Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

her eige vi ikkje ro i baken, og sitt skjelden, så og sei aldri i ro når vi skal ete, d e en kamp mange ganga... det er rett og slett så fustrerande at eg kunne satt meg ned og grine av og til.. eg har prøvd alt fra leika på bordet og underholdt han til å sitte ved bordet med kun matfatet på bordet, men han skal opp og ned fra stolen, sitte på bordet og herje som berre det! er det fleire som har det sann, og noken som kan dele noke erfaringar og triks om korleis eg skal få endra på dette??

I barnehaget sitt han sjølvsagt heilt fint i ro og et..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tillater oss å bruke seler ved bordet hjemme, og vesla er 21 mnd. Da sitter hun fint. Ellers har jeg ingen råd om dette. Regner med de blir lettere å rettlede, når de skjønner greia med at ting får konsekvenser. Ja, de oppfører seg selvsagt eksemplarisk i bhg! :) Der er det til og med moro å pusse tenna. Vurderer å flytte dit, vi. :)

Skrevet

Bruker sele til minste på ganske presis 1 år. Ellers ville hun ha hoppet ut av stolen sin. Men kan ikke si at hun sitter rolig likevel, (slenger opp beinet på bordet og kaster mat/skje mm på gulvet, nekter å bli matet...). Prøver vel å oppdra henne LITT, men mener samtidig at det er viktigere at det å spise mat skal være en positiv opplevelse for henne enn at hun sitter ordentlig.

Storesøster på 3 år klatrer ofte opp og ned av tripp trapp stolen (og detter ner av og til), men roer seg ofte en liten stund når jeg truer med å ta bort maten... "Heldigvis" oppfører hun seg slik i bhg også. Men hun kan sitte ordentlig også, f eks når vi spiser ute eller er på besøk hos noen...

Skrevet

Jeg tenker at det er viktigere at hun spiser og at det er god stemning til måltidene enn at så små barn skal sitte musestille. Gutten vår sitter i ro så lenge han spiser, men straks han er ferdig vil han gjerne reise seg, leke med ting, kaste maten i gulvet e.l. Da pleier jeg bare å spørre han om han skal ha mer, og er han ferdig får han gå og gjøre noe annet. Synes ikke man kan forvente at de sitter i ro til de voksne også er ferdige, det kan vi ta når han blir litt eldre.

Skrevet

Vi har også hatt det samme problemet hos oss. Da jenta vår var ca 1,5 år lærte hun seg å klatre opp og ned av tripp trapp stolen på egen hånd. Det ville hun selvsagt gjøre mange ganger i alle måltider også. (Men ikke i barnehagen!) Det vi gjorde var å spørre om hun var mett da hun ville gå ned. Dersom hun sa ja var det greit, men vi flyttet også tallerkenen hennes slik at hun ikke kunne komme tilbake og spise mer. Dersom hun sa nei gjentok vi forklaringen om at vi sitter ved bordet helt til vi var ferdige å spise. Vi synes ikke at hun må sitte ved bordet til vi voksne er ferdige, men hun må sitte der til hun selv er ferdig. Dette fungerer fint for oss og datteren vår sitter nå som oftes fint ved bordet til hun er ferdig.

Skrevet

Vi praktiserer samme metode som "strikkedilla" :-) Begynner å funke nå, men er viktig å være konsekvent. Pappan i huset er flinkere å være konsekvent enn mamman (meg... rødme..).

Skrevet

Der er du inne på noe viktig njghtelf, det å være konsekvent. Hvorfor tror dere de fleste sitter fint ved bordet til alle er ferdige i barnehagen? Jo fordi de ansatte der ikke kan la de gå fra, for skal en gå, så skal alle gå og det går jo ikke. Så da må de være konsekvente da...Og vips så sitter de så fint atte ;)

Skrevet

Foreløpig bruker vi sele (han er 15 mndr), ellers ville han hoppet rett ned.

Men jeg har stor sans for Strikkedillas metode. Skal huske det for senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...