Gå til innhold

Hvor mye tør vi å ta sjanse på å ha i lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min er på boligjakt, vi trenger noe større en leiligheten vi har bodd i frem til nå siden vi venter nr to :-) Vi har vel alltid vært litt "gjerrige" når det gjelder penger, men når vi skal kjøpe noe så ser vi jo for oss at vi skal kjøpe noe som vi skal bo i i overskuelig fremtid. Og da vil vi gjerne kjøpe for så mye som vi har råd til.

Var hos banken, men de kaster jo nærmest penger etter oss siden vi er trygge og stabile betalere så jeg tør ikke helt å stole på at vi klarer å betjene de lånene de er villige til å gi oss.

Men jeg er faktisk litt dårlig å se hva vi egentlig har råd til, så fint hvis noen med litt mer økonomisk sans kunne hjulpet meg. Vi har en samlet inntekt på 1,3 millioner. Vi har allerede solgt leiligheten så vi vet at vi har ca 1 mill i egenkapital. Vi lurer på om vi kan ta opp hele fire millioner i lån (blir helt svett av tanken) eller om dette blir litt i overkant. Vi tenker på at vi også skal klare å betjene lånet med en betydelig høyrere rente enn det er nå.

Gir banker fortsatt lån på 80% av husets verdi, eller får man "bare" 75%? Hvis det er 75% så får vi vel "bare" tre millioner når vi har en mill i egenkapital?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en mill i egenkapital kommer dere jo uansett under 75%. Før vet jeg det var vanlig å si at man kunne betjene et lån på inntekt ganger tre. 1,3 ganger tre blir jo 3,9 mill. Lag et nøye budsjett for de utgiftene dere har per i dag, og se selv hvor mye dere kan klare å betale i renter og avdrag. Ved å binde renten på en del av lånet, vil nedbetalingen også bli litt mer stabil i forhold til videre renteendringer.

Jeg ville råde dere til å ta kontakt med flere forskjellige banker. Velg en som ikke kaster penger etter dere, men som heller tar dine spørsmål og bekymringer alvorlig. Banken er jo opptatt av at de vil få sine penger dersom dere ikke klarer å betale. Vi med lån er jo opptatt av å klare å betale, samtidig som vi skal leve greit uten å bo oss i hjel.

Skrevet

Nå er det mulig jeg er helt dum her men kommer vi under 75% hvis vi låner fire mill og har egenkapital på 1? Dvs at vi kjøper et hus til fem millioner (kanskje jeg forklarte litt krøkkete istad)?

Vi burde absolutt ta kontakt med flere banker, det var et godt råd! Veldig viktig for oss å ikke bo oss ihjel, vi skal jo leve livet og. Kjedelig å ha så gode inntekter også skal alt gå bort til lån, det blir for dumt ;-)

Takk for gode tips!

HI

Skrevet

Du forklarte helt riktig. Jeg tenkte totalt fire mil og da en i egenkapital. Men du hadde skrevet lån fire, og da kommer jo egenkapitalen i tillegg. Vi leier ut sokkelleilighet, og det er jo også viktig å tenke på i forhold til ytterligere inntekt.

Dere må jo også ta hensyn til hvor god rente de ulike bankene kan gi dere. Kan godt hende dere ender opp med den banken dere snakket med først, men uansett så har dere flere råd og tips og ta med dere fra de andre bankene og.

Spennende prosess. Kos deg...og må bare si at dere er heldige som har så høy inntekt...

Skrevet

med så mye egenkapital, så ville jeg personlig kun tatt opp et lån på litt over en mill, alt ettersom prisklassen på huset dere skal kjøpe. Å ha et lån på 3 mill er jo spinnvillt i mine øyne!

Hvis dere tar opp et lån på 1,5 mill, så kan dere lett kjøpe et hus/lelighet i prisklasse 2-2,5 mill. Da har dere et lite lån som er lett å leve med, og dermed kan dere fortsette mye i samme linja som nå :)

Hvor skal dere kjøpe hen??

Skrevet

Det er jo ikke spinnvillt å ta opp lån på 3 mill med den inntekten de har. Hvis de bor i mitt distrikt vil de ha råd til en liten leilighet, kanskje et gammelt rekkehus hvis de har 2,5 å rutte med. De har gode forutsetninger til å ta opp større lån. Selvfølgelig er det stor forskjell på boligpriser i dette landet.

Skrevet

Vi har samme inntekt som dere, og lånet vårt er på 3,7 mill.

Vi hadde en egenkapital på 800 000 da vi kjøpte. Billånet er nå bakt inn i huslånet.

I tillegg har mannen et par hundre tusen i studielån samt litt kredittkortlån.

Vi klarer oss veldig bra på dette i måneden. Kjøper stort sett det vi ønsker oss og spiser godt.

Så det skulle ikke være noe som helst problem for dere å betjene et lån på 4 mill. Spørs jo helt klart på hvordan levestil dere har og hvor mye annen gjeld dere har....

Skrevet

Leiligheten vi solgte som hadde to soverom fikk vi 2.2 mill for ;-) Så det sier litt om hvor vi bor kanskje, hehe. Vi bor i Osloområdet og har ikke tenkt å flytte siden det er der jeg kommer fra og har hele familien min. Skulle gjerne flyttet til utkant norge og fått en enebolig til 2 millioner jeg, men familie er viktig!

Tre millioner i lån er spinnvillt og vi vurderer jo t.o.m 4 millioner, det er sykt det! Nei tror nok vi går for tre mill ja, synes det blir så mye med mer....

Men vi ha jo som sagt 1,3 i felles inntekt (ja vi er heldige der, men det innebærer en mann som jobber offshore på 2-4 turnus ;-) ) og har jo litt å rutte med.

Skrevet

12.02 var HI ;-)

Skrevet

Så dere klarer dere fint med et slikt lån, så bra! Kan jeg spørre om rentebetingelsene dere har da? Synes du ikke det er skremmende å ha så stort klån?

Levestilen vår er vel ganske normal, eneste vi bruker litt ekstra på er å reise (og det er jo uansett blitt litt redusert i det siste med en liten en og en på vei). Vi har ikke billån, bilen er kjøpt med oppsparte midler, men begge har ca 170 000 i studielån.

HI

Skrevet

Vi har nettopp fått satt ned renta vår til 3,05 %, men husker ikke om det var nominell eller det andre. Vet egentlig ikke forskjellen ... :-)

Lånet har vi tatt over 25 år og betaler mellom 17 og 18 000 på det i måneden.

Ser ut til at dere har ganske likt utgangspunkt som oss...

I begynnelsen syntes jeg det var veldig skremmende å ha så mye lån!! Jeg var redd, og usikker på om jeg ville ta opp så mye. Men vi fant et hus vi ønsket oss veldig, og nå som jeg ser det går veldig greit, er det ikke så skremmende lenger... :-)

Så om dere må ta opp såpass i lån for å få det huset dere ønsker dere, er det helt klart verdt det!

Lykke til med huskjøp og forestående fødsel! :-)

annie 11:55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...