Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi i bryllupsgave til søsken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer jo an på økonomi, men fra 500 og oppover vil jeg tro.

Skrevet

500 kr er det du gir til søskenbarnet ditt i konfirmasjon.. en fadder gir 1000 kr til konfirmanten. Så 500 kr til søsken synes jeg er altfor lite.

Jeg gav gave til 3000 kr til min bror da han giftet seg i fjor, skulle jo bare mangle.

Skrevet

Vi gifta oss i fjor, og da fikk vi en lysestake som jeg vet er verdt 4500 av 2 søsken. Altså 2250 på hver ;)

Skrevet

Kjære 21:49. Jeg skrev at det kommer an på økonomi. En person med dårlig økonomi/fattig vil ikke gi 3000 kr i bryllupsgave til noen, da det er summen enkelte har å leve for i en mnd.

Hvis du har råd til det er det jo flott at du gir 3000 i gave til din bror, men alle har ikke den muligheten, selv om du mener at det er det man gir.

Skrevet

Jeg tenker at om du har lite råd gir du minimum 1500kr til din søster eller bror. Noe mindre hører til bursdager synes jeg. I tillegg har de vel lagt ut gavelister på butikk og det finnes dyrere gaver som er beregnet spesielt for familien å kjøpe. Det er vel ikke så galt med 1500 sammneliknet med 3000?

Annonse

Skrevet

1500 er i hvertfall bedre enn 500... latterlig lite spør du meg.

Skrevet

Kommer an på økonomi, men med min gjennomsnittsinntekt ville jeg brukt mellom 2000 og 3000 kr på søster eller bror.

Hvis man får vite om bryllupet en god stund i forveien, går det an å spare litt da, for den som har mulighet til det.

Skrevet

kommer jo ann på økonomi..

Da min bror gifta seg var jeg nett flytta fra bf.og ventet på OS (nav brukte fire mnd) og var da avhengig av sosialen..

Klarte å skrape sammen 450kr som jeg kjøpte en ramme i skifer (viste hun likte den typen rammer så godt).

Den ramma står nå brullupsbildet dies i, midt i stua..

Så er nok ikke pengene, men tanken bak som teller

Skrevet

500 er ikke latterlig lite hvis du ikke har de pengene.

Skrevet

"Tanken bak"... funker litt dårlig i mine ører når et bryllup er noe et søsken informerer om i god tid før. Synes det er drøyt å gi for så lite, da låner man heller litt. Selvfølgelig er man glad og takker for gaven, men jeg tror nok brudeparet reagerer litt uten at du vet det.

Skrevet

så hva mener du jeg skulle gjort i min situasjon? drete i leia å bli hivvi på dør?

(meg som ikke hadde peng)

Skrevet

Du kunne ventet til etterbetalingen av os kom og kjøpt gave da, Sagt til din søster/bror at du venter til da med å gi gave..

Annonse

Skrevet

Jeg ville synes det var forferdelig trist hvis min søster som er alenemor til tre barn og sliter med å få endene til å møtes, lånte penger for å gi meg en bryllupsgave som var dyrere enn hva hun hadde råd til. Lånte penger skal betales tilbake, og det ville gått ut over hverdagen til mine tantebarn. 500 kr er absolutt maks av hva hun kunne unnvært en hvilken som helst måned. Jeg ville satt pris på at hun kom i bryllupet mitt og hadde gitt meg en personlig gave med mening istedenfor kontanter. Jeg skal ikke gifte meg for å få dyre gaver, og jeg rangerer ikke familiemedlemmer eller venner etter hvor dyre gaver de har tenkt å gi meg.

Skrevet

Hadde søsknene mine satt seg i gjeld for å gi meg gave hadde jeg ikke blitt det minste glad i hvert fall. Selvfølgelig er det tanken som teller.

Skrevet

zæææææærli azz

Skrevet

Men det går da an ¨legge av litt i god tid..hæ?? Vet man ikke som søster eller bror at de skal giftes lenge før? Det er nettopp dette jeg ikke skjønner.

Skrevet

Mennesker som gifter seg for å få inn mest mulig cash og dyre presanger er de samme patetiske individene som konfirmerte seg for pengene. De har ikke blitt noe klokere i løpet av årene...

Skrevet

Det er ikke alle som kan legge av noe som helst i god tid. Mange mennesker går i minus hver måned, og det er litt synd på mennesker som ikke forstår at andres hverdag kan være tøffere enn din egen...

Skrevet

Vi fikk 1000 kr av søsteren min. Fikk 2000 kr av svigerinne og mannen.

Skrevet

Som andre sier; prisen kommer an på økonomi. Jeg har grei økonomi, og hadde kanskje gitt noe til 2000,- Men det er jo ikke prisen som betyr noe. At gaven er gitt med kjærlighet er egentlig det viktigste. Ei venninne gav oss ei hjemmelaga korktavle, laga av vinkorker og med pyntet ramme rundt, og bilder fra da jeg og mannen min møttes. Denne er mer verdt for meg enn 3000kr. fatet jeg fikk av en onkel som var stinn i gryn...

Du kan finne mange gode kjøp til halv pris, eller du kan lage noe. Oppfordrer deg til å gi en skikkelig gave i stedet for penger. Da er det noe de har resten av livet.

Skrevet

Folk er vel forskjellge.. -men jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke er de dyreste gavene som har betydd mest for meg. Det er gjerne de mest kreative gavene, der vedkommende virkelig har lagt hjertet og tid i en gave. Hjemmelaget har vært det kjekkeste jeg har fått. Og når jeg har fått noe jeg ønsker meg, uansett pris.. Bare overfladiske drittkjerringer som mener at gavens egentlige verdi fastsettes av prisen

Skrevet

Vi gir gave for ca 500 kr. Og vi har ikke dårlig økonomi.

Søsknene mine er mange og de gifter seg om igjen i ny og ne. Hvis de hadde forventet dyre gaver så hadde jeg ledd høyt, de gifter seg ikke for gavene..

Signerer på 500 kr og oppover. Jeg gir også søskenbarnet mitt 500 kr i konfirmasjonsgave, bare så det er sagt.

Skrevet

Høres ut som det er mange her som enten har dårlig råd, eller som sistnevnte her - har mange bryllup innad i familien. Ville aldri gitt for 500, det er ikke nok til et vennepars bryllup engang spør du meg. Det er ikke ofte en bror eller søster inngår en pakt som dette, og gaven skal derfor skille seg ut fra andre anledninger. Minst 1500-2000 tenker jeg.

Skrevet

Enig med 23:07. Forstår ikke hva folk driver med når de ikke kan avse 500kr, men barn har de..?

Ikke for å dømme for hardt, men jeg synes det er rart bare. 500 er veldig lite, og ikke i nærheten av hva man skal gi i bryllupsgave. Noen andre skrev tidligere at brudeparet selvfølgelig ikke sier noe negativt om det, og andre skriver at de ikke gifter seg for gavene.

MEN bryllup koster!!! De har betalt mye mer for at dere skal ha mat go drikke denne kvelden, så det er det minste en kan gjøre i gjengjeld å gi for et par lapper!

De fleste bryllup koster 1000 per kuvert. Et brudepar gifter seg sjeldent for gavene, det sier seg selv når en betaler det en gjør. Men mange bruker mye penger på det, og da synes jeg det er fint at man får mye av det tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...