Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Jenta mi er tre år, 97 cm og 18,5 kilo. Hun er tung, langt tyngere enn kusina på samme alder. Hun er massiv, ikke noe spinke bein og armer her i gården. Men hun spiser ikke usundt i det hele tatt. Selv på en dag som denne hvor det gjerne vanker litt godteri og is så foretrekker hun brødskive med leverpostei og agurk. Hun er veldig glad i jordbær og spiste det i stedet for is. Kusina har spist to is, sjokoladekake og pølser. Det ser ut som jeg forer ungen min på søtsaker og junk, men det er ikke tilfelle. Aktiv er hun også, og hun løper like fort og er like rask som de andre. Hvordan var/er deres treåringer. Noen andre med store barn som ble slankere med årene?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Min jente er 3,5 år og 19 kg. Litt over 100 cm høy. Alltid vært stor. Var 4700 gram og 55 lang når hun ble født. Spiser sunt som din datter. Er større enn mange på sin egen alder, men ikke tjukk. Spiser heller frukt enn sjokolade. Noe hun nesten aldri får. Hun vet ikke hva rømme eller nugatti er engang.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Så lenge hun spiser sunt og er aktiv og sprek, hadde jeg ikke brydd meg om vekta, noen er som fliser andre litt mere lubne. Har en gutt på 5 som jeg syns er slank, men ved siden av naboens gutt som er tynn som en flis ser han lubben ut.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Enig medhun over her... Så lenge kostholdet er bra og jenta er aktiv så hadde det ikke brydd meg heller. Jeg har en gutt som er i den andre enden av skalaen, veldig sped og tynn. Var litt opphengt i det en stund, men så fant jeg ut at så lenge han spiser og er aktiv, frisk og fornøyd så gidder jeg ikke tenke på det. Barn er forskjellige. Vet om flere som har vært store som små for så å bli veldig slanke...og omvendt. Ikke tenk på jenta de som stor og ikke sammenlikn henne med andre. Du har helt sikkert ei nydelig jente som åpentlys er frisk og rask!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Takk for svar! Jeg ser jo selv at hun er stor, men jeg ser ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes. Hun er selvfølgelig mammas lille jente uansett, men jeg blir litt bekymret for at hun skal få et vektproblem senere i livet i og med at hun er så stor nå. Jeg er også redd for at hun skal merke det selv, hun tar hver morgen en test på om klærne jeg har funnet fram er for trange. Enn så lenge er det jo nesten litt søtt når hun setter seg på huk for å sjekke om det strammer noe sted, men snart innhenter vel kroppsidealet henne også. Jeg må bare nevne at jeg selvfølgelig ser masse positivt med jenta mi også, og at hun er stor er ikke det som preger hverdagen min, men i dag ble det så tydelig sammen med kusina hennes så jeg måtte bare be om noen tilbakemeldinger. Takk igjen!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Sønnen min var rund som en ball (og tung)når han var baby, lubben frem til han var ti år (tross sunt kosthold og aktivt liv) nå er han 17 og tynn som en strek. Rundt ti årsalderen var det som om han mistet "valpefettet" og ble slank gradvis.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Noen barn er bare litt chubby uansett hvor sunn og aktiv de er, men som oftest vokser de det av seg i barneskole alder. Det er nok bare litt valpefett.
Ranveig R Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php Ho ligg litt over normalen ja, men om ho er tjukk er det vel du som kan svare best på. Så lenge kosthaldet og aktivitetsnivået er bra så ville eg ikkje bekymra meg veldig trur eg. Men på den andre sida så er det fint å vere oppmerksom på (muligheten for) overvekt allerede hos små barn. Kanskje det kan vere greitt å få ein time på helsestasjonen berre for å høyre om det er noko som bør gjerast eller om dåke kan berre sjå det an? Ungar veks jo i rykk og napp, strekker seg og legg på seg til forskjellig tid. Så for alt vi veit kan ho plutseleg strekke seg nokre cm i løpet av sommaren og då vere innanfor normalen på vekt/lengde igjen. Våre barn ligg i motsett ende av skalaen, etter å ha vore store som babyar. Her blei dei slanke/tynnare frå ca 12 mnds alder.
litenmensøt Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 Syns ikke man skal være opphengt i vekt hos barn, når man vet at de spiser sunt og beveger seg mye. Da vil en fort bli for opphengt i dette og bekymre seg, og kanskje ubevisst og unødvendig kutte ned på mat etc. Unger vokser som Ranveig sier i rykk og napp, og noen er mere lubne uten at det vil bety noe for dem senere. De som skal være obs er de som lever usunt og lever et liv i sofaen foran tv eller data. Jeg bekymra meg ikke for sønnen min, fordi jeg visste hva han spiste og hvor mye han bevega seg og er nå glad for at jeg ikke hang meg opp i dette med vekta, det hadde kanskje skapt problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå