Gå til innhold

Bleieslutt?

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli mektig lei av at Camilla fortsatt bruker bleier hehe

Tenkte jeg skulle kjøpe noen avvenningstruser på apoteket i dag og teste dem ut på henne :-)

Noen som har erfaringer med slike?

Vi snakker om å tisse og bæsje på do hver dag, de har do-trening i bhg men hun er ikke spesielt interresert. Hun får klistermerke hver gang hun har vært på do men de gangene hun sitter på do så kommer det ingenting....er nok kun for å få klistermerke at hun vil det .....lille utspekulerte jenta :-)

Vi hadde en dag uten bleier her men da ble hun bare fortvilet fordi hun ble våt gjennom hele buksa og ville ha på bleie igjen, så tenkte kanskje en treningsbleie kunne være tingen.... da blir det jo også kanskje litt mindre klesvask uten alle uhellene :-)

får vel bare ta tiden til hjelp og være litt standhaftig :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, bleier er til besvær, og veldig deilig å være ferdig med..

Når vi startet med bleieslutt på lilleM, var det på hans eget initiativ. - Vi hadde i en lang periode før dette (kjøpte potte når han var 1,5 år) der vi satte han på potta med en gang han stod opp om morgenen, så hadde vi fast do-tid før alle måltider og før kvelden. - 1 klistremerke i premie for å sitte på do, 2 for å tisse på do og 3 for å bæsje! En real motivator for å gjøre mer enn å bare sitte der...

Etterhvert så skjønte han plottet, og gikk sikkert 100 ganger på do for å små-skvette, bare for å få klistremerker... ;o)

- Nå siden i boka (vi har en klistremerkebok) var full så vanket det en større premie. Vi brukte mye tid på å lese/kikke i boka og alle klistremerkene og poengtere hvorfor han hadde fått dem, og hvorfor han snart skulle få en premie..

I barnehagen fulgte de samme prinsipp, men med et ark som hang i skapet hans, slik at vi kunne se på det hver dag også der.. Når det var fullt, så fikk vi med arket hjem, og det vanket også en premie på denne.. Ofte var det i form av en Lynet-bil eller is på en hvilken som helst dag.

Når vi så at dette ble mer naturlig for ham, og han selv initierte oftere at han ville på do, så fjernet vi bleien i sin helhet. - Vi brukte de tisse-trusene (bleiene fungerer IKKE) - som holder litt på væsken, men de blir våte og det føles ekkelt. Men det er hele poenget. Det skal føles ubehagelig å tisse på seg, og ikke i do. For da lærer de at den følelsen jeg har rett før det blir ubehag, betyr at jeg må skynte meg på do.

LilleM brukte 2 uker fra vi fjernet bleie helt, til han var knusktørr og ingen uhell, hverken i bhg eller hjemme. - også under sovingen i bhg.

- Da vanket det en stor premie - ny sykkel - for han var blitt stor gutt!

Resten bestemte han helt selv, at nå var han så stor at bleier ville han rett og slett ikke ha på lenger, ikke på natten heller.

Men det viktigste var faktisk å la ham kjenne på det ubehaget som det er å tisse på seg.. Skifte klær, vaske seg og ta på rent. Det var motivasjon nok.. For det betød pause i leken, enda lenger enn det tok om han hadde tatt seg tid til å gå på do... og IKKE kjeft for å ha tisset på seg.. Han fikk aldri kjeft, bare en forklaring at nå måtte vi skifte alle klærne og vaske oss, fordi han ikke brukte doen til å tisse, men tisset i buken. En aksept for at han kanskje hadde det for travelt til å si fra, men også beskjed om at neste gang så må vi gå på do før vi skal ut... etc.

Vi fjernet all form for premiering etter 2 mnd - for da mente vi at det var en naturlig greie - på samme måte som å spise mat.

På de 8 mnd han har vært bleiefri har vi hatt 6 uhell på natt - ingen på dagtid.

Dette ble litt langt, men summa summarum mener jeg følgende tips var suksess hos oss:

- Faste do-tider og ingen masing eller spørring i mellomtiden

- Relevant premiering (1+2+3)

- ikke kjeft for uhell!

- faste rutiner ved uhell (så vet de hva som skjer)

Ønsker dere masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...