Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Men er det helt galt å velge Fana bunad i mitt tilfelle? Faren min er fra Landås, men jeg er Oslo jente, kunne ikke tenke meg Oslo drakten..
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Monajenten, Bergensdrakten er en festdrakt, ikke en bunad! Jeg er fra Landås, men har sognebundad for min mor er fra Sogn.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 bergensbunaden ble offisiell bunad midt på 90 tallet en gang
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Bunad- og folkedraktrådet har ikke "godkjent" bunader siden 1967. Vi gir i dag uttalelser om hvordan bunaden samsvarer med det gamle draktmaterialet. Det er riktig at Bergensbunaden ikke er sendt inn til Bunad- og folkedraktrådet. Vårt arbeidsområdet omfatter i dag ikke konstruerte bunader som f. eks Bergensbunaden. Om det er lokale nemnder eller enkeltpersoner som har "godkjent" denne bunaden kjenner vi desverre ikke til. Siden den ble utarbeidet i 1956 og har vært i bruk i lang tid vil nok mange oppfatte dette som en bunad. -Bunad og folkedraktrådet-
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Jeg er fra Landås og har Fana-bunad, og jeg elsker den! Men så er min mor født og oppvokst i Fana.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå