Gå til innhold

NAV og skattekort! Krise!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har OS frem til oktober, men har fått jobb fra august! Jobben har mast om at jeg må sende skattekort en stund nå, så jeg fikset nytt skattekort fra skatteetaten. Nå har jeg fått det i posten, men det står at NAV også har fått det og at det gjelder fra mai! Dvs at NAV vil begynne å trekke skatt allerede i juni!

Og det GÅR ikke! Jeg satte opp et ganske høyt trekk for å unngå baksmell til neste år, og jeg har ikke råd til at de skal trekke skatt av OS før jeg begynner å få lønn! Det er superkrise, faktisk! Jeg har ingen annen inntekt.

Er det noen måte jeg kan ordne dette på? Hvem ringer jeg til? Kan jeg si til NAV at skattekortet ikke gjelder ennå? Det skal jo ikke gjelde før i august! Fader, fader, fader. Litt angst her nå, faktisk.

Hilsen airhead!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å endre trekket hos NAV, tror det skal holde med en telefon til dem:)

Skrevet

nei, det gjør de ikke.

NAv kan ikke velge å trekke mindre enn det som står på skattekortet. De kan imidlertid legge inn frivillig ekstratrekk, men det må også bekreftes skriftelig av bruker.

Skrevet

Hvofor bestilte du nytt skattekort da? Du kunne jo levert det kortet du fikk før jul i fjor.

Når du bestiller nytt skattekort med ny trekk, så gjelder jo dette fra den datoen du bestiller det, og det gjelder fo alle du mottar pensjonsgivende inntekt fra - inkludert NAV.

Vil du ordne opp i dette må du bestille enda et skattekort - lik det gamle du hadde. Lever så del 2 til fremtidig arbeidsgiver. Når du begynner å jobbe, bestiller du igjen et nytt stattekort som du leverer til arbeidsgiver.

Totalsummen du trekker i skatt vil imidlertid bli lik. Forskjellen er at du nå har fått fordelt skattetrykket over flere måneder, noe osm betyr at du ikke betaler fullt så mye i skatt når du begynner å jobbe. Hvis du går tilbake til gammelt trekk nå, vil det totale du skal betale i skatt fra din nye inntekt bli fordelt over færre måneder og skatten din blir enda høyere fra august igjen.

kanskje litt kronglete forklart, men håper du skjønner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...