Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Er det bare å stikke til legen å si "jeg vil bli sykmeldt da eller"?? Er det så enkelt? Har blitt sykmeldt jeg og, men det var jo vitterlig legen som gjorde det og jeg hadde ikke stort å si hverken fra eller til.....
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 For så vidt riktig at det er legen som må skrive selve attesten. Men i praksis må jo legen stole på det pasienten faktisk forteller. Det er slett ikke alle sykdommer som kan bekreftes via blodprøve eller urinprøve.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har ingen problem med å selv se når jeg trenger sykemelding, så hvis jeg trenger det ringer jeg til legen og sier at jeg trenger en time for å få sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Jeg kan få en sykemelding hvis jeg ber om det. So far har jeg ikke turt å be om det, pga konsekvenser på jobb. Men ja, det er legen som sykemelder, men det er ikke dermed sagt at det ikke går ann å si "nå må jeg sykemelde meg". Det er bare en måte å si det på
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Mener det er alt for enkelt. Håper det innføres karensdager eller inntektsreduksjon ved sykmelding. Ikke rart det er høyt sykefravær når det bare er å ringe og si man må ha en legetime fordi man føler for å sykmelde seg. Man må jo vel ha en diagnose for å bli sykmeldt, og jeg regner med det er visse kriterier som må til for å fylle vilkårene. Men setter vel sin egen diagnose og da.. Fy fan jeg blir såå provosert, legene må bli strengere!!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Men hvordan kan en lege vite med 100% sikkerhet om en person sliter f.eks psykisk eller om h*n bare faker? Det er jo helt umulig! Ikke alle har sykdommer som vises på prøver vet du. Dessuten er det dummeste man gjør å presse til noe de egentlig ikke er i stand til, for da vil de få det verre og må være borte fra jobb enda lengre.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Anonym 16:36 her igjen Jeg er enig med 16:49, man kan aldri vite hva som feiler en person. Personlig har jeg gått nå i 1 år med sterke smerter på jobb, som fører til at jeg må spise mye smertestillende, som igjen fører til at jeg blir trøtt og sliten. Så når jeg kommer hjem har jeg ikke overskudd til ungene. Her inne mener man at jobben må gå fremfor alt, og jeg er vel strengt tatt ikke noe bedre selv. Snill-pike-syndrom! Det er på jobb jeg blir dårlig, det er der jeg får vondt. Hjemme i helger og ferier fungerer jeg nesten optimalt. Alikevel fortsetter jeg å jobbe. Hvorfor? Fordi jeg har altfor høy arbeidsmoral. Legen ønsker at jeg skal sykemelde meg en periode for å slippe å være borte lenge den dagen jeg virkelig går på en smell.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 Det blir noe annet det du sier her. Du sier at legen vil sykmelde deg. Da blir det noe helt annet! Jeg synes faktisk du skal høre på legen din. Det er ikke det at jeg mener at legen ikke kan sykmelde noen dersom de forteller om symptomer, smerte etc. Men jeg mener at det er legens vurdering ut i fra hva vedkommende forteller som må legges til grunn, ikke at en person bare kan si at jeg skal sykmelde meg. Det blir bare så feil.Ikke tror jeg at flertallet "lurer" noen heller, men jeg vet at der er en god del som kanskje burde vært under lupen. Dette gjelder også arbeidsgivere som nekter å tilrettelegge. Synes ikke det skal være så lettvint at man kan bestemme selv. I tilfelle man ikke finner tydelige symptomer bør vedkommende henvises til videre utredning snarest i sykemeldingsperioden, og man bør ikke kunne nekte på denne. Feks. ved psykisk sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå