Gå til innhold

Hei erfarne mødre - jeg trenger tips om hvordan få 3mnd gammel baby til å sove lengre strekk om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, gutten min som er 3,5 mnd våkner veldig ofte om natten - går 1,5t-2,5t mellom hver gang, og da vil han ikke ta smokken, men ha pupp. Han sov godt tidlgere, fra 21 til 5, men nå har han vært forkjøla i to-tre uker, med tett nese, derfor har jeg tatt han opp hver gang han har våknet, gitt nesespray og pupp. Problemet nå er å få han til å gå over til vanlig soving igjen - han har vendt seg til at man spiser hele natta... Han kan jo umulig trenge mat så ofte som 5 ganger i løpet av en natt. Jeg har prøvd å gjøre noen grep de siste dagene - er veldig nøye med rutinene på dagen, han sover bare ute, siden han sover lengre og tyngre ute. Jeg har også sluttet helt å rugge på vogna på dagtid, så han må sutre seg litt i søvn, tenker at da kan det smitte til natta, at han klarer å sovne uten noe stimuli... Etter at jeg har gjort dette har det vært lettere for han å sovne av seg selv om kvelden. Men han våkner fortsatt like ofte. Har tenkt til å prøve å la han ligge og klage et par av gangene han våkner nå i natt, er bare redd for at han vekker storesøsken, så jeg liker ikke at han skriker for mye... Det er derfor jeg tar han opp til slutt. Og så er han jo bare tre mnd da stakkar. Kan ikke kjøre skrikekur akkurat.

Men lurer på om noen har noen flere tips til noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi han mat hver 3. time på dagtid, slik at han får mesteparten av behovet sitt dekket da.

Dersom du allerede gjør det kan det jo hende han rett og slett våkner for kosen og ikke egentlig sult.

Skrevet

jeg skjønner at du ikke vil at han skal ligge der og gråte og evt vekke storesøsken,men hva med å prøve å bare gi han smokk?ja så blir det litt gråting/klaging fra hans side,men om du putter smokk i 5-10 minutter og ser hva som skjer da?du skal ikke holde på slike i lang tid selvsagt,men bare for å ha prøvd det?

og gi ofte melk på kveldstid før han skal legge seg sånn at han fylles opp

ellers har sikket helsesøster noen råd..?

Skrevet

Gutten min er nå tre mnd og jeg hadde samme problemet. Han spiste hver 2,5-3. time på dagtid, så helsesøster sa jeg kunne kutte ned og amme hver fjerde time i stedet, slik at han ikke ble sulten så fort på natta. Syntes det hjalp og går stort sett 3,5-5 timer mellom amming på natta.

Ellers kan det være greit at pappaen hjelper til med ungen på natta, så når ungen våkner uten at det er tid for mat, kan han prøve å roe ungen og få han til å sove igjen. Forbinder ofte mamma med mat/pupp så enklere om pappaen kan ta han da.

Har også samme kveldsrutine med bading/kveldsstell og amming i dempa belysning før han legges i senga, så han skal "skjønne" at det er natta og forhåpentligvis sove noen timer i strekk;)

Håper det ordner seg og lykke til:)

Skrevet

Babyen min er 4,5 mnd, og sovinga på natta er veldig uregelmessig. Noen ganger våkner han som du sier, hver 1,5 -2,5 time og vil ha mat...så da gir jeg ham mat. Så sovner han igjen, og vi alle kan sove videre. Enkelt og greit. Synes jeg, da.Gidder ikke stresse noe mer med det når han er så liten;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...