Gå til innhold

Når skal man stole på at "ungene" kommer seg opp på egenhånd om morran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt matt, stum, oppgitt og rasende her jeg sitter.

Skal ikke en 14 åring vekkes om morgenen? Er ikke det noe av det ansvaret man som foreldre har?

14 åringen min bor 50/50 hos oss og faren. Faren jobber ikke og er oppe om natta og sover om dagen. De fleste dagene i uka må han alikevel opp tidlig for å kjøre samboer på jobb og unge i bhg. Alikevel vekker dem ikke 14 åringen. Som regel får han ikke i seg mat før skolen har han fortalt meg nå (sist uke).

I dag våkna han kl. 8 av søsteren sin. Da hoppa han i klæra og heiv seg på sykkelen. Klassen skulle på tur og hadde oppmøte på t-banen kl. 8, han kom 10 min. for sent og rakk dermed ikke turen. Ringte meg og var helt fra seg. Han sitter nå hjemme hos meg og leser til tre prøver han har om to uker. Reiser i morgen på ferie med faren og skulle hatt dem i neste uke.

Jeg sendte sms til læreren om at jeg akkurat hadde fått beskjed om at han hadde forsovet seg og at han var hos pappa denne uka.

Det er ikke noe problem å få han opp om morran hos oss. Han blir vekket og står opp, riktignok trøtt og morragretten men han kommer seg på skolen og rekker frokost først.

Kan man egentlig forlange og forvente at en 14 åring skal komme seg opp om morran på egenhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mener jeg faktisk man kan forlange og forvente ja.

Skrevet

Det kommer jo an på 14åringen vil jeg si! Og om han/hun får beskjed om å stå opp selv eller ikke. Hos oss har f.eks alltid jeg blitt vekt. Mens lillesøster har bestandig stått opp selv. Det er når mamma har vært hjemme. Når hun har reist tidlig på jobb eller ikke kommet hjem fra nattevakt så måtte vi stå opp selv alle tre. Og det har gått fint det også.

Så ja, han burde fint klare å våkne selv. Men han burde få beskjed om at han må det. Og han har vel skjønt nå at han burde ha på vekkeklokke nå?

Skrevet

Jeg mener at som oppdrager skal man sørge for at ungene kommer seg på skolen om morgenen. Er han hos far er det fars ansvar, mao.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Broren min er snart 19 og må bli vekt enda...

Når jeg var 10 begynte jeg å ha på klokke selv for å stå opp på morningen. Jeg er ikke uenig med deg altså, han bør bli vekt hos sin far, men han kan jo kanskje prøve å ha en vekkerklokke? Jeg vet hvertfall at når jeg gikk på ungdomsskolen sto jeg alltid opp selv på morningen, ofte hadde mamma reist på jobb, eller sov fordi hun skulle sent på jobb.

Sier ikke at jeg levde det optimale livet altså! :) Men han klarer det nok hvis han får en vekkeklokke, tror du ikke?

Likevel er det jo fars ansvar å sørge for at han er oppe når han skal.

Gjest Nabaat
Skrevet

Jeg ble vekt av mamma, men har inntrykk av at det var uvanlig? Alle så rart på meg når jeg sa jeg ble vekt, for alle andre sto visst opp selv... Men jeg likte å sove.. ;-)

Skrevet

Min datter på 17 blir vekket...opptil flere ganger. Hun får ferdigsmurt mat i tillegg. Akkurat flere ganger vil jeg ha med frabedt, helst ganske snart, men hun har aldri fravær fra skolen heller, så får se det positive i det.

Skrevet

Min store barn fra 16 og nedover blir vekket. Matpakke må de smøre selv, det er det bare de yngste som slipper.

Skrevet

Jeg mener at en 14åring bør klare å komme seg ut av senga selv ja. For da er de så store at de får det til uten problem. MEN foreldrene skal jo sjekke/ha kontroll på at de kommer seg opp. Man kan jo ikke bare forvente at en 14åring sånn helt ut av det blå skal komme på at nå skal han begynne å stå opp selv om morgenene.

Så når situasjonen er som du beskriver og far uansett er oppe for å kjøre samboer og andre barn på jobb og barnehage, så tar det ikke en kalori fra far å stikke hodet inn døra til 14åringen å gi beskjed om hva klokka er å at nå må han stå opp. Og det burde vel strengtatt samboeren til far også klare å få til om det hadde vært slik at far ikke var tilstede.

Men siden de tydeligvis gir faen i om gutten kommer seg opp eller ikke, så ville jeg begynt å øve med vekkeklokke når han er hos deg sånn at han klare å komme seg opp når han er hos far også. Ikke så mange år til han flytter ut å da må han jo få seg opp av senga selv uansett. Regner med han har mobil og da har han jo alarm på den!

Skrevet

Takker for svar.

Jeg ble helt satt ut når han ringte meg i dag. Vet også at stemoren var oppe tidlig for hun la ut innlegg på Facebook mens jeg var innom der i morres (facebook og frokost hører sammen).

Når han kommer fra ferie med faren nå så blir han hos meg i to uker. Dvs. så og si resten av skoleåret. Og til høsten bor han forhåpentligvis fast hos oss. Har hatt innlegg om det tidligere.

Skrevet

Ja, en kan forvente at en 14-åring kommer seg opp selv. Er du bekymret kan jo du ringen han?

Sløv far, men jeg forventer det. Det er ikke så lenge siden vi hadde en husvenn på 15 år boende her i 4 mnd.

Skrevet

Ja, jeg mener en 14-åring skal kunne stå opp av seg selv.

Men ser man at det er et problem, mener jeg at man som foreldre må passe på at ungen kommer seg opp og avgårde (og får i seg frokost!).

Skrevet

Selvfølgelig skal man se til ungene, MEN- en 14 åring bør og i mine øyne skal kunne klare å ta ansvar for seg selv om morran. Og matpakke kan smøres kvelden før, det er også normalt at det kan ta ansvar for selv.

Veldig mange i den alderen er aleine hjemme både før og etter skoletid, og han burde nok lære seg å ta ansvar for seg selv. Det du kan gjøre, er og gi han denne oppgaven når han er hos deg så han får det inn som en rutine!

I en startfase kan du evn ringe han om morgenen når han er hos faren slik at han blir vekt...

Men igjen, det er å forvente at en 14 åring kan ha på vekkeklokke,smøre brdøskiva si og komme seg avgårde om morran selv. :)

Skrevet

Som foreldre har vi ansvar at unga kommer seg opp om morran. Men en 14 åring bør kunne klare dette uten hjelp.

Her i huset forventer jeg at alle unga står opp selv om morran 6-16 år, om jeg vekker dem selvfølgelig, men drøyer det så dem får litt dårig tid.

Jeg tenker at en 14 åring som ikke kommer seg opp om morran på egenhånd blir en slik person som i mange, mange år fremover er avhengig av å bli vekket for nå sine plikter.

Det gjelder vel å komme seg i seng slik at man våkner av seg selv tidsnok til morgendagen.

Gjest Morn du
Skrevet

En 14 åring skal kunne stå opp selv om morningen ja. Men da må de vite om at de skal stå opp selv.

Skrevet

En 14 åring burde nå klare det selv, MEN når han da ikke gjør det burde det være en selvfølge at pappen får ham opp. Spesielt når han skulle på tur... Men kanskje gutten din lærer å ta ansvar selv fra nå av?

Jeg stod forresten opp selv fra jeg var 12,5 år, forldrene mine begynnte jobb veldig tidlig, så da var det ingen bønn...måtte komme meg opp og ut alene. Frokost lagde jeg selvsagt selv.

Skrevet

Folk er jo forskjellige. Jeg sto opp selv fra jeg var 9-10 år, mens broren min aldri klarte å komme seg opp på tross av vekkeklokka. Vekkeklokka hans (sånn grusom klokkeradio) vekket hele huset, men ikke ham som sov rett ved siden av. Samboeren min er snart 37 år og klarer 90 % av gangene ikke å komme seg opp med mindre jeg stjeler dyna hans eller noe.

Synes far og stemor kunne ta seg bryet med å vekke 14-åringen når de likevel er oppe og på farta selv.

Skrevet

Ja det syns jeg, har to barn rundt den alderen og dersom jeg har fri en dag og de to små sover lenge så forventer jeg virkelig at de kommer seg opp, smører mat og mat pakke og kommer seg på skolen.

Skrevet

Ja, det skal man forvente at en 14åring greier fint selv. Har selv en på 12år som har stått opp og ordnet seg selv sia han var 10år. Selvsagt vekker jeg ham hvis han en skjelden gang forsover seg, men det har skjedd kun en gang.

Det er sunt at barna lærer å ta ansvar for seg selv, og en 14åring er en ungdom tross alt.

Skrevet

Selvsagt skal man forvente det!

Men det er vel naturlig å slenge bortom rommet og vekke med å si hva klokka er, så er det opptil guttungen å stå opp.

Han kan jo bare bruke mobilen for vekking slik andre folk gjør!

Det er bare 4 år til han skal klare alle livets sider, så det å sørge for egen vekking er en god start!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...