Gå til innhold

80 eller 100% dekning.. Trenger raskt svar må levere papirer i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sitter her å lurer. Det er fler som sier av det lønner seg å ta 100% dekning og heller ta to mnd ulønnet perm etter at fødselsperm er over.. De sier at man taper av å gå hjemme med 80 % dekning.. Noen som kan hjelpe meg litt her??

Blir veldig takknemlig for svar.

Skrevet

100 % hvis pappaen skal ha fedrfekvotgen og 80 % hvis ikke..

Skrevet

Hei

JEg fikk personalavdelingen vår til å regne på det og de sa det var veldig liten forskjell, men at man får litt mer penger om man velger 80% og tar ulønnet permisjon i tillegg. MEN det krever jo at man er flink og posjonerer ut pengene selv, slik at man har igjen til den siste tiden. Vet om flere som har brent seg litt på det, enda de er ryddige folk økonomisk.

Lykke til

Skrevet

Jeg valgte 80% dekning, fordi jeg vet at jeg ikke klarer å legge av penger til ulønnet permisjon.

Skrevet

normalt lønner det seg å ta 100% og resten ulønnet. hvor mye er individuelt. det kan være lurt om man har økonomisk selvdisiplin til å spare opp til de siste to mnd. vi sparer 14 000 sett over ett på å ta 100%. mest fordi pappaen tjener mer enn meg, og han ville tapt en del på å få 80% av sin lønn i de 10 ukene i stedet for 100%. Lykke til!

Skrevet

Vi skal også ta 80% permisjon, for vi kommer aldri i livet til å klare å spare noe:)

Skrevet

Det kan vel forenkles slik: desto større forskjell det er i lønn på deg og barnefaren desto mer tjener dere på å ta ut 100% + ulønnet permisjon de siste ukene.

Har ikke regnet på det dene gangen (både meg og mannen har gått opp i lønn siden sist). Lønnsforskjellen er blitt enda litt større så blir nok samme opplegg som sist. Men forrige gang så ville vi tape ca 25 000 kr på å ta ut 80% lønn (ettersom da får jo også mannen bare 80% av sin lønn når han tar sine uker).

I regnestykket så må du ta med følgende i betrakning:

- Hva får dere utbetalt til sammen i løpet av permisjonstiden ved 100% utbetaling av lønn og hva får dere utbetalt ved 80% av lønn. Se NAVs side (80% av lønnen hans i de ukene han er hjemme + 80% av din MOT 100% av lønningene deres men husk at dere da ikke får lønn i noen uker).

- Hvis du tror du vil gå opp mye i lønn når du kommer tilbake så går du glipp av den lønnsøkningen når du har ulønnet permisjon (må event trekkes fra det dere tjener ved å ta 100% utbetaling).

- Husk også at det er noen regler for når far og mor kan ta permisjon (litt strengere enn ved 80% utbetaling) hvis dere velger 100% betaling ettersom en del av fars permisjon skal være avviklet før mor tar sin del som er ulønnet. Spør NAV dersom det er et problem for dere.

Lykke til! Gruer meg til å få begynt skikkelig (og gleder meg til å få det gjort). Er et mas med byråkratiet!

Skrevet

Men hva om faren ikke har opparbeidet seg rett til fedrekvoten? Hva lønner seg for meg/oss da?

Skrevet

Vi valgte 80%.. Være hjemme mest mulig med Vesla når a kommer..

Heller litt mindre penger og heller være mest mulig med den lille

Skrevet

takk så mye for svar folkens :)

Skrevet

Er det forresten noen som vet om en permisjonsplanlegger hvor jeg kan legge inn slikt som 100% perm fra 140610, men med fleksibelt uttak (skal jobbe 20% fra 1. september) og finne ut hvile datoer jeg må forholde meg til? Eller kommer det av seg selv når jeg får svar fra NAV? Det økonomiske er greit nok, for det er arbeidsgiver som dekker både utbetalinger og det over 6G og feriepenger og slikt, men bare hvilke datoer som gjelder?

Skrevet

Nå er jeg for sent ute til deg som måtte søke i dag, men vi bare minne om at man mister rett til sykepenger når man er i ulønnet permisjon... Om man har en litt skrantende helse kan det være noe å ta med i beregningen.

Sykepenger skal gå til å erstatte tapt inntekt og uten inntekt når du eventuelt blir syk, så blir det naturligvis ingen sykepenger...

Skrevet

Enig med missM79; det er 4 uker opptjeningstid for bruk av sykemelding og 2 måneder for bruk av egenmelding.

Noen som tilfeldigvis vet om man starter opptjeningstida om man går direkte fra permisjon uten lønn til ferie eller må man ha møtt på jobb en dag først?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...