Ella_Bella_Snupperella Skrevet 18. mai 2010 #1 Del Skrevet 18. mai 2010 Hei Vi har brukt tøybleier siden fødselen og er stor fornøyd med de! Siden gutten vår ble 10 mnd derimot har han slitt med begynnende sårhet / rødhet på stumpen nesten daglig. Vi har brukt samme vaskepulver og vaskeprogram hele tiden og typen bleier og ullbukser er det samme som før han begynte å bli sår. Vi har tatt en pause nå på 1 mnd med tøybleier og bare brukt libero og han har ikke vært sår en gang. Hva kan problemet være??? Jeg har alltid trodd at det var papirbleiene man blir sår av ikke tøybleiene!?! Eneste vi kan tenke oss er at fra 10mnd begynte han å spise kjøtt. Vi lurer på om kombinasjonen surere avføring pga kjøttet og fuktig hud gjør han mer ømfintlig for å bli sår! Han blir ikke sår med samme kosthold og papirbleier som holder han tørr! Kan dette stemme??? Hadde satt pris på noen synspunkt og evt tips til hva som kan være problemet som vi kanskje ikke har tenkt på! Og gjerne forslag til hva vi skal gjøre med dette! Vi har veldig lyst å fortsette med tøybleieløsningen vår, men ikke på bekostning av stumpen til gutten vår! På forhånd takk for alle svar! Ps: sårhet går over med litt lufting og weleda salve så vi vet hva vi skal gjøre for fikse det, men ikke hva vi skal gjøre for å holde borte! Det kan nesten virke som om papirbleier blir løsningen, men tenkte jeg skulle spørre her, før vi gir opp endelig med tøybleiene våre!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. mai 2010 #2 Del Skrevet 18. mai 2010 Stumpen kan godt bli sår ved bruk av tøybleier. Kan komme av mye/ konsentrert urin eller at babyen reaagerer på materialet i bleien dersom det er syntetisk. Jeg ville ha testet ut noen andre typer tøybleier.. Snuppa vår brukte noen med bommull innerst mot huden, og da var stumpen konstant fuktig. Så byttet vi til BG lommebleier. Stoffet der hjelper å få fuktet bort fra huden, og nå er hun ikke sår mer. Finnes også flere typer innlegg man kan prøve. Har lest ett sted at innlegg i silke har mange bra egenskaper. Se litt rundt omkring i ulike nettbutikker og se de ulike materialenes egenskaper. Ellers vil jeg anbefale å ta en titt på tettinntil, der er mange hjelpsomme tøybleiemødre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/#findComment-141867323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 20. mai 2010 #3 Del Skrevet 20. mai 2010 hva er grunnen til at dere velger tøybleier? har hørt mange si at barna blir mer sår av dette. jeg har en datter som har veldig sensetiv hud, men som aldri har reagert på vanlige bleier. nå er vi ferdig med bleier for et år siden, men ville aldri brukt tøybleier.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/#findComment-141876134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #4 Del Skrevet 30. mai 2010 Har dere brukt de samme bleiene hele tiden? Det er mulig at det bygger seg opp såperester i bleiene (da vil de ofte lukte sterkt også) som fører til bakterievask. Jeg anbfaler å strippe bleiene for å se om det kan være problemet. Da kjører du først en skylling og vanlig vask før du vasker på 90 grader med natron i stedet for vaksepulver (et par ss) og eddik i skyllemiddelkammeret. Til du som spør hvorfor vi velger tøybleier. Jeg har brukt tøy på barnet mitt i et år og har faktisk ikke hørt om noen som har blitt såre fordi de bruker tøy. Det jeg har hørt er at noen blir såre i overgangsfasen fordi papirbleier har brutt ned hudens fuktbalanse. MEN, jeg har en liten en som stort sett bæsjer en gang i døgnet, når hun bæsjer mer blir hun rød. Dette er uansett bleie, men folk rundt oss mener bestemt at det er tøybleiene. De kommenterer ikke om det samme skjer med papirbleier. Mannen var på helsestasjonen en slik dag og HS insisterte på at hun hadde sopp (som ikke var der kvelden før og var borte samme kveld) og måtte smøres med daktakort. Dette fordi hun hadde tøybleier som ikke var bra for huden. Altså om min datter en sjelden gang har lett rødme i huden, så skylder folk på tøybleiene. Jeg hadde faktisk ikke blitt overasket om noen av mine svigerinner f.eks forteller sin omgangskrets at min lille er sår konstant fordi hun bruker tøybleier. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/#findComment-141914791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollemor75 Skrevet 31. mai 2010 #5 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei! Om det er tenner på gang, kan det blir flere bæsjebleier enn vanlig, og da blir man lett rød i rumpen. Man må også skille mellom litt rød (pga kontakt med avføringen) og utslett. Hos oss har sjeldent vært utslett (Trollet er 15 mndr), og som regel kun når vi er på ferie og bruker engangsbleier, eller når det er tenner på vei ut og 8 bæsj per dag. Hva kan jeg anbefale? Det som fungerer for oss er: Vi bruker lommebleier med fleece innerst, de holder seg tørrere mot huden. BumGenious, eller vår favoritt, Blueberry med fleece (kjøpt i utlandet). Vi skifter bleie etter 2,5-3 timer, eller med en gang han har bæsjet. Hvis han er rød, bruker vi litt Weleda zinckrem før leggetid. Vi bruker engangsbleier om natten. Jeg stripper bleiene omtrent annenhver mnd. Må sjekke oppskriften hver gang på tettinntil.no. Jeg bruker 1/2 mengde vaskepulver og legger inn ekstra skyllesyklus. Det finnes silkeinnlegg for såre stumper, jeg har sett de på Nøstebarn. Kanskje noe å forsøke? For vår del bruker vi de tynneste innleggene vi kan finne, helst BumWear som jeg kjøper i utlandet. Hilsen, og lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/#findComment-141918512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eline på vei med nummer to Skrevet 1. juni 2010 #6 Del Skrevet 1. juni 2010 Du sier du bruker vaskepulver? Det kan gjøre at det samler seg såperester i bleiene, som igjen kan føre til irritert og sår hud. Nøytralt flytende vaskemiddel, 1/3 dose (20 ml) er det som anbefales. Jeg forskyller alltid bleiene på kald forskylling før vask, da hindrer man bakteriefremvekst. Forsøk å strippe bleiene - ha 1-2 ss natron i forvaskkammeret (husk å sette på forvask), 1/3 dose flytende vaskemiddel i hovedvaskkammeret og 1-2 ss 7% eddik i skyllemiddelkammeret, vask så på 90-95 grader. Sett gjerne på ekstra skylling før og etter for å være sikker på å få ut evt. såperester. Vi har kun opplevd skikkelig sårhet to ganger, begge gangene hadde hun hatt en litt for sur avføring som hadde fått sitte på litt for lenge. Vi fikk bukt med sårheten ved å smøre med fuktighetskrem og Inotyol (fuktighetskrem for å tilføre huden fuktighet, inotyol som barrierekrem), og hadde fleeceinnlegg (oppklipt lyseblått IKEA-pledd til 19 kr) i alle bleiene. Bytte også bleier litt oftere mens hun var sår. Du kan jo prøve med fleeceinnlegg i bleiene for å se om det hjelper hvis ikke det hjelper med å strippe bleiene, det holder jo huden tørrere (sånn som engangs, men i motsetning til engangs drar det ikke ut all naturlig fuktighet). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141866751-tips-til-oss-med-en-ett%C3%A5ring-som-er-s%C3%A5r-og-bruker-t%C3%B8ybleier/#findComment-141923439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå