Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Utenom rommet? De har ingen oppgaver, men tenkte det er på tide å lære de litt og gi de litt ansvar. : )
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Her hjelper treåringen (snart fire) til med mange forskjellige ting. Han rydder sitt eget rom, og tar alt bort fra gulvet før jeg eller pappan støvsuger og vasker. I forbindelse med matlaging / måltider får han oppgaver som å skjære opp grønnsaker, dekke bord, røre i gryta, riste brød (dette er veldig stas...) Etter måltider setter alle sin egen tallerken i maskinen, og hjelper til å rydde bort. Ellers går han ut med søppel når jeg ber ham om det, rydder opp etter seg selv både utendørs og innendørs, legger på plass klærne sine selv mens jeg bretter osv osv... Her i huset har han hjulpet til så snart han har vært gammel nok til å kunne bidra. Han får masse skryt, og liker "utfordrende oppdrag", og å vite at han er flink. Samtidig har han utviklet en sans for å ha det ryddig og ordentlig rundt seg. Han legger f. eks. ting på plass i "verktøykassa", "bilskuffen" og "figurskuffen" etter lek, og blir frustrert hvis en av lekene ikke passer inn i kategoriene hans:)
maya666 Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 må si meg veldig enig med deg anonym.. har ei datter på snart 7 år... hun begynte med de samme oppgavene som ditt barn .. hun var vel nesten 4 da ja... syns det er viktig at barn har egne oppgaver og får mulighet til å hjelpe til.. og mye ros er viktig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå