Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Kan man få henvisning til Psykolog av fastlege eller må man bare finne en selv?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Du kan ikke få henvisning fra fastlege, du må.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Jo,hos de aller fleste må man det. Uansett, uten henvisning blir det mye dyrere, enn om man har henvisning.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Nei, man må faktisk ikke det. Men at det blir dyrere, er riktig. På den annen siden kan man med henvisning fra lege risikere at den aktuelle psykologen likevel ikke vil ta imot henvisningen, f.eks. fordi han har nok pasienter fra før. Det er mange privatpraktiserende psykologer uten driftsavtale, og dem må man bare kontakte uten henvisning.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Som regel er det en del ventetid for å få psykolog. Jobber i bransjen, og har god erfaring med at de som ønsker rask hjelp tar kontakt med kommunen, og får kontakt med psykiatrisk sykepleier. Kan uansett være et godt alternativ mens man venter på psykolog. Hva er egentlig behovet ditt...eller den du skriver for?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Jeg er ett offer for psykisk vold...er utrolig sliten nå...og vi ha hjelp før dette går utover mine to små engler. jeg merker at jeg har kort lunte nå og er meget utålmodig....blir irritert for småting.....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Så fint du svarte, det var jeg som anbefalte psykiatrisk sykepleier. Du kan helt klart gå gjennom legen og bli henvist til psykolog, men jeg ville samtidig tatt kontakt med kommunen. Det er mange kommuner som har veldig bra hjelp til folk som sliter. Veldig positivt at du selv ser at du trenger hjelp i din situasjon. Mange som tror de må stå i denne situasjonen alene, og slik er det ikke. Lykke til, håper du får den hjelpen du trenger. Ofte kan det være god hjelp å snakke med noen som har forståelse for situasjonen, selv om de ikke er psykologer...
Annebolle Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 I Oslo tar du kontakt med bydelen. Da får du en samtale med psykolog for å kartlegge deg. De har tilbud om korttidsterapi hos psykolog, ca to mnd, eller samtaler med psykiatrisk sykepleier, eller tilbud om gruppeterapi. For å finne psykolog på privat marked er det lurt å skille mellom de med refusjonsavtale og de uten(mye dyrere) Selv om du har henvisning må du ofte selv ta kontakt med psykologene og skrive et personlig brev til denne der du presenterer deg og problemstillingen din.Da får du svar om psykologen vil ta deg som pasient og evt ventetid. Det er viktig å være klar over at psykologer har forskjellige spesialfelt og interesser. -------- Et annet sted du kan få veldig god hjelp er på kirkens familievernkontor. Dette er ofte terapeuter og sosionomer som jobber deltid. Det har ingenting med tro og livsyn og gjøre. Her kan du komme til samtaler som par, eller alene for å prate om familierelaterte ting. Det du beskriver er 100 % relevant. Tilbudet er gratis. Anbefales!!! Lykke til, klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå