Gå til innhold

"Hvor er du fra?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av bunadsdiskusjonen: Hva definerer hvor man "er fra", egentlig? Om man f.eks. bor i Trondheim sitt første år, deretter i Bergen til man flytter hjemmefra (ca 18-19). Flytter så til Oslo, hvor man får familie og slår seg ned. Så går det 20 år. Hvor er denne personen "fra"? Er det bunader fra Trondheim, Bergen eller Oslo som er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle jenter her får bunad til konfirmasjonene, så det problemstillingen din er ikke så aktuell. Selvfølgelig er den mange som flytter iløpet av sine første 15.år, men...

Skrevet

Hva om man som førtiåring skal kjøpe seg bunad, da.

HI

Skrevet

Jeg fikk ikke konfimere meg og fikk derfor heller ingen bunad.

Skrevet

Når det gjelder bunad er det vel snakk om stedet slekten er fra, ikek hvor man bor. Der røttene er, liksom.

Skrevet

Ring barnevernet! Hvorfor ikke da?

Skrevet

Der man er født og oppvokst er man fra...

Så i ditt tilfelle vil jeg absolutt si Bergen

Skrevet

Hehe hvorfor ringe barnevernet. Foreldrene mine er JV så de er imot konfirmasjon

Skrevet

Jeg har lært at bunad strengt tatt skal følge moren. Det vil si at barna skal ta samme bunad som sin mor. Men når det er som i min familie at man må tilbake til min tipoldemor for å finne noen i morslinja som brukte noe som minner om bunad så funker ikke den regelen helt liksom.

Ikke HI, men en annen en som også vurderer å skaffe seg enten bunad eller bydrakt ...

Skrevet

Slekta kan jo komme fra Finnmark eller Uganda, i dette tilfellet. Og kanskje HI føler at huin har "slått rot" i oslo?

Skrevet

Jeg har Nordlandsbunaden men har aldri bodd nordpå. Min slekt er derfra, og jeg føler sterk tilknytning til Nordland. Her hvor jeg bor er både min mor og far innflyttere og jeg føler at en bunad har med røtter å gjøre, mer enn hvor jeg bor akkurat nå. Det er jo et personlig valg, og du bør velge den bunaden som betyr mest for deg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...