januar-jenta Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Hvordan gjør dere det ifht prøverør i utlandet.... får dere sykemelding, må dere ta ferie, eller ulønnet permisjon? Hadde virkelig trodd at jeg kunne få sykemelding når tiden for IVF kommer, men ifølge fastlegen min kan hun ikke det. Det er ikke lov! Så da måtte jeg be om ulønnet permisjon. Jeg begynner i ny jobb 1 august, så litt vanskelig å be om ulønnet permisjon i fremtiden:( Så da blir det jo et ganske langt opphold for min del fra høsten av hvis dette er sant:( Noen som har fastleger som er "snille" på dette?
snuffe Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Akkurat de dagene vi var i Danmark, ba jeg ikke om sykmelding. Det er ikke lov å dra utenlands uten godkjennelse fra NAV når man er sykmeldt, og i verste fall kunne jeg jo havnet på dansk sykehus i forbindelse med IVF-forsøket. Det ville i så fall blitt problematisk rent juridisk. Brukte egenmelding og har ingen moralske betenkeligheter med det, jeg vet jo at man i Norge gir sykmelding for dagene fra uttak til innsett. Før og etter IVF ble jeg sykmeldt av fastlegen etter behov. Det hadde så vidt jeg har forstått ikke noe med å være snill å gjøre, jeg hadde bivirkninger som gjorde meg arbeidsufør i noen dager.
Sofia 40 Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har hatt sykmelding fra dagen før egguttak (da reiser jeg nedover til Kbh) og tom en uke etter innsetting de to gangene jeg satte inn egg. Jeg behøvde ikke be om dete, gynekologen - Blakstad -skrev det ut til meg. Jeg tror ikke dette er noe CFC generelt anbefaler. Man skal ellers unngå "å henge i stroppen". Jobben min innebærer av og til stress, og det kjennes godt å kunne føle at jeg i alle fall gjør så godt jeg kan for at egget skal feste seg.
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Jeg fikk sykemelding fra avreisedag til Danmark og til hjemkomst ved første IVF- forsøk. Deretter 50% sm fra påvist graviditet. Men - jeg har diagnose habituell abort, så da er det kanskje lettere for legen å skrive ut sm. Det er det som står kodet på sykemeldingen iallefall, samt situasjonsbetinget psykisk ubalanse. Siden første IVF også endte med abort fikk jeg 100% sm fra avreisedag og til påvist liv ved UL i 7.uke ved neste forsøk. Deretter har jeg hatt gradert sykemelding, og jobber ennå "bare" 70% nå i uke 19. Jeg føler ikke det har noe med at fastlegen min er snill...det er tydeligvis nødvendig for meg med ro, hvile og masse medisiner. Og jeg må si det har vært deilig å ha faste dager fri der jeg kan gå til akupunktur, ultralyder, svangerskapskontroller osv. Nå har både sjefen min og kolleger vært informert om hva jeg holder på med, slik at mitt fravær har vært kalkulert med og vikar sto klar fra dag 1. Dette er vel kanskje vanskeligere i en ny jobb, men jeg håper du finner en ordning du kan trives med. Jeg ville kanskje satset på egenmelding for de 3 dagene det tar første gang. For, som legen din sier, IVF er kanskje ikke sykemeldingsgrunn i seg selv.... Men - jeg har også hørt, som andre nevner her, at det er vanlig å bli sm fra uttak til innsett når en skal på klinikker i Norge... Krysser fingrene for deg og håper du lykkes
satser & vesla Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Hei. Jeg har bak meg 2 SA (+ 1 SA fra tidligere forhold) og valgte tilslutt å ta IVF. Jeg tok avspasering ifm uttak og innsetting. Formen var hele veien bra, trengte ikke å hvile meg etter uttaket - dro til sentrum med buss og lunsjet på en av byens kafe før jeg dro til hotellrommet :-) Jeg tok det ro fram til innsettinga. Ruslet rolig på dagtid og satt timesvis på kafe med en god bok + storkoste meg på hotellrommet i senga med dvd filmer. Jeg syntes dagene mellom uttak og innsetting var veldig psykisk krevende som førte til at kroppen ble anspent. Jeg tok par glass rødvin dagen før innsettinga før jeg la meg til sengs for å få kroppen til å slappe av. Tanken på om noen av av eggene ble befruktet, om de delte seg og om kvaliteten var bra nok til innsettinga var knalltøft. Jeg sykmeldte meg ikke etter IVF, jeg følte at det å ta det med ro for meg ville kanskje få tiden til å gå veldig sakte. Jeg var redd for å bli småsprø av å drive med symtomjakt ;-) Dessuten har jeg ikke så krevende fysisk jobb og er ganske aktiv av meg. Jeg mosjonerte som vanlig med lange rolige gåturer til skogs, alt for å øke blodsirkulasjonen :-) Utrolig nok ble det full klaff på første IVF forsøk, nå sitter jeg her med ei tulle på snart 6 mnd :-) Du må gjøre det du føler er riktig for deg, jeg fulgte mine følelser og fant da dermed roen. Føler du behov for å ta deg "fri" fra jobben så gjør det. Det er jo et kostbart tiltak å ta IVF. Og ikke minst veldig krevende psykisk og fysisk. Jeg var egentlig optimist på at IVF forsøket skulle lykkes siden jeg allerede hadde vært gravid 3 ganger fra før. Det var SAene jeg var bekymret for. Jeg fikk før IVF utredning på sykehuset for mine SA, de fant sannsynligvis årsaken og jeg fikk behandling for det. Så jeg vil si at det er individuelt hva man vil gjøre etter innsettinga, mange har behov for sykmelding og det forstår jeg kjempegodt. Følg dine følelser i hva du vil gjøre. Får du ikke sykmelding, så ta egenmelding, avspasering og evt permisjon uten lønn hvis mulig. Skjønner at det blir vanskelig i ny jobb, jeg antar at det blir en prioteringssak for deg. Jeg ønsker deg lykke til med prosessen, krysser fingrer og tær for at det blir full klaff for deg på første IVF forsøk :-)
MissTaurus Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Heisann Jeg fikk en ukes sykemelding hos gynekologen. For meg var det bra fordi jeg fikk en del smerter i magen dagene etter innsett. Jeg er klar over at det ikke er lov til å reise til utlandet så jeg følte meg litt som en "lovbryter", men vil gjøre det igjen om det blir nødvendig. Neste gang vil jeg prøve å avspassere /ta ferie evt ta sykedager. Dersom du har flere feriedager igjen, så har du jo rett på ferie? Selv om det er ferie uten lønn. Sjekk ferieloven. Håper du finner en løsning slik at det ikke setter en stopper på prøvingen din!
Håpefull38 Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Sist klaffet det med påskeferie, men måtte ha en dag fri og den tok jeg på egenmeldinga. Har avtalt med jobb om at jeg får bruke egenmelding så det ikke blir dyrere enn det trenger. Det var faktisk de som foreslo det. Denne gangen blir det rett over pinse, så da må jeg ha ca 4 dager fri. Tenkte jeg skulle høre med legen min om han kunne sykemelde meg. Har strevd med stoffskiftet og har i tillegg en stor muskelknute på livmora som kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Ved evt graviditet kan den frastøte seg fosteret. Legen har sagt tidligere at hvis jeg blir gravid tar han meg raskt ut i sykemeld. Tror derfor ikke han setter seg på bakbeina hvis jeg ber om sykemelding i venteperioden også. Jeg vil også prøve alt for å få eggene til å sitte. Dødskjedelig å sitte hjemme og tenke, men det får heller bli sånn hvis det kan være til hjelp. Er ikke akkurat rolig på jobb med 26 1.klassinger! Vet om ei som nettopp har vært der nede, og hun fikk sykemelding fra hun dro nedover, og også da hun kom hjem.
Oliva Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Det virker som om det er veldig store forskjeller på hvordan legene praktiserer dette. Jeg var hos fastlegen i dag og spurte blant annet om jeg fikk sykemelding i forbindelse med fertilitetsbehandling. Svaret var kontant nei, sånne ting blir man visst ikke sykemeldt for...
Håpefull38 Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Snakket med legen i dag, og jeg skulle få sykemelding når jeg drar nedover i neste uke. Men han ville at jeg skulle ringe når jeg kom hjem så skulle jeg få sykemeldinga da, for han ville avvente og se om jeg kom meg av gårde. Var visst noe askeproblemer igjen, og stengte flyplasser etter det han sa. Må den vulkanen bare oppføre seg!!!! Skulle visst bli sykemeldt etter jeg kom hjem også. Administrasjonen på jobb sa: vær en ekstra dag der nede, slapp av og kos deg. Så snart man stikker hodet innenfor døra her er det bare stress og mas. Få deg ei sykemelding!
januar-jenta Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2010 Virker jo som det er veldig forskjellig på legene om hvordan de praktiserer.... hun jeg har sa rett ut at man skal ha en høøøøy terskel for å holde seg borte fra jobben og det å få sykemelding. Og jeg er jo enig, til en viss grad. Flere som anbefaler legene på adamstuen legekontor her inne, er det noen av de som gir sykemelding ved ivf? Noen om vet?
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Uff, ja - det er nok svært ulik praksis rundt omkring. Selv følte jeg meg som en snylter når jeg var sykemeldt så lenge etterpå min ivf-behandling. Det var i januar/februar akkurat når debatten omkring sykefraværet var på det heteste i media. Når jeg sa dette til legen min bare fnøs hun og sa "Skal vi ta mer hensyn til det de skriver i avisene enn det som er viktig for deg i din situasjon nå? Dette er kanskje den siste sjansen du har til å få barn. Det har gått galt så mange ganger før, og denne gangen skal du vite at du har gjort alt du kunne!!" Jeg følte jeg ble 10 kilo lettere etter denne samtalen. Skulle gjerne unnet alle en like forståelsesfull lege. Nå har jeg riktignok en spesiell historikk med mange SA/MA, men jeg synes alle kunne fått sine 3 dager for inn-/utsett jeg da i det minste!!
Håpefull38 Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Jeg tenkte akkurat som deg. Går nesten på veggen hvis jeg er borte et par dager fra jobb. Skal veldig mye til for at jeg holder meg hjemme. Føler at jeg må være skikkelig syk da. Men etter at jeg fikk store stoffskifteproblemer med operasjon og kreft, har jeg begynt å tenke litt mer på meg selv og kroppen min. Har også medisinske grunner for at dette kanskje ikke går i det hele og store. Har fått beskjed at om jeg blir gravid kommer jeg i kategorien "risikofylt svangerskap". Etter alle disse negative forsøkene tenker jeg som din lege, Sunshinebaby. Jeg vil i hvertfall vite at jeg har gjort det jeg kan for at dette kanskje skal gå. Så hvis en av de tingene som kan hjelpe på er å være sykemeldt og ikke stresse, så får jeg heller sitte hjemme å se i veggen. Er nå blitt 39 i tillegg, og det gjør ikke saken bedre! Så jeg er veldig glad for at jeg har en lege som støtter meg!
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Ja, jeg merker skikkelig godt at det å stresse ned har gjort livet lettere for meg. Har til vanlig to jobber, 120% fast stilling tilsammen, så jeg har tidvis jobbet mer enn nok jeg. Nå ble jeg sykemeldt 100% fra Danmarksturen og fram til uke 7. Deretter jobbet jeg 30% fram til uke 12 og har siden jobbet 70%. Fungerer utmerket! Nå i himmelspretten var jeg på et årlig slektstreff. Her var det skikkelig tettpakket program - og resultatet for min del ble store svingninger i blodtrykket, kvalme, svimmelhet og oppkast. Tror jeg spydde mer de dagene enn hele svangerskapet forut tilsammen! Så da fikk jeg skikkelig føle på kroppen hvordan stress påvirker meg - og ikke minst hvor flink jeg har vært i det daglige! Godt å høre at du også har en lege som støtter deg Håpefull38 (39 hihi) Det er gull verd i vår situasjon!!! Men du Januar-jenta...håper du også finner deg en mer forståelsesfull lege. Men, by the way, har du ikke nettopp vært til inseminasjon også da? Synes jeg har lest at du har ikm snart jeg... :-) La oss håpe du slipper unna hele ivf-en!!!!
januar-jenta Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. mai 2010 Sunshinebaby70: Joda, har ikm til mandag, men har ikke noe håp om at det skal ha klaffet denne gangen heller (mitt 6 forsøk). Spottet litt på dag 8, og idag igjen på dag 12....nesten likt som forrige syklus. Så TVILER sterkt! Så da ser jeg fremover og tenker masse på IVF og alt som må ordnes osv:)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 Ja....det er viktig å løfte hodet og se framover etter mange nederlag. Men - samtidig er jo jeg en evig optimist - så da krysser jeg alt jeg har for at spottingen din er festeblødninger og at du tester positivt på mandag ;-) Men - skjønner at du tenker på ivf.... Er jo sikret at eggene som settes inn da er av god kvalitet. Selv gikk jeg rett på det siden jeg er så gammel + har opplevd så mange ufrivillige aborter før. Det er jo både en kostbar og tøff prosess med alle hormonene, men absolutt verd det hvis du til slutt får premien i enden... Håper du snart er der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå