Gå til innhold

Sex etter positiv EL-test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg ikke blir helt klok på når jeg leter på nettet, kanskje dere kan hjelpe.

Når man får positiv EL-test. Når på døgnet bør man ha sex? Jeg tester på ettermiddagen mellom 16 og 17. Er det trygt å vente til man legger seg i 22-23 tida, eller kan det vær for sent? Jeg vet jo ikke når egget slipper.

Sist PP hadde vi sex på søndag kveld, fikk positiv EL-test på tirsdag ca kl 16 og hadde sex sånn rundt 22-23 på kvelden. Når jeg testet på onsdag var EL over så da hadde egget sluppet. Men vi traff jo ikke, så da var det kanskje for sent å ha sex på kvelden tenker jeg???

Noen som vet?

Skrevet

Egget slipper 12-36 timer etter positiv test, litt avhengig av når på døgnet man tester. Som oftest løsner egget på ettermiddag/tidlig kveld

Når egget er sluppet lever det i ca 24 timer. Med andre ord så har man litt tid på seg fra man får positiv test. Når jeg ble gravid hadde vi sex først 30 timer etter positiv test. Det ble full klaff det.

Skrevet

ja, dette er noe jg lurer på også..

babyønske.... - vil du forklare litt dypere? hehe=P

Skrevet

om noen andre har ett svar-kom me det;)

Skrevet

En eggløsningstest fanger opp et hormon som heter LH. Det er når dette hormonet når en topp at egget gjør seg klar til å løsne fra eggstokken. En eggløsningstest slår positivt ut når nivået av LH når toppen.

Man har et visst nivå av hormonet hele syklusen. Men når man nærmer seg den delen av syklusen man har eggløsning stiger nivået av LH.

Det er nok noe individuelt når egget slippes i forhold til LH-stigningen, men at det skjer 12-36 timer etter stigningen er ganske sikkert. Når man i tillegg tar med i beregningen at egget lever ca 24 timer så skal man ha hvertfall 36 timer på seg å kunne befrukte egget.

Det står også om dette på www.pernille.info

Skrevet

hei! :)

Jeg brukte eggløsningstest når vi skulle til med førstemann, og den var positiv sent en mandagskveld, og vi hadde ikke sex før tirsdagskvelden, OG IGJEN onsdagskvelden... hvilken av de dagene som gjorde utslaget, aner vi jo ikke.. så ingen grunn til panikk.. :o) Husker jeg selv fikk panikk for at vi IKKE hadde sex på maaaange timer etter at testen viste positiv.. men vi fikk jo full klaff ved første prøving likevel! ;O)

D er jo ikke alltid like lett å bli gravid, og mye skal klaffe for at du blir gravid ved første forsøk... vil tro vi hadde flaks egentlig! ;op

LYKKE TIL!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...