Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 jeg tipser aldri. når jeg må betale x antall kroner for mat, drikke, frisør eller drosje, svindyre priser så får de IKKE tips etterpå. betale 700,- for å stelle håret skulle en tro at salongen har råd til å lønne sine ansatte uten at en skal være forpliktet til å tipse. 300,- for en middag, eller 60,- kroner for en øl, samme sak, da får arbeidsgiveren lønne de, jeg betaler allerede overpris. Har selv en 350.000,- årslønn, mindre enn mange og mer enn andre. Er vel en 180-190 kroner i timen. Skal det være så synd i servitøren som er ufaglært uten studielån, som sikkert tjener like mye i timen, at han/hun skal ha 10% i ren veldedighet for hver ting vedkommende selger. Er jo noe helt rart, med hele opplegget. Er tross alt ikke en så fryktelig viktig jobb disse serviceyrkene gjør at en er nødt til å betale dem mer enn blodpris i ren takknemlighet.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Ser poenget ditt til en viss grad. Men dersom du tror en servitør har lik timelønn som deg, så tror jeg kanskje du bør dobbeltsjekke faktaene dine. For sannsynligvis kan du nok halvere den... Og en annen ting. Dersom ikke noen jobber i disse service yrkene som "ikke er en så fryktelig viktig jobb", hvordan hadde din hverdag vært da? Alle jobber er samfunnsmessig viktige selv om de ikke er høy-status jobber. Og de fleste av dem har ganske dårlig lønn.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 enig, jeg tipser kun når jeg er i syden og lignende plasser:) Om jeg er fornøyd med tjenesten selvfølgelig)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 I Norge tipser jeg stort sett bare om jeg har vært fornøyd med mat, service osv. Tipser ikke på peppes og sånne steder... Tipser alltid taxisjåfører, runder opp til nærmeste lapp som regel. I utlandet tipser jeg alltid. Var nettopp i Praha, og prisene på mat/drikke der er latterlig lave. Tips regnes med i regningen de fleste steder (De opplyser om dette de fleste steder, 10% tips). Lå gjerne på litt ekstra om vi var veldig fornøyde. I mange storbyer er det stooor konkurranse om kundene, og mange må kanskje skru ned prisene veldig. Syns derfor det er greit å tipse litt ekstra, spesielt når mat og service er bra!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Er det vanlig å tipse frisører? Har jeg faktisk aldri hørt om. Enig i mye av det du sier, HI, men at serviceyrkene ikke er viktige er jeg helt uenig i. Ting hadde ikke gått rundt uten alle de som jobber i serviceyrker.Har forøvrig jobbet som servitør selv da jeg studerte, hadde 134 kroner i timen.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Haha, men en så liten lønn har du sikkert ikke akkurat noen viktig jobb du heller. Behold pengene dine, ingen som vil at du skal sulte i hjel heller:D Hvorfor i alle dager bruker du penger på frisør og utemat forresten? Litt luksusfelleaktig...Skaff deg en skikkelig jobb først om du skal leve sånn.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 Jeg jobber i ett serviceyrke men får ikke tips. Jeg må være blid, vennlig og hyggelig med alle som ringer meg, uansett hvor mye de kjefter og gormer på meg, jeg må ta imot all mulig dritt, mye mer enn en kelner gjør på en måned, må jeg ta imot på en dag. Så jeg synes det er litt urettferdig, hehe, men unner dem det!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Jeg hadde 100 kroner timen da jeg jobbet i bar, i tillegg ville de at jeg skulle jobbe svart. Jeg nektet, så da satt de meg på 50% stilling men lot meg jobbe 150%. For denne lønna, de arbeidsvilkårene og de tidene jeg måtte jobbe opplevde jeg å bli kløpet i rumpa, tatt på puppene og trakkasert flere ganger i uka. Folk knipset på meg, kjeftet på meg og truet meg, til svar måtte jeg bare smile. Jeg har tørket oppkast, urin, blod, ølsøl og knuste glasskår. Jeg har ringt politiet fordi folk har slått hverandre bevisstløse, jeg har måttet megle i krangler mellom voksne fulle menn, måttet nekte sinte berusede personer servering og vært hobbypsykolog for utallige triste skjebner. Kom ikke her og si at jeg ikke fortjente tips. Jeg har risikert liv og lemmer for å yte service til vanskelige kunder. Jeg har måttet gi slipp på all min verdighet for at andre skal ha en hyggelig kveld på byen. Jeg jobbet dessuten på restaurant en periode. De betalte meg 80 kroner timen fordi jeg var norsk, de andre ansatte på resturanten var ikke like heldige og hadde alle under 50 kroner timen. Dette er ikke uvanlige forhold i utelivs- og restaurantbransjen, ihvertfall i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Nei, alle jobber er ikke samfunmessig viktige. Noen jobber er mye viktigere enn andre og noen er etter min mening direkte samfunnsfientlige. Desverre er det ikke noen direkte sammenheng mellom hvor viktig en jobb er og hvordan den lønnes.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #11 Skrevet 19. mai 2010 Er det ikke bedre at de som jobber i disse yrkene heller jobber for høyere lønn enn å basere lønna si på tips? Tror litt av grunnen til at de aldri kommer opp i lønn er denne gammeldagse, tåpelige skikken. Arbeidsgiver skal gi brukbar fast lønn. Men så lenge folk selv tvilholder på disse ordningene kommer de aldri til å få høyrere lønn.. Da vil selvfølgelig arbeidsgiveren alltid bruke det argumentet i lønnsforhandlinger. Enig med hi. Men jeg synes også de kunne ha fått høyere lønn. Men må få lov å si at negledesigner er et tulleyrke!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #12 Skrevet 19. mai 2010 lønna går ikke opp fordi det alltid er nok av de som jobber for lite. Og bare fordi man jobber på en pub fx så betyr ikke det at man er uten utdannelse og ikke har studielån, men ikke alltid like greit å få drømmejobben nå som så mange har mista jobben de siste åra, og jobb må man ha så da får man ta det man får. Og som nevnt over her så har jeg og blitt angrepet på jobb, slått, kløpet,plystra på som ei bikkje, truet, tørket spy, urin, blod og avføring. Meglet mellom voksne folk, gått imellom slåsskjemper, blitt utskjelt for noe så enkelt som at ølfatet er tomt og det tar 4 minutter å få på plass nytt, og kalt det meste Fått hjem mennesker som ikke er istand til det selv, og det selv om de aldri var innom der jeg jobba engang, men var på trappa der han satt. Plukket glasskår fordi en dimling ikke tålte å bli nekta mer drikke og herpa døra. Heldigvis er det nok koslige kunder, bare synd det er dimlingene som setter de fleste spora. Vil dere ikke tipse, helt greit. Men gå et par mil i bartender skoa før dere uttaler dere om yrket iallefall, jeg jobber til 4 om natta for at dere skal ha en hyggelig kveld på natta og synes virkelig ikke jeg fortjener den behandlinga enkelte tillater seg.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #13 Skrevet 19. mai 2010 Hei Jeg er servitør og min timelønn er mindre enn kr 135,-. I tillegg er det vanlig praksis og å pålegge oss overtid uten overtidsbetaling. Mange skal også hjem etter jobb, og da går det ikke buss lenger. Jeg hadde aldri klart den jobben uten tipsen fra kundene. Takk til alle som tipser.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #15 Skrevet 19. mai 2010 Det vanligste i slike yrker er at man har en arbeidsavtale som sier at man jobber til enhver tid etter gjeldende vaktliste. Dette innebærer at om man forsøker å gjøre oppgjør, så står man kjapt igjen med en eller to vakter i mnd. Altså, man får indirekte sparken uten å bli oppsagt formelt sett. Derfor smiler man pent til kundene og håper at man skal vinne litt på det i stedet.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #16 Skrevet 19. mai 2010 Jeg tipser alltid når jeg er ute. Jeg hadde selv den jobben da jeg studerte, og jeg vet hvor mye det betyr for dem. Hvis dere tror at disse menneskene er lønnet for den jobben de gjør, så må dere komme dere ut av illusjonen. De aller, aller fleste har arbeidsgivere som sluntrer unna på alle områder de kan komme til, selv om det ikke viser på fasaden. Lønns- og arbeidsbetingelsene er horrible og knallharde mange steder. Selvfølgelig er det for ille at man skal være avhengig av kunders veldedighet, og de fleste skulle vel ønske det annerledes, men pr i dag så er det sånn det er. Det hjelper ingen å la være å begynne å tipse. Det er arbeidstilsynet som må begynne å få opp øynene. Det finnes vel knapt en arbeidsgiver i den bransjen som ikke er på kant med loven på opp til flere felter.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #17 Skrevet 19. mai 2010 Hvorfor organiserer dere dere ikke? Dere kommer aldri til å få det bedre når dere bare resignerer og sier at slik er det bare. Ikke tips fra meg.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #18 Skrevet 19. mai 2010 Hvis arbeidsforholdene og løønaerså dårlig får man heller finne seg noe annet å gjøre. Saken er vel heller at det er mange som tjener godt i bransjen og på grunn av driksen betaler lite skatt. Krev rettighetene fra arbeidsgiver, så får heller kundene betale det det faktiskkoster.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #19 Skrevet 19. mai 2010 Det er allerede noen som har svart på det lengre oppe i tråden.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #20 Skrevet 19. mai 2010 uansett hvor godt betalt det er så veier det ikke opp for at folk oppfører seg som rasshøl. er en grunn til at de fleste bare er bartendere bare er det i noen få år
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #21 Skrevet 19. mai 2010 Jeg vil forresten bare tilføye at jeg syns det er helt OK om du og andre lar være å tipse. Det er helt valgfritt. Jeg sier bare at jeg er veldig takknemlig overfor de som gjør det, for jeg er faktisk avhengige av dem.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #22 Skrevet 19. mai 2010 Jeg vil gjerne vite hvor ufaglærte servitører (eller faglærte) tjener så mye som 180-190 kr i timen! Jeg vil nemlig søke jobb der!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #23 Skrevet 19. mai 2010 Nå syns jeg du er naiv. Folk som trenger jobb, vil alltid ta de jobbene som er tilgjengelige, sånn er det, og sånn vil det alltid være. Tror du det hadde eksistert så mange drittjobber i verden hvis alle bare kunne bytte jobb?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #24 Skrevet 19. mai 2010 Jeg tror ikke det er noen som har kommet med den påstanden akkurat her, men det finnes sikkert.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #25 Skrevet 19. mai 2010 Jo HI mener at ufaglærte servitører tjener like bra som h*n i timen, så da antar jeg at HI vet hvor dette er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå