Gå til innhold

ndre GBP opererte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker litt kontakt med andre som er GBP operert. Er det selv i slutten sept-09 så er jo litt i tidligste laget å bli gravid. MEEEN... det er nå skjedd :)

Lenge siden du er operert og hvor langt er du på vei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GBP betyr gastic bypass, og er en slankeoperasjon. Jeg skulle egentlig opereres nå, men siden jeg (endelig!!) ble gravid, så blir jeg operert når jeg er ferdig å amme :)

Skrevet

Jeg er GBP operert, men det begynner å bli en stund siden. Ble operert i oktober-06. Jeg er nå i uke 17.

Skrevet

jeg er det. Ble operert i år og var til min store skrekk gravid under inngrepet. Heldigvis så tidlig at fosteret ikke har blitt berørt. Er snart 19 uker på vei med en liten jente.

Har hittil gått ned 17 kg etter jeg ble gravid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Lenemor: Ahhh..... var ikke det skummelt?? :)

Hvor er du operert?

Var ei som ble operet samtidig som meg som også var gravid eller ble kort tid etter OP.

Dere andre. Hvordan har det gått hittil??

Hvilken oppfølging får dere?

Skrevet

Når det gelder etter selve op har ting gått veldig bra har gått ned 60- 65 kg:) spiser tilnærmet normalt, bare litt mindre mengder.

Når det gjelder graviditeten virker det som alt er normalt foreløpig, men får vite mer om det på ordinær ul om 1 uke, er så spent!!! Men får ingen ekstra oppfølging, så da er de sikkert ikke særlig bekymret for det siden det er så lenge siden.

Eneste er at jeg har fått jern- og B12 mangel antageligvis pga op... men tar ekstra jern og får B12 sprøyter så har kontroll på det.

Skrevet

Brukte du lang tid på å gå ned de kg?

Har fått vite at vi SKAL ha ekstra oppfølging. for har skjedd at barnet ikke har fått næring :(

vitaminmangel er vanlig og det ffølger vi opp med blodprøve ofte.

Skrevet

ja har vært ekstra mye til legen pga endel svangerskapsplager så da er det tatt ekstra prøver med tanke på vitaminmanglene:) Itillegg tar jeg multivitaminer, omega 3 osv.

Får nå se hva de sier på ul neste mandag...

Jeg gikk ned ca 70 kg på ca 1- 1,5 år tror jeg det var, men måtte jobbe litt ekstra for de siste kg.

Gikk opp 5- 10 kg en stund etter det og kroppen har stabilisert seg der så det er nok min trivselsvekt og jeg trives med å være slik er ikke syltynn, men sunn, frisk, orker å gjøre det jeg vil og finner vanlige klær i str s- l alt etter hvordan klærne er:)

Så jeg er fornøyd, skulle egentlig stramme opp mage og pupper nå, men da jeg fikk op, ble jeg gravid så det blir utsatt.

Skrevet

Dette er min 3 graviditet. og skal til jordmor i morgen. Men jeg kjenner jo egentlig ikke at jeg er gravid foruten at jeg har bekkenløsning! Er så merkelig! Jeg får B-12 sprøyte, D-vitamin, multi, calsium, jern og sink. Det er vitaminer jeg tar nå!

delphi... hvor er du operert?

Skrevet

jeg synes også det er så rart, kjenner heller egentlig ikke at jeg er gravid, bortsett fra bekkenløsningen. Det er min første da og er mye redd og nervøs for at babyen dør eller det er noe galt.

Var på ul i uke 12 da og hørte fosterlyden for 1 ukes tid siden, men trenger nok den ordinære ul for å roe meg litt. Lurer på om jeg kjente babyen fredag og lørdag, men er usikker siden det er første gang og ikke vet hvordan det skal kjennes ut hehe

jeg er operert på Aleris i Oslo, men har fått nesten all oppfølging etter det her i Trøndelag av min fastlege. Hvor er du operert?

Skrevet

Jeg prøver og få en tidlig UL. MEN det er ikke no lett. Legen vil ikke sende meg og jeg er bare bekymra. Har mistet en gang før og går med skikkelige nærver nå også!

Vet man kan kjenne baby tidlig... men det er ikke alltid man vet hvordan det kjennes! :) Men det er jo såååå deilig!

Er også operert på aleris i oslo og har vert på 3 mnd kontroll der i januar. Eller er all oppfølging her på legesenteret!

Skrevet

nei det er ikke alltid lett og få tidlig ul. Jeg tok en privat og betalte for den selv. Jeg ville ha en for å bekrefte graviditeten og fordi jeg var veldig bekymra, hadde en klamydiainfeksjon jeg ikke var klar over og hadde gått lenge med da jeg ble gravid.

Er vel litt derfor jeg fremdeles er bekymret...

Forstår godt at du er nervøs da ja, kanskje lurt å ta en ul privat eller noe da hvis du har økonomisk mulighet for å roe nervene litt... Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Jeg er også GBP-operert. Det er nå snart 3 år siden, og jeg gikk ned 56kg i løpet av 1,5 år. Jeg tok bukplastikk (omvendt t-snitt) i januar i fjor, og er særdeles spent på hvordan det blir å gå med magen min.. Er i uke 18 nå, og hittil har jeg bare gått ned i vekt til tross for at jeg ikke kaster opp, men legen og jordmor er ikke bekymret.

Skal på ordinær ultralyd om to uker. Er kjempespent på å se om alt er bra med den lille. Foreløbig får jeg ikke noe ekstra oppfølging pga GBP, men det skal visst vurderes etterhvert om det er behov for ekstra vekstkontroll av babyen...

Skrevet

delphi: Huff... jeg har ikke hatt noen sjekker :/ ikke tester på noen måter egentlig!

Her jeg bor er det ikke privat tilbud på UL så det er litt vanskelig :( Trist egentlig. Tror jeg hadde vert allerede på en sjekk :)

Jer er 6+? så jeg vil prøve og få UL til uke 8. det var da jeg mistet sist gang :/ Skal mase i morgen på jordmor. Skal på tidlig kontroll!

Lenalia: Har skjønt at man kan få en god del strekkmerker når man har hatt mageoperasjon. For der er jo ikke noe mer som kan strekkes! :(

Mener at man skal ha eksra oppfølging fra og med uke 24. Men noen har fått før det også!

Dere er så heldige med vekten. Føler ikke at min vekt går noen sted. har "bare" gått ned 23 kg på 8 mnd og 4 kg på de siste 4 mnd.

Huff... skal vel kansje ikke klage... men er ikke fornøyd med min OP!

Skrevet

Er forberedt på å få nye strekkmerker på magen ja... (Men samtidig har jeg et indelig håp om at det kanskje går greit nok dersom jeg ikke blir så stor) Som sagt er jeg i uke 18 nå, og man kan ikke se at jeg er gravid,og jeg bruker enda alle de trange jeansene mine. Men magen kan selvsagt poppe ut når som helst.. Dette er mitt første svangerskap så jeg har heller ingen ting å sammenligne med...

Når det gjelder vekten din så kan man gå ned i vekt lenge etter en slik operasjon. Er ikke uvanlig å gå ned i både 1,5 og 2 år. Så dersom du er flink å spise slik som vi skal med små og hyppige måltider går det nok bra.. Kanskje får du litt ekstra hjelp av ammingen også...

Lykke til med spiren i magen... =)

Skrevet

Er tidlig og si noe om strekkmerker og hvor stor magen kommer til og bli. I mitt første svangerskap hadde ikke jeg skikkelig mage før jeg var 6 mnd.. men da kom den virkelig også... hehe... så ut som om jeg hadde svelgt en globus :P hihi....

Jeg sliter med å spise ofte nåk. Er liksom ikke så sulten. Og min store last før OP var jo godis. Og jeg tåler alt for mye nå... har skjeldent dumping av ting jeg spiser :( Må spise mengder med fett... ellers fungerer ikke magen min! Alt er bare rot for meg for tiden :P

Men jeg har forstått at det er ikke sikkert man kan amme.... forsto man fikk dårligere melk og veldi lite næring i melka. Skal ikke si dette sikkert, men va slik jeg forsto det!

Skrevet

Ja du får mase på jordmor når du skal på kontroll, du burde jo få tidlig ul synes jeg når du har mistet og er så bekymret, krysser fingrene for deg og håper du får det.

Det er veldig varierende hvordan vekttapet blir etter en slik op, kjenner et par andre som har tatt det som heller ikke har gått ned det de ønsket, men som sagt ovenfor du kan ha hjelp av op lenge.

Jeg av egen erfaring hadde ikke hjelp av den så veldig lenge og kjempet hardt for de siste 20- 30 kg.Jeg tåler også ganske mye og har fått skikkelig godterikick nå i svangerskapet som jeg sliter med, men har ikke lagt på meg noe ennå heldigvis...

Det kan ennå rase av noen kg, lykke til med dette og hos jm:)

Skrevet

Ja får mase litt ekstra jeg :) Må vell klage litt ekstra... virker jo som om det er vanskelig og komme seg på UL her :(

Huff... klarer ikke kjempe meg ned ennå 20-25kg. Det blir for tøft... :(

Får håpe svangerskapet hjelper meg. Har i begge de tidligere gått ned 12-15kg :P Så kansje dette hjelper nå ;)

Skrevet

Ja da får vi satse på at det hjelper denne gangen også;)

Og det vekttapet du har hatt er jo ikke akkurat lite da:)

Skrevet

Har vert hos jordmor nå... hun mente vi som GBP opererte burde få ekstra oppfølging.

Hun henviste meg også til tidlig UL p.g.a. mine bekymringer :) Så det kan jo hende jeg får det nå :D

Veeet... har jo gått ned en del da... men hadde forventet mer nedgang! :/ Man er vel for storforlangende vil jeg tro!

Skrevet

ja man blir litt storforlangende hehe kjenner det på meg selv også hehe

Hvordan oppfølging mente hun da, sa hun noe om det? flere kontroller eller?

kjempebra hun henviste deg til tidlig ul, da får du det nok fort tenker jeg:):)

Skrevet

Hehe... storforlangende.... huff....!!

Hyppige kontroller på vekste til den lille i magen. Og at vi får riktig næring i vår egen kropp! Da vil det vel bli mer UL får og se at baby vokser riktig og kontroller for mor og få alt sjekket ofte!

Ja jeg gleder meg til og se om jeg får noen tidlig UL!! :)

Skrevet

hehe synes ikke storforlangende er så negativt i fht dette og forstår deg godt, du får se hvordan det går etter fødsel og sånn.

Ja jeg får vel høre hva de sier om dette når jeg skal på ordinær ul, da får de jo info om at jeg har vært gjennom dette og sånn så får vi se... kjenner jeg ble litt bekymret for dette med barnets vekst, men nå bekymrer jo jeg meg for alt omtrent hehe

Lykke til med ul:):)

Skrevet

Bekymring for barnets vekst skal man ikke ha ennå... fram til den ordinære UL så er det igrunn ikke så mye babyen legger på seg. Så da er det ikke noe å bekymre seg for!

Men håper vi alle blir tatt godt vare på av helsepersonellet! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...