Gå til innhold

"Treningseksperter" der ute!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vet/har dere egentlig hørt ang riktig trening? Hvor lenge kan jeg egentlig fortsette med styrketrening og løping? Så lenge jeg ikke føler ubehag? Og hva med mageøvelser? Jeg har hørt at vanlige situps bør man slutte med etter 1. trimester, men at "planken" kan gjøres litt lenger! Men er det farlig (for meg eller fosteret) å gjøre mageøvelser utover dette? Eller er det bare det at det egentlig ikke er noe poeng fordi de rette magemusklene har delt seg?

Skriver her da det ikke er så mye aktivitet på trimdebatten!

Klem til alle og LYKKE TIL:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Styrketrening og løping kan du fortsette med så lenge du selv føler det er greit, men jeg ville kanskje lagt muskelbyggingen på hylla i gravidmånedene og heller drevet vedlikeholdstrening uten veldig tunge vekter. I forhold til løping er det greit å vite at leddbånd og slike ting visstnok blir svakere under graviditet, så det er greit å unngå å belaste for mye. Sånn sett ville jeg kanskje holdt meg til løping på myk grunn (skogbunn, for eksempel), eller bytte fra tredemølle til ellipsemaskin. Med mageøvelser vil du selv kjenne når du ikke kan gjøre visse øvelser lenger (omtrent når du ikke får dem til fordi musklene rett og slett ikke er der ;), og de skrå musklene kan du trene gjennom hele svangerskapet.

Lykke til til deg også :)

Skrevet

Og det med leddbånd er jo viktig i forhold til styrketrening også!! Bytt for eksempel utfall med vekter ut med knebøy uten vekter for å lette belastningen, men jeg tror i stor grad du merker på kroppen hvor grensene går.

Skrevet

Er nok ikke noen ekspert, men har lest litt her og der om temaet da jeg er en ivrig trener selv og ønske rå trene meg gjennnom svangerskapet.

Spm 1: Hva vet/har dere egentlig hørt ang riktig trening?

Her har ekspertene/skriveriene delte meninger. Min konklusjon etter å ha lest litt rundt er at ny forskning viser at så lenge man lytter til egen kropp og unngår max intensitet så er trening et godt tiltak for egen kropp og babyen i magen.

Spm 2: Hvor lenge kan jeg egentlig fortsette med styrketrening og løping? Så lenge jeg ikke føler ubehag?

*Styrketrening er det viktig med rett teknikk etterhvert som leddbåndene blir med tøyelige pga hormonene, og man bør unngå å løfte med max styrke. Heller lette og flere repitisjoner. Men styrketrening i seg selv er ikke farlig.

Når det gjelder løping så har min konklusjon blitt at jeg bare må føle på kroppen hvor grensa går. Unngå makspuls og harde intervaller, samt ha gode sko for å ikke belaste bekkenet unødvendig.

Spm 3: Og hva med mageøvelser? Jeg har hørt at vanlige situps bør man slutte med etter 1. trimester, men at "planken" kan gjøres litt lenger! Men er det farlig (for meg eller fosteret) å gjøre mageøvelser utover dette? Eller er det bare det at det egentlig ikke er noe poeng fordi de rette magemusklene har delt seg?

*De rette magemusklene deler seg og ved å trene de så kan mens de er delt vil de få en merkelig form, leste jeg et sted. Vet ikke om det stemmer, men iallefall ikke fristende.

Derimot er de skrå magemusklene og kjærnemusklaturen (plankeøvenlsen) viktige muskler å holde i form og en kjempe hjelp på veien under fødselen. Så det er anbefalt å gjøre andre magemuskler enn de vanlige sit-upsene og andre øvelser som går på de rette magemusklene.

Skrevet

Hei :)

Jeg jobber med trening og er gravid for 2 gang selv :)

Ser her at du har fått gode svar, i innlegget over og som stemmer bra!

Trening er anbefalt og viktig sålangt man kan via svangerskapet. Etterhvert som mnd går roes intensiteten mer og mer ned. Det som er viktig å legge til her er at dersom du er godt trent fra før er terskelen noe høyere enn dersom du ikke er godt trent.

Kondisjon er bra, men hovedregel er unngå noe særlig høyere puls enn jevn arbeidspuls..da du ikke skal bli overopphetet. Det er lett anpusten, men klare å snakke fint og et tempo du kan jobbe i en stund..

Samme med styrketrening, ikke press deg selv hardt..men litt såpass lette vekter at du hverken føler deg noe svimmel, eller må holde pusten for å løfte dem. Som svarene over sier :)

Dette for å ikke belaste hjertet og overopphete kroppen.

Teknikken her er uansett viktigere enn hvor tungt du løfter, du blir fortere sliten nå og bør gi deg litt før du ellers ville gjort..det stemmer at leddbånd og sener er mer tøyelige og "slappe" så det er lettere å skade seg. Hør med trener på senteret. Han kan vise deg øvelser som vil styrke bekkenet og bekkenbunnen din ytterligere :)

Det som kan skje dersom du trener fremre magemuskler under og for tidlig etter fødsel er at de ikke vil legge seg helt sammen igjen, og det er ikke bra å trene musklaturen som strukket ut før den har rukket å trekke seg sammen igjen. Planken er også fremre magemuskler, men det går mer på de indre musklene og disse ligger på samme måten som de ytre.

Reglen om ubehag stemmer forøvrig bra..lytt til kroppen din og ETHVERT ubehag skal tas hensyn til og aldri ignoreres.

Etterhvert som man blir stor og tung er som regel en gåtur i bra tempo nok for kroppen :D

Lykke til da, med fornuftig trening kommer du mye lettere tilbake i form etter fødsel også, selv om det tar litt tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...