Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Jeg finnes overhodet ikke kristen, og vil ikke døpe jenta vår. Da kan hun heller velge det selv når hun blir stor. Vil da heller ikke "tvinge" henne inn i humanetisk forbund. Da kan hun evnt. velge det selv når hun blir stor nok. Men den "navnefesten" vi da skal ha blir en uhøytidelig sermoni. Hurra hun heter NN liksom. Er det dumt hvis vi dropper hele greia og tar en deilig ferie istedenfor? Med barnet da såklart (hun er 4 mnd)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Hva annet er human-etiske markeringer, enn "Hurra hun heter NN?" Jeg ville sett på hvor lenge det var siden familien sist var samlet. Og det er koselig å dekke bord med rosa eller lyseblå dekorasjoner, kransekake osv... og synge noen tradisjonsrike sanger sammen. Tror du det er noen interesse i familien for et slikt selskap?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Vi har hatt et selskap der familien var samlet, som en velkomst for den lille. Det er litt leit å ikke markere at den lille er født, synes nå jeg. Du trenger ikke å melde henne inn i humanetisk forbund heller, om du skulle ønske seremonien deres. Gjør som du vil du. Jeg er uenig med deg og synes dere er slapp som ikke gidder å ordne fest og samle slekta, men det kan jeg jo være så mye jeg vil
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Barnet blir ikke automatisk medlem av human etisk forbund selv om du har navnefest. Til og med ikke medlemmer av human etisk forbund kan ha navnefest for barnet sitt (da koster det da litt mer).
BettyBoob Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 vi hadde ingen av delene, ingen som reagerte på det. Er ikke døpt selv heller. Dra på ferie!!
Gjest Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Vi har verken døpt eller hatt navnefest for jenta vår. Ikke kommer vi til å ha det heller. Vi valgte derimot å samle slekta til god mat og drikke slik at de fikk ønsket henne velkommen til verden på den måten. Syns en deilig ferie høres bra ut, skulle ønske jeg hadde tenkt på det selv
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Navnet får man selv om man ikke markerer det på noen måte. Ingen som har kommentert at vi ikke hadde noe. Ikke til oss direkte iallefall:p
Gjest mphs Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Vi har verken døpt eller hatt navnefest for ungene våre. Vil de døpes senere skal vi holde fest da.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Høres ut som en god plan, HI Et annet alternativ hadde vært og holdt en fest til ære for den lille som er kommet til verden uten å blande inn noen forbund eller religion.
Romeren Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Selvfølgelig ikke, men vi skal ha en slik "Hurra han heter NN"-fest, siden jeg synes det er greit at familiene på begge sidene får truffet hverandre. (Det er vår førstefødte og nei, vi har ikke giftet oss.) Selvfølgelig kan de møtes uten at det er en slik fest, men jeg synes nå engang det er greit å markere gutten, siden han er vårt "minste felles multiplum".
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 skal ikke ha dåp og skal ikke ha navnefest, og ikke skal vi samle slekta til stor fest heller. Men snart er det ett års dag så da blir det kake og kos for de nærmeste
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 Vi hadde verken dåp eller namnefest. Har ikkje angra eit sekund! Slipper kjas og mas og organisasjonar eg ikkje kan stå for. Men trur heller ikkje at ungen MÅ bli medlem av humanetisk forbund om ein har namnefest, men ein får tilbudet. (slik er det i allefall med konfirmasjonane dei har).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå