 så gir jeg paracetamol. Små barn tåler feber godt stort sett, har selv had unger med høy feber som har vårt våkne og pigge, så da har jeg ikke gitt. Lar heller feberen gjøre jobben sin, sunt tegn på at immunforsvaret funker.
erteposen + 4 Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Det er jo ikke så veldig høy feber for et barn Alba, og feberen har jo en funksjon. En kan jo ta ned feberen for å sjekke om barnet ellers er i form, om de er slappe, men hvorfor hindre kroppen i å ordne opp selv? Nå kjenner jeg ikke så godt til holdningene i Norge siden jeg ikke voks opp her og for tiden bor i utlandet, men leger over hele verden er jo bekymret for den økende bruken av medisiner en ikke får på resept. Norge ligger jo høyt på "butikk" medisin lista, og de fleste leger jeg kjenner er klar over farene ved overdreven bruk. Jeg sier ikke at du ikke skal bruke paracet i denne situasjonen, jeg bare vet at mine barn hadde fått mye paracet i så fall, men det kan jo være greit å lese litt om det: http://www.klikk.no/foreldre/article331018.ece God bedring til gutten din!
Alba44 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2010 Tusen takk, snille damer! Kan vel telle på en hånd hvor mange ganger han har fått paracet og han er straks 3 år, så ikke så mye erfaring med det. Heldigvis. Han sover fortsatt i et svalt rom i t-skjorte ogg et helseteppe over beina.
Mom2Two Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Jeg gir enten hvis de har over 40 i feber og/eller hvis de er tydelig plaget. Allmenntilstanden er viktigere enn selve tallet termometeret viser synes jeg. Hadde litt lavere terskel for å gi eldstemann da han var liten, siden han hadde et par episoder med feberkramper. Jeg synes det er bra man er restriktive med paracet i Norge, på samme måte som man også er restriktive med antibiotika. Følgene av overforbruk er ikke noe å hige etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå