Gå til innhold

145 slag/min - hvor mye i opplevd intensitet?

Anbefalte innlegg

leste på mammanett at man helst skulle trene utholdenhet med ca 145 slag/min, for å vedlikeholde formen, og ikke bli for varm. Men hvor mye er dette i opplevd intensitet? eks. på en skala fra 1-10. og ett spørsmål til; er det meningen å trene med denne intensiteten helt fra starten av svangerskapet, eller kan man trene hardt en stund? Like spinning, og da blir fte pulsen høy :)

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Det er et under at de får lov å skrive det på mammanett, når dette er individuelt tilpasset og ikke kan gjelde for alle.

Når jeg trener ved 140 slag i minuttet, er det ca 70% av min makspuls. Makspulsen varierer fra person til person uavhengig av fysisk form. Den er besemt genetisk og ved alder. Det vil si at hvor tungt 140 slag i minuttet er, vil variere. En jeg kjenner har 150 i makspuls - da er 140 slag bortimot 85-95% av maks.

I tillegg er det ikke noe hold i forskningen for å si at man burde trene ved denne gitte grensen og ikke over. Dette påvirkes av fysisk form før svangerskap. Har du trenet tidligere er det ingenting i veien for å trene på høy puls, opp mot 95%. Jeg har gjort det i to svangerskap og har to friske jenter, og jeg kommer til å fortsette dette svangerskapet også. Hvis man ikke har trenet tidligere og starter treningen i svanerskapet stiller det seg litt annerledes: da skal man være litt forsiktig med pulsen, og ligge på et nivå som fra en skala på 1-5 ligger på rundt 3 -3,5.

Og hvor mange av dere vet egentlig makspulsen deres? Dette er som oftest for spesielt interesserte, de som har en strukturert plan med treningen sin. Bruk subjektive mål i stede for puls: hvordan oppfatter du treningen?

1: veldig lett.

2: lett. Kan holde en samtale uten å trekke pusten

3. anstrengende. Du kan si korte setninger, men må puste inni mellom

4. svært anstrengende. Du ønsker ikke å holde noen samtale

5: maks anstrengende. Det gjør fysisk vondt! :)

for utrente anbefales 1-3 (3,4)

for trente 1-4 (4,5)

Hvis dere trener kardiotrening, altså utholdenhet er det greit å holde dere til en times aktivitet. Det finnes oppspart karbohydrat for å dekke behov til mor og barn for en time trening. Etter dette kan det oppstå en konflikt i kroppen på hvem som skal få næringen: mor eller barn? det betyr ikke at du ikke kan trene lengre, men du må tilføre raske karbohydrater.

• 2 uker senere...

Jeg trener masse med pulsklokke...... driver med rask gange jogging spinning og stepp..... presser meg rimelig godt og har topper opp i 90 % av max puls..... jeg er 4 uker på vei..... og lurer på om stepp med all hoppingen og knall tøffe kondisjons trening kan være skadelig eller fremprovosere abort????? Jeg blr rimelig varm???

Trente selv hardt i begynnelsen, gikk skirenn, spinning, step etc. I underkant av 6 uker til termin, og det er _ingen_ som mener at trening, så lenge det ikke gjør vondt, du ikke blir dehydrert eller for varm (det er greit å svette), er en fin gave du gir deg selv og babyen: enklere svangerskap, sunnere baby, enklere å komme i gang etterpå.

Annonse

Det finnes en forskning som sier at kjempe hard trening i 1. trimester kan øke faren for spontanabort med noen prosenter. Denne forskningen er forøvrig noen år gammel og metoden er ikke helt oppdatert. Men så vet dere det i alle fall

Min personlige mening er at hvis kroppen din er vant til belastning så tåler den en støyt.

Dette med varme og overopphetning er også et omdiskutert tema. Noen mener at man ikke kan øke kjernetemperaturen slik at den blir skadelig for barnet. Dette tror jeg nok stemmer i forhold til trening, men at man må være forsiktig hvis man trener hardt i varmt klima.

BTW: klarfornr2 = amma+3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...