Mama85 Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Hei! Trenger hjelp med å skjønne noe, så jeg får gjort noe. Etter ca 5år sammen med min samboer har jeg fått nok av utroskap,juging og div ekstra. Så nå er jeg klar til å forlate han, sikker på at både jeg OG unga får det myyye bedre. Kanskje til og med han tør jeg påstå. Men vet ikke hva jeg må gjøre for å klare dette med tanke på økonomi. Hvor skal jeg kontakte nå får å få mer hjelp til alt som må søkes osv. Vi eier vår egen bolig pr dags dato, så har ikke råd til å leie noe i mens vi får solgt detta. Er det noen løsninger for at jeg og unga kan fortsette og bo her? eller gjelder ikke bstøtte til eget lån osv? Det er vel dette som har stoppet meg... at jeg ikke kan bare flytte i leilighet I DAG liksom. Men må sitte her med han gjennom alt. Og tror han skjønner det. Det er det som er så synd. Har ingen jeg kan spørre om hjelp heller... Håper på svar. Visste ikke om dette var det rette stedet til å publisere, men regner med at her VET folk.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Jeg forstår at alt virker kaotisk akkurat nå, men jeg lover deg, alt vil ordne seg økonomisk. Først og fremst: Ser du for deg at du og faren skal ha barna halve tiden hver? Er du og far like gode omsorgspersoner? Er barna over tre år? Hvis ett av barna er under tre år, vil kanskje barna bo mest av tiden hos deg. Hvis du leser noen av de gamle trådene nedover i dette forumet, vil du se mange sprøsmål og diskusjoner om samvær. Er svaret at barna vil bo mest hos deg (min. 60 % av tiden), kan du lese tråden om stønader til aleneforeldre, der er det masse nyttig informasjon. Du har ikke sagt noe om inntekten din. Du kan få overgangsstønad i tre år, den reduseres etter hvor mye du har i inntekt. Du kan også søke om støtte til barnetilsyn (sfo- og barnehageutgifter), hvis du jobber eller studerer. Også søker du om en ekstra barnetrygd. Før NAV behandler disse søknadene, må én av dere ha meldt flytting til Folkeregisteret. Og dere må ha en meklingsattest. Når du snakker med samboeren din om hva du ønsker, altså at du vil gå fra ham, bestiller du en time på nærmeste Familievernkontor. der må dere ha en meklingstime for å bestemme samvær med barna og få en mekligsattest, men dere kan også komme kun for å snakke om alt som skal skje. Lykke til! En tøff periode du skal igjennom, men jeg lover deg at det finnes lys i andre enden av tunnelen.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg sitter med huset etter at sambo flyttet ut, men lånet er heller ikke så veldig stort. Ved siden av lønn (340 000) får jeg 1900 (før skatt) i overgangsstønad, støtte til barnetilsyn (barnehage), tre barnetrygder (har to barn) og bidrag fra far. Jeg tjener for mye til å få bostøtte. Vi greier oss bra, men må være veldig bevisst på hva jeg bruke penger på nå som jeg skal kjøpe bil.
Mama85 Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2010 Ja alt er så vanskelig...skulle ønske man kunne få hjelp av noen som visste helt hva du skal gjøre i hvilken rekkefølge. Da må vi altså flytte i fra hverandre for at det skal skje noe. Men hvordan få råd til noe når vi har det huset. Er i mammapermisjon til midten av juli,da skal liksom han ha ungen i 10 uker, men det vil jo ikke jeg da. Så det er jo det også som kommer til å bli et problem...men det er meg som kommer til å ha ungene,han klarer ikke ha ungene. Men etter permisjonen så har jeg ikke mulighet til å gå ut i jobb, med bhg plass så har jeg ingen mulighet for å jobbe kveld lengere. Har ingen utdannelse,så vurderte å slenge meg på skolebenken. Vil jo kunne forsørge oss selv i fremtiden. Det er bare akkurat nå alt virker så rotete..og at jeg kan skaffe meg en veldig økonomisk vanskelighet hvis jeg flytter. Prøvd å lese mye,men synes det står så vanskelig forklart.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Du trenger ikke bekymre deg for fedrekvoten. Hvis dere flytter fra hverandre nå, vil disse ti ukene permisjon bli overført til deg. Jeg veit ikke hvordan det er med skoleplass nå som søknadsfristen har gått ut, men du bør selvfølgelig passe på å få deg en utdannelse nå mens du har rett til overgangsstønad (tre år). Du kan leve greit som student med overgangsstønad og utdanningsstøtte (du kan få støtte fra nav slik at du ikke må ta opp studielån). Det går helt fint å studere selv om man har små barn, du må bare være strukturert og bruke den tiden du har mens barna er i barnehage. Snakk med banken om dere kan få en periode med avdragsfrihet i denne overgangsperioden. det kan være dere må selge huset hvis lånet er høyt. Men dette må jo du og samboeren din snakke om. Hvis du syns det er lettere å snakke med noen enn å lese deg fram til informasjon, avtal et møte med en saksbehandler på NAV Trygd. Forklar situasjonen, og fortell at du ønsker å studere for å kunne få en jobb hvor du kan forsørge deg selv og barna. Hvis du lurer på hvor mye du kan få i overgangsstønad: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104151.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå