Gå til innhold

Vi holder oss hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sosial angst og fattigdom kan ikke likestilles. Skjerp dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerpe oss? Er møkklei av folk som sitter på ræva å sutrer over at de har dårlig råd, og som atpåtill lar det gå utover barna i tillegg.

Kjenner flere av typen, aldri råd til å ha med ungene på noe kjekt, men feks ha internett, kjøper ørten kontantkort i mnd, røyker som skorsteiner, parabol og søppelmat har de råd til. Gjerne en 6pk øl til helga også. Venter med å betale regninger til de har gått til inkasso og blir 3 ganger så dyre å betale. Låner penger av andre i hytt og vær uten å betale tilbake.

Nei, ikke alle fattige er slik, men fy fader så mange som faktisk er nettopp slik.

Bor man i en by der boligprisene er for høye så får man for helvete se til å flytte da til et sted der det er rimeligere. Finnes jobber og skoler andre steder også tross alt.

Mangel på empati? Slett ikke, har slitt og streva selv jeg, men har alltid had penger nok til både finklær og fritid for barna, selv den tida jeg var alenemor som falt mellom to stoler som syk og tida for overgangstønad hadde gått ut. Var ikke mye hjelp å få, var nesten sult ihjel, men det er utrolig hva man får til med litt kreativitet og vilje til å få pengene til å strekke til.

Hadde en nabo i samme istuasjon, men hun røyka bort like mye som jeg brukte på mat, klær og fritid, så ungen hennes gikk for lut og kladt vann til jeg ringte barnevernet og de rydda opp og lærte kjerringa økonomisk sans og omtrent trappa prioriteringer opp i ræva på henne.

Så fattige får ikke mye sympati fra meg, vært fattig selv jeg uten at jeg lei noen nød av den grunn. Nå er jeg på solsida i forhold til hvor jeg var før, men glemmer aldri. Så da synes jeg at jeg har rett til å slenge ut hva jeg mener også om folk som ikke har såpass planlegging og styring at de kan kjøpe noe klær ungene kan pynte seg med enten det er bursdag, jul eller 17mai. Det er skammerlig rett og slett!

Skrevet

Da var du ikke fattig i ordets rette forstand, om du klarte deg greit. Dette blir bare for dumt.

Skrevet

Sosialkontoret hjelper barnefamilier med dårlig råd til klær etc. til17 mai og andre høytider, slik at disse skal ha mulighet til å delta på linje med andre. Det er kommet ny lov om sosiale tjenester, hvor barnefamilier skal prioriteres. Har gjennom jobben innvilget klær til 17 mai i år for fattige barnefamilier, og de har også fått en sum i øk. støtte så de har mulighet til å delta på lik linje med andre på 17. mai.

Selv om folk er fattige, har man som regel noe pentøy til seg selv og barna, enten man har kjøpt de på Fretex eller samme hva. Det er opp til foreldrene å PLANLEGGE og å søke hjelp, råd og støtte fra det offentlige - da for barnas skyld.

Når det er snakk om barna og deres muligheter til deltagelse, bør man svelge en såkalte "stolheten" som gjerne hindrer voksne i å søke hjelp.

Voksne vet at det er 17. mai, sommerferie og jul hvert år, og bør være så pass at de på forhånd planlegger hvor man kan søke støtte og hvordan man skal kunne finne løsninger for å skape en fin feiring for familien.

Dette er opp til foreldrene. Det offentlige kommer ikke på døra og tilbyr nødvendigvis, men man bør være så pass at man benytter seg av de tilbudene som finnes for barnas del når man er så uheldige å leve på fattigdsomgrensa. Det offentlige kan være med å bidra og å hjelpe, men man kan ikke ta fra voksne mennesker ansvaret for egne liv.

Jeg synes ikke at Hi sin begrunnelse for at de ikke skal på 17. mai er for tynn. At man ikke har "penbukser" er noe man kunne ha greid å få til med noe planlegging, og uten at det nødvendigvis koster noe. Har man så dårlig økonomi at man ikke har råd å kjøpe rimelige penklær selv med de beste prioriteringer og forsøk på å spare, vil det offentlige kunne bidra dersom man søker denne hjelpen. Det er også gratis tøy på Frelsesarmeen dersom det er skikkelig krise

På den andre siden bør barna delta på 17. mai enten de har dongeri eller andre benklær. Det vikgitste er at barna får delta, ikke hvilke bukser de har.

Skrevet

Ps: Skrivefeil nest siste avsnitt: Jeg synes at Hi sin begrunnelse for at de ikke skal på 17. mai er for tynn skal det stå... 18:35

Skrevet

Anne-B, jeg hadde sosialstønad fra en av sosialstønads verstingene i landet i et år mens den tids Aetat og Trygdeetaten krangla om hvem som hadde ansvaret og hvor jeg skulle få pengene mine fra, så ja jeg var pr definisjon blandt landets fattigste. Men man kunne ikke se eller merke det siden jeg faktisk prioriterte riktig. De som er så fattige mens de har barn at de ikke har råd til ei billig svart dressbukse, eller ei festdrakt til 150kr til ungen, eller en 100lapp til is på 17mai må ha prioriteringsproblemer og totalt mangel på planlegging som et problem i tillegg til dårlig råd. For alle som bor i dette landet og oppholder seg her lovlig har krav på et minimum av støtte og hjelp for å ha såpass at de har mat, klær og faktisk mulighet til et verdig liv. Men det inkluderer ikke luksus som alkohol og tobakk som jeg ser og observerer mange fattige faktisk bruker vanvittige summer på. De fleste jeg kjenner som er trygdet røyker, mange går på cafè, felles for alle er at de klager over dårlig råd. Å bruke 50-100kr daglig på å forgifte lungene har de råd til, men å ta med ungene på ferie blir for dyrt ja.

Skrevet

Her jeg bor er det ikke vanlig med penklær i bursdag i hvertfall. Her er det vanlig med aktive bursdager og penklær er definitivt ikke riktig antrekk da.

Skrevet

Ikke alle av oss ønsker å la "det offentlige" betale for oss. Så driter vi heller i 17. mai-tyranniet og tar oss en koselig tur i skogen med matpakke den dagen. Ungene elsker det i hvert fall.

Skrevet

Synes ikke noe om å nekte barna deltagelse på de sosiale arenaene andre barn deltar på... Spørs hvor lenge de elsker en tur i skogen med matpakke i stedet for å feire 17. mai sammen med alle de andre barna....

Skrevet

Koselige skogsturer har man faktisk muligheter til å velge å ta med familien en eller flere av de 364 andre dagene i året, 17mai er det kun en av.

Vi elsker både sjærgården, fjellet og skogen. Men 17mai tilbringer vi med kjente og kjære i sosialt lag fra morgen til kveld.

Skrevet

Dette er den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har hørt! Tror faktisk du fleiper!

Du kunne jo bare ha søkt om sosialstønad til 17 mai. klær. Dere hadde garantert fått det innvilget.

Faen er du helt blåst eller???Skjønner ikke at du får sympati i det hele tatt jeg!!!

Skrevet

Hvilket kleshysteri er det du opplever? Har aldri vært borti at noen har klaget over hva en går med (ja utenom her inne da men tar ikke det så tungt da :P)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...