Gå til innhold

Deling av regning ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det OK hvis man f.eks gaar ut en gjeng paa 10 stk at en foreslaar at man bare splitter regningen paa 10 uten aa ta hensyn til at man ikke har spist aa drukket det samme.

Er det ok hvis det blir 20 kr ekstra, 100 kr ekstra ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på. Noen har god råd, andre har ikke. Er det 10 voksne som spiser ca like masse? Eller er det barn, og noen som kanskje bestiller biff når andre tar billigere retter.

Jeg hadde satt pris på å betale for det jeg spiste, men jeg er alene med 2 barn og har ikke så god råd.

Skrevet

Det kommer an på. Hvis en har spist forskjellig og drukket forskjellig syns jeg det er mest ok at en betaler sitt eget. Deler en derimot pizza f.eks er de tok å dele på 10.

Skrevet

Nei jeg hadde ikke likt det. På tider der økonomien ikke likte det hadde jeg klart meg med f.eks vann når jeg var ute å spiste. Mens andre igjen kanskje hadde drukket ett å to glass med brus eller alkohol i tilegg til mat. noe som ikke gjør meg noen ting. Men det hadde gjort meg noe hadde jeg måtte blitt med å betale for det. Da mister det kosen syntes jeg. Og jeg tenker også at hvis det er store økonomiske forskjeller i en gruppe hva folk har å rutte med av penger vil det bli mye mer synlig og vondt for dem som ikke har enn at bare hver bestiller og ordner for seg.

Hvorfor vil du eller lurer du på om dette er OK? Jeg kan ikke se at det er noen fordeler med det? Hvis alle ti skal gå å betale sin del hver for seg så kan de like godt bare betale for det de har spist.. De fleste må jo fram til disken og betale med kort likevel..

Skrevet

Bare lurte hva andre syns for jeg var paa en damelunsj for damene her i byen, ja de norske altsaa og vi var da 10 stk da felles regning kom. Noen hadde allerede gaatt og betalt for seg.

Det ble foreslaatt at man skulle dele regningen hvr jeg ymtet frempaa at det kanskje var litt urettferdig siden noen ikke hadde hatt noe annet en mat og vann.

Ble overkjoert og de andre vedtok i fellesskap at den skulle deles paa 10.

Jeg var den eneste som verken hadde hatt brus, kaffe eller vin/champagne.

Dermed ble det hele over 100 kr dyrere enn hva det egentlig kostet for meg.

Kjente jeg ble ganske saa irritert, men orket ikke lage en krangel om det.

Skrevet

Da hadde jeg enten betalt og gått før neste gang eller gitt beskjed. Hadde ikke laget noe styr for 20-30 kr (altså jeg) men over 100 kr hadde jeg laget et styr for.

Det er masse jeg skulle brukt 100 kr til før jeg kjøpte lunsj til andre som tydeligvis har råd til det selv.

Skrevet

Ja det er nettopp slik Omemorepls. Alltid noen som vinner på slike delinger, så jeg føler at slike ting alltid blir feil.. Håper du klarer å komme deg unna neste gang!! Går jo ikke ann å betale 100 kr mer for mat og slik hver gang en skal ut å spise med noen, enten man har penger til det eller ikke..

Skrevet

Da hadde jeg rett og slett betalt det jeg hadde spist og sakt at vær så god da kunne de dele resten på 9 heller.

Ikke snakk om at jeg hadde latt meg tvinge til å betalt for andres moro på den måten.

Skrevet

Dette er helt vanlig i store deler av Europa, og i feks Italia synes jeg det er helt greit. Dette av den enkle grunn at det er mye billigere å spise ute, for ikke å snakke om hvor mye billigere det er å drikke ute. Da jeg var i Italia for noen år siden fortalte de jeg var sammen med at det vanlige var å dele regningen på de som hadde spist, om du bare hadde drukket betalte du ikke. Ikke særlig aktuelt i Norge.

I Norge hender det av vi gjør det, men bare om alle har spist for nogenlunde det samme. Hvis noen har spist billig, deler vi selvsagt etter hva man har spist.

Skrevet

Vi deler på regninga om vi bestiller pizza, selv om vi har hatt hver vårt fyll på, og om den ene har større brus. Men det er vel alt.

Siden jeg var blandt de første av mine venner til å få barn, var det veldig ofte jeg som kjørte. Jeg fikk da et par ganger penger til drivstoff av ei venninne.

Noen ganger er jeg også med på å spleise på middagen om vi handler inn sammen, eller har med brus, når jeg er hos hun som er min beste venninne. Det har blitt til at vi er der litt oftere enn hos meg, og da er det rett for meg. + at hun har fått masse barnetøy av meg. Både inneklær og reimadresser og vintersko.

Skrevet

Jeg har aldri vært med noen som har foreslått det, synes det er best å betale for det jeg faktisk har spist for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...