*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Har hanglet lenge nå, og fikk svar fra legen om at jeg må begynne med jern, og jeg trenger påfyll av B12. Har en veldig vond og vrien mage fra før, og jeg vet fra tidligere behandling med jerntab. at magen slår seg helt vrang og jeg blir megaobstipert... Er det noen type avføringsmidler/regulerende midler/medisiner jeg kan kombinere med jernet, slik at ikke magen min blir enda verre? Hadde en HB på 9 nå, så for meg er ikke særlig lavt, da jeg ofte ligger nede i 6-7, men jeg føler meg shabby, svimmel, skjeøver og har kronisk hodepine/trøtthet, så jeg vil jo gjerne få opp jernnivået også.. Noen med gode tips til om hvordan få regulert magen samtidig med inntak av jern?
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Mener det er to typer jerntabletter. En som er bedre for magen. Er en stund siden jeg spiste jern selv, og husker jeg slet veldig med magen, så byttet til de andre, og da gikk det bra. Tror det er noe med animalsk jern vs ikke animalsk (ta det med en klype salt, altså, husker som sagt ikke helt hva det var) Men spør apoteket, de vet
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Forresten så er det lurt å svelge ned tabletten med et glass appelsinjuice, da C-vitaminer fremmer opptaket av jern. Du kan kanskje prøve Duphalac i tillegg, som gjør at avføringen ikke blir så hard?
Ranveig R Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Kva jerntablettar tar du? Har du prøvd forskjellige variantar? Eg tok Hemofer(?) ein periode og det var drepen for magen min. Duroferon derimot fungerte ypperleg, og det gjorde magen min og.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2010 Duroferon klikket helt med magen min, det samme gjør ferro retard...
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Kanskje denne er verdt å prøve? Mener det var den, eller iallefall noe lignende jeg brukte.
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Forøvrig er det mange forskjellige matvarer som inneholder mye jern. Legger ved en link, så du kan se om det er noe du kan begynne å spise mer av, det vil jo hjelpe på det og. Så slipper du kanskje å spise så mange jerntabletter, og det kan jo være fint for magen din
1881 Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Ble anbefalt og ta Niferex har ikke hatt forstoppelse, vondt i magen eller noe av de tbl, har du førsøkt dem?? Fåes på apotek.
lille sprelle Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Lurt å passe på å få i seg litt biola og ev idoform samtidig. Frukt løsner magen (ikke banan)
miemamma Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Aminojern heter den som er bedre for magen:-) Får den på helsekost, tror apotekene har begynt å selge det også. Jeg tok iallefall aminojern når jeg var gravid og ble ikke hard i magen, noe jeg forøvrig har veldig lett for å bli. Så anbefales:-)
Gjest Skrevet 19. mai 2010 #11 Skrevet 19. mai 2010 Bare for å pirke litt, man skal helst ikke ta jern sammen med melkeprodukter, da de hemmer opptaket av jern... Men man kan fint drikke Biola om dagen, imellom tablettene, men man må ikke ta de sammen med melkeprodukter
happy_boy07 Skrevet 19. mai 2010 #12 Skrevet 19. mai 2010 Ett jerntilskudd som heter Hemjern skal være bra for magen!
Babyønske �� Skrevet 19. mai 2010 #13 Skrevet 19. mai 2010 Jern i flytende form er litt bedre for magen enn tabletter. Jeg kan heller ikke ta jerntabletter pga magen, men med flytende går det bra. Smaker ikke særlig godt, men skyller man ned med juice så kjenner man ikke smaken særlig lenge. Husker ikke hva den jeg brukte heter, men det er jo bare å spørre på apoteket.
bondeknøl Skrevet 19. mai 2010 #14 Skrevet 19. mai 2010 Hb på 9 hørtes veeeldig lite ut.. jeg har gått på jerntabl siden 1 februar.. var hard i magen lenge, men nå har jeg diarè... Hatt det noen uker.. Svisker, mye drikke, biola Tja...
Bulikuli Skrevet 19. mai 2010 #15 Skrevet 19. mai 2010 Jeg går på en hestedose(125mg) med jern hver dag og var skikkelig plaget med hard mage av de jeg fikk på resept av legen. Byttet til aminojern og har helt fin mage. Den kan jeg anbefale på det varmeste. Grunnen til at den ikke er like ille for magen er at den er knyttet opp mot en aminosyre. Den skal også være svært lett opptakelig, slik at man får jernalgrene fort opp på normalnivå igjen Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 19. mai 2010 #16 Skrevet 19. mai 2010 Floradixmikstur er bra for magen min.- Alt annet = forstoppelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå