Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #26 Skrevet 17. mai 2010 Typisk at folk begynner å si at brudeparet gifter seg for pengenes skyld. Patetisk. Bare innrøm at dere tenker på deres egen økonomi og heller vil spise 3 retters og drikke på deres regning og betale så lite som mulig selv for det. Stikker det på samme måten når jeg sier det slik..? Nettopp poenget mitt - slutt å dra idiotiske slutninger, folk gifter seg av kjærlighet og betaler mye for å gjøre dagen spesiell også for sine søsken. Da synes jeg det er noe tull at man med ok økonomi hvor en kan avse en 200lapp i mnd ikke klarer en gave på 1500-2000
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #27 Skrevet 17. mai 2010 Hjelpe meg så materialistisk verden har blitt. Da jeg giftet meg skrev vi ned hva vi hadde fått av hvem, men jeg regnet aldri på verdien. Kanskje jeg er av den gamle skolen for for meg betyr ikke prisen på gaven noe. Det er tanken som teller! Når søsken gifter seg er det greit å bruke litt tid på å velge gave slik at man gir noe man tror brudeparet setter pris på. Pengeverdien burde ikke bety noe! Hadde blitt oppriktig lei meg om noen ga over evne til meg.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #29 Skrevet 18. mai 2010 Noen søsken bor langt fra hverandre i dette langstrakte landet. Selv om man har normalt med penger kan det bli en ganske stor utgift med reise og opphold i forbindelse med bryllup. Jeg håper søsken flest har såpas god kontakt at de vet hva som er en gave å bli glad for fra søsknene sine. Ingen vil vel at familien skal gi mer enn de har råd til. Foreldrene mine er heldigvis i den situasjonen at de ville hatt mulighet til å bidra både med reisepenger og gave om jeg ikke hadde kunnet budsjettert ut selv. De ville sett på det som en naturlig del av å være med på å finansiere bryllupsfetlighetene. Gi noe du tror brudeparet blir glade for, gjerne fra ønskelisten, men utifra din egen økonomi. Har man 60 millioner på konto gir man selvfølgelig en dyrere gave enn 3000 kr. Og dersom man har 600 kr på kontoen, er det helt i orden med 500 kr. Uti fra dette synes jeg det er helt greit om søsknene gir gaver av ulik verdi til hverandre i vedkommendes brylluper også, dersom søsknene ikke har like god råd. Uten at en part skal føle seg underlegen.
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #30 Skrevet 18. mai 2010 Her kom der jammen meg mange rare svar. Noen her inne har tydeligvis mistet fotfestet. Når jeg giftet meg kunne det ikke falle meg inn å tenke på hva bryllupsgavene kostet enten de var fra familie, venner eller bekjente. Hvorfor skulle jeg det? Hvor mye penger du velger å legge i gave til dine nærmeste kommer an på hva du ønsker å kjøpe til dem. Det finnes ingen riktig sum å bruke i bryllup uansett hvem som gifter seg eller hvordan din personlige økonomi er. Hvis der er noe de ønsker seg eller du ønsker å kjøpe til dem og som du har råd til, ja da gjør du det.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #31 Skrevet 18. mai 2010 Vi gav 1000kr til min manns bror når han giftet seg for noen år siden. De sa fra om bryllupet ca 1 mnd før, giftet seg på kontor og hadde en helt enkel sammenkomst for de nærmeste etterpå. De giftet seg også av økonomiske og praktiske grunner sa de selv. Syns 1000kr er nok å gi til søsken men at gave også KAN gjenspeile arrangementet rundt. Vi er relativt unge folk i etableringsfasen med små barn og mye lån(huslån ,studielån, billån). Aldri har vi fått noe økonomisk hjelp eller støtte fra foreldre eller lignende heller.Syns det er et sykt press på å gi til det ordentlig svir ellers blir mottakeren fornærmet og sur. Alle er ikke født med gullhår i ræva. Både jeg om min mann har slitt mye for å komme oss dit vi er i dag. Vi har fått oss god utdannelse, fint hus osv. Når økonomien blir bedre skal jeg gjerne gi mer. Vi har heller ikke råd til å spare til hver eneste bursdag og konfirmasjon vi er invitert i. Har nok med å spare litt til ungene så de alltid har det de trenger.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #32 Skrevet 18. mai 2010 Jeg tror vi ga 500 kr til min bror. Hadde rett og slett ikke råd til mer, for i tillegg kom jo penklær etc.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #33 Skrevet 18. mai 2010 Etter evne vel? Om noen synes 500 er LITE og gi, er det for andre MYE.....Man må tenke på hvor mye man må "ofre" for å få råd til den gaven.. Om man må skippe frisøren, barnas lørdagsgodt et par uker, og ikke kjøpe seg noe NYTT selv til bryllupet, for å få skrapt sammen 500 til en gave, så har man gitt mer en nok. Har man 100 000 på bok så er nok 500 for lite. Men så har man kanskje brukt enormt mye TID på den igjen, og da må man kanskje se på det også? ALtså, min vennide er maler og mannen driver med tre-kunstverkd. De lager ulike "ting" som han dreier/snekrer sammen og hun maler. Det koster DE noen få kroner (har egen skog med materiell), men de bruker mye TID på gavene, de er veldig nøye på og lage noe som passer brudeparet/bursadgsbarnest, og man kan ikke forlange at de kjøper noe i TILLEGG....Bare fordi det har kostet lite? Andre venner jeg har er alltid på utkikke etter "Noe til noen"; om de er på reise og lignende, og kjøper mange fine, spesielle og for motaker verdifulle gaver, som ikke alltid koster så mye..Men de bruker mye tid og planlegging på gavene.....(har t.o.m lagte FERIEN til bestemt land, fordi en venn var veldig glad i det landet og hadde bestmet seg for å få i noe man måtte dit for å kjøpe.....) Så dette med KRONES_pris på en gave er for oppskrytt.:Det være seg bursdag, innflyttingsfest, bryllup, dåp, konfirmasjon....Hvor god råd man har, forhold til mottaker av gave og "Omtanke" bak spiller også inn....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå