Gå til innhold

Hvordan foregår utredning for AD/HD - ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er snart 5 år, og vi, dvs barnehagen og vi foreldre, blir mer og mer sikre på at sønnen vår har dette og trenger hjelp før han gjør seg selv helt bort... :-(

Barnehagen har nå sendt søknad til BUP for utredning. Hva skjer der? Og hvor fort kan jeg forvente at han får hjelp nå? Må jeg kontakte fastlege i tillegg?

Dagene er bare slit for han nå, får stort sett kjeft hele dagen lang siden oppførselen ikke er slik man kan forvente på en unge av den alderen... :-(

Og nei, her er det ikke snakk om vanlig trass!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som veit, har postet innlegget på ADHD debatten også, men der er det lite folk innom... :-(

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke vært gjennom nøyaktisg samme prosessen selv, men av erfaring fra skolen jeg går på og via venner og bittelitt personlig erfaring vet jeg dette: ting tar tid! Og ting skjer ikke av seg selv, desverre.

Ventetiden på bup kan være opp til et år (noen steder lengre!), samme med ppt. Som mamma anbefaler jeg deg å få time hos fastlegen, og legg frem alt der i første omgang. Derfra vil du da få en henvisning til bup, noe som kan skynde på prosessen. Jeg anbefaler deg siden han er snart skolegutt (bare ett år til) å ta kontakt med den skolen han skal begynne på og be om råd og veiledning. Kontakt for all del helsesøster, hun eller han har mye kunnskap om tjenestevei, papirmøller og byråkrati. Og de har tilbud om kurs som kan være positivt for foreldre med barn som sliter (feks PMTO), samtalegrupper og andre tiltak som kan avhjelpe fastlåste siuasjoner.

Jeg håper gutten din (og dere) får den hjelpen dere trenger.

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...