Gå til innhold

Døgnrytmen til en ettåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Er det noen hjemmeværende mødre/fedre her som vil dele døgnrytmen til deres ettåring??

Jeg har en gutt som akkurat har blitt ett år, og ting har gått på skinner til nå :) Men nå merker jeg at noe endres, spesielt i forhold til soving. Han pleier å våkne kl 7, og sover 2 lurer i løpet av dagen. Har til nå pleid å legge seg uten protester kl 19-19.30. Den siste uka, er det masse gråting, og han sovner helt utslitt kl 22-23. Så nå lurer jeg på hva vi skal forsøke å endre på, for at kveldsleggingen skal bli greit igjen... Lurene han har på dagen har oftest vært fra 30 til 90 min begge gangen,den første ved 10-10.30 tiden, og den neste ved 15-15.30 tiden.

Når står deres barn opp?

Når sover de på dagen og hvor lenge?

Når legger de seg for kvelden?

Jeg vet jo at det ikke fins EN oppskrift på dette, men jeg er åpen for forslag og deres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har en datter på akkurat 1 år og jeg er hjemme med henne enda. Vi har hatt litt varierende døgnrytme, men nå tror jeg den har stabilisert seg ganske bra. Vanligvis er snuppa oppe i 7 tiden, men begynner å bli veldig trøtt igjen i 10-11 tiden. Når jeg da legger henne pleier hun å sove 2-3 timer vanligvis, men vil da ikke sove noe mer resten av dagen vanligvis. Kanskje en liten 30 min lur i 15-16 tiden, men det er ikke så ofte.

Hun legger seg kl 19 om kvelden, og er vanligvis våken 1 gang iløpet av natten, men det går ganske fort å legge henne igjen da.

Selv om hun er trøtt på ettermiddagen får hun vanligvis ikke til å sove hvis jeg ikke går tur med vognen. Men kl 19 går leggingen nesten alltid uten problemer, hun sovner da av seg selv nede i sengen.

Lykke til!

Skrevet

Er hjemmeværende også med en som har blitt 1år for et par uker siden.

Har for en uke kuttet ned dagsoving til bare en lur noe som gjør at de to gangene han legges i løpet av dagen er han veldig trøtt og det går veldig greit å legge han

Dagsovingen foregår mellom 1130-14 (prøver å tilpasse oss bgh start i august)

Ell lgger han seg mellom 1930 og 20. Sover til ca 0630 uten å våkne.

Skrevet

Her står han/vi opp kl 10. Fra 12 mnd har han bare hatt én dupp om dagen, og den er fra 14-16. Så legger han seg 20.30.

Skrevet

Minsten her er 15 mnd gammel og hans døgnrytime pleier å være noe slik;

7-8 våkner på morgenen

ca, 11.30- 14 sover han duppen sin

20.00 er det natta..:)

Vi har forskøvet litt på døgnrytmen hans den siste tiden. Han har våknet kl.6 på morningen og lagt seg kl.19 lenge, men nå er det heldigvis litt bedre..:) Han sover forøvrig hele natta!

Skrevet

Mini er 13 måneder. Akkurat nå er døgnrytmen omtrent slik

Våkner en gang mellom 6 og 7. (misunnelig på de som har barn som sover lenge, begge mine har alltid våknet tidlig. Vi er kjempeglade de sjeldne gangene vi får sove til 7)

Legges igjen rundt 10. Varierer hvor lenge han sover. Noen ganger våkner han før, men jeg tror han trenger rundt to timer.

Hvis han sover lite på formiddagen, legger vi han igjen rundt 14-14.30-tiden for en liten dupp.

Leggetid ca kl. 19.

Vi skal tilpasse oss barnehagerytme nå snart. Da skal vi drøye dagsoving til ca 11 i første omgang. Spise lunsj før soving. I dag tar vi lunsj etter soving.

Skrevet

jeg hadde akkurat samme problem. jeg drøyde så lenge jeg kunne med dag soving så han sovnet mellom 11 og halv tolv istede for halv ti. han har alltid bare sovet maks 3 kvarter og det gjorde han også da. så ble det et skikkelig mas fra tolv til leggetid, men etter 3 dager skjønte han det. han sov litt lengre på morgenen så han skulle klare seg til 11 og begynte for første gang å sove 1.5-2 timer på dagen. herlig! kveldene går som en lek igjen.

Skrevet

Lillegutt på snart 13 mnd våkner som regel mellom 07 og 07.30.

Har til nå sovet 2 lurer på dagen, men begynner å tulle veldig med dupp nr 2, så vi skal over på 1 dupp om dagen nå. Og vi skal tilpasse til barnehagen.

Han har frem til nå sovet ca halvannen time fra ca 10, og så ca 30 min igjen fra ca 14.45. Altså totalt 2 timer soving på dagtid.

Legger seg uten problem kl 19 og sover stort sett hele natta.

Mener å ha lest i boka til Karin Naphaug at en på 1 år ikke bør sove etter kl 15 hvis de skal være trøtte nok til kvelden.

Nå skal vi prøve å drøye sovinga til 11.30-12, og spise lunsj før sovinga. er spent på hvor mange dager det tar før han skjønner at det lønner seg å sove de to timene i strekk fra ca 12 ;-)

I dag har han bare sovet 35 min på hele dagen, og det var fra 10.45, men han har klart seg greit i dag likevel selv om han da måtte legges 18.30.... Vært litt urolig søvn hittil i kveld, men roer seg nok snart.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...