Gå til innhold

Erfaringer med søsken i to barnehager? Gruer oss til slitsom høst!

Anbefalte innlegg

Dessverre har lillebror ikke fått plass i den barnehagen som storesøster går i. Dermed blir det to forskjellige barnehager på oss til høsten. Vi gruer oss og ser for oss masse praktiske utfordringer med henting og levering. Et av barna må jo uansett bli med til den andre barnehagen, så ting kommer til å ta lang tid morgen og ettermiddag.

Lillebror sin nye barnehage ligger like ved der vi bor, men har dessverre kortere åpningstid enn barnheagen storesøster går i. Hennes barnehage ligger lengre unna. Ser for meg at vi likevel må hente han først, trille avgårde med han i vogna til hennes barnheage og så må han være med tilbake, ellers rekker vi jo ikke å hente begge i tide. Det blir mye fram og tilbake for en liten ettåring.

Noen med erfaringer å dele. Hvor lang tid har dere brukt daglig på henting og bringing når dere skal innom to barnehager? Hvordan er det for barnet som må bli med til den andre barnehagen?

Fortsetter under...

Heisann. Har hatt mine jenter i forskjellige barnehager i snart ett år, heldigvis har lillesøster fått overføring til storesøster sin barnehage fra høsten av.

Det har gått ganske greit har levert hun eldste først, siden den er nærmest og så kjørt med minsten til den andre barnehagen, som jeg jobber i. Henter da minsten først.

Men bruker vel en tre kvarter, 40 min. på å levere eldste, kjøre 10min til den andre barnehagen, levere minste og selv rekke jobben. I tillegg er hun minste veldig sta og har mange ganger måtte "tvinge" henne inn i bilstolen etter at vi har levert storesøster. Har selvfølgelig hendt at storesøster har vært med å hentet minsta og et par ganger og det har vært kjempe stas, da hun gikk i den barnehagen tidligere.

Alt i alt har d gått greit, men er glad de skal begynne i samme til høsten : )

Gjest Filifjonka

Mine to yngste gikk i to forskjellige barnehager et år. Heldigvis bare et år!

Det viste seg å være veldig tidkrevende å levere og hente begge ungene, selv om jeg brukte bil. Begge barnehagene lå omtrent like langt fra hjemmet, og ikke veldig langt unna hverandre.

Jeg leverte den yngste først, og den litt større var heldigvis stor nok til å forstå at h*n måtte bli med inn i bilen og dra til "sin" barnehage med en gang. Likevel tok det tid:

To unger inn i bilen, få med barnehagesekker og vogn til den yngste. To unger ut av bilen, med vogn og barnehagesekk til den yngste, kle av, levere barn og matboks, vinke og si hadet. Et barn inn igjen i bilen, kjøre til neste barnehage. Et barn ut av bilen, med barnehagesekk. Inn i barnehagen, kle av, levere barn og matboks, vinke og si hadet.

Innimellom hadde jeg med huskeliste hvis det var beskjeder til de voksne i en eller begge barnehagene :-).

Det gikk naturligvis helt greit, ingen problemer, men det tok lang tid. Så det var bare å stå opp _tidlig_ om morgenen :-). Jeg syntes igrunnen det var verst på ettermiddagene da vi hadde stengetiden å forholde oss til.

• 3 uker senere...

Synes så langt at det med levering og henting av barn i forskjellige barnehger har blitt en slags rutine det og... For vi vet jo ikke bedre... Opp veldig tidlig om morgenen og sent hjemme... men til høsten begynner de i samme, rett ved siden av hjemmet. Det blir himmelriket for oss.

Vel, det som er mest slitsomt nå, er at det er to forskjellige opplegg, to forskjellige planleggingsdager, to forskjellige arrangemeter, foreldrekaffe, sommerfester... Endel vi må gi avkall på, dessverre...

Vi har nå plass til barna i samme barnehage. Men vi hadde barn i to forskjellige barnehager et års tid. Gikk egentlig veldig greit selvom vi ikke har bil, verken da eller nå.

Jeg dro med tbane hjem fra jobb, hentet det ene barnet der. Dro videre hjem og hentet den andre rett ved huset vårt. Brukte vel 15 minutter ekstra tenker jeg. Men når det er sagt, er det deilig å ha samme bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...