Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Heisann. Spør her, for da får jeg kanskje et bra svar? Bf vil ha delt foreldreansvar, men vi klarer ikke samarbeide. Ikke vil han være med på ting og møter som omhandler barnet, han vil ikke bli med på møter på familievernkontoret og han er ganske uinteressert i tilknytning. Men han vil ha det fordi han mener det er hans rett dersom han skal ha samvær med barnet. Men jeg er skeptisk til å gi ham det når han ikke er interessert i å samarbeide og gjøre det beste for barnet. Så hvor stor sjanse har han til å få det rettens vei, når han ikke engang vil bli med på familievernkontoret? Barnet fortjener virkelig en far som genuint bryr seg og ikke bare er opptatt av seg selv....
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 ikke lett å ha delt f.ansvar når ene parten ikke vil samarbeide....alt som skal skrives under på av evt flytting, pass, skoleting osv osv...
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Han bør vise en annen holdning før dere bør vurdere den løsningen. Vil han spare penger kanskje? Du kan jo nevne at med delt foreldreansvar må han betale halve barnehagen, halve fritidsaktiviteter, halvparten av klær, pluss ha muligens større hus/leilighet for at ungen skal få skikkelig rom. Mulig han gir seg med det, og innser at barnebidraget ikke er så smertefullt likevel. Hvis han trumfer igjennom denne løsningen så sender du ungen til far UTEN skifteklær, tannkost etc. Han skal jo ha dette hos seg Tror ikke egentlig du har noe å "frykte". Og ungen din har det best hos en forelder som bryr seg..
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Hi her Takk for gode svar. Jeg har sagt vi kan se det an, men at det blir gjennom familievernkontoret slike avgjørelser fattes. De vet best om dette og anbefaler de å vente så gjør jeg det. Men når han ikke svarer på mail, sms eller tar tlf når jeg ringer så er det vanskelig å få kontakt. Tviler på at han kommer på sykehuset, for å si det slik
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Det er forskjell på delt foreldreansvar å delt foreldrerett...når dere har delt foreldreansvar så må ikke han betale halve barnehage å diverse nei,han har kun noe han skal ha sagt i forbindelse me flytting,barnehage å sånne ting....har dere delt foreldrerett så er d jo 50/50 fordeling å da må han betale halve barnehagen å andre utgifter pluss han slipper å betale bidrag å begge vil motta halv barnetrygd pluss småbarns tillegg å kontantstøtte visst barnet ikke går i barnehagen....
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Ikke nok med at far kan få idømt 50% samvær i retten, men dersom du er vanskelig å samarbeide med, kan faktisk retten idømme far daglig omsorg, og så samvær i en eller annen samværsprosent for deg. Retten slår meget hardt ned på trenering av samvær, og det er faktisk 2 parter som ikke klarer å samarbeide her, ikke bare far. DU skal ikke avgjøre hva som er best for barnet. Når det gjelder fars sjanse i retten, er det slik at det er en en sakkyndig psykolog som går inn og observerer dere med barnet, og som kommer med en anbefaling om hvor det er best for barnet å bo fast. Det er sjelden at retten går vekk fra sakkyndigs anbefaling, men det skjer. Du bør bestille mekling på familievernkontoret, og bli enig med far. En rettsak kan koste deg 250.000 dersom du blir idømt alle saksomkostninger (ikke uvanlig), og det er det kanskje ikke verdt?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Det er for det første ingenting i lovverket som heter delt foreldrerett. Og da var til anonym lenger oppe. Delt foreldreansvar har heller ingenting med samvær å gjøre. Det omhandler kun at far må skrive under på på pass, bytting av skole, at han har rett på informasjon om barnet på skolen, eventuelt avgjørelser som må taes ved sykehusinnleggelse osv, far får også automatisk omsorgen for barnet dersom mor faller i fra. Han må også godkjenne at mor flytter til utlandet med barnet og kan nekte henne å gjøre dette. Her i gården er det også null samarbeid fra far men vi har delt foreldreansvar fordi jeg ble lurt på sykehuset til å skrive under på papirer som de sa var erklærling av farskap. Men uansett er delt foreldreansvar bare noe på papiret. At far hele tiden må signere alle mulige papirer. Du kan like godt gå med på det, fordi det omtrent ingen fedre som blir nektet dette. Men husk at dette påvirker ikke samværet på noen måte.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Hi her. Til anonym 1246: Jeg har virkelig gjort alt for samarbeidet. Gir ham beskjed når det er noe med kontrollene, bestilt time hos familievernkontoret, forsøkt å sette opp en samværsavtale som passer ham best, ikke kjeftet eller klandret ham for noe og slukt en haug med kameler. Men han vil ikke bli med på avtaler, bryr seg ikke om barnet og tar aldri tlf når jeg ringer. Så hvordan blir det da, når det er han som ikke vil samarbeide? Det beste for barnet er en far som bryr seg, ikke en som ikke bryr seg. På tlf sa familievernkontoret at det stilte ham i dårlig lys at han ikke samarbeidet og at jeg ikke burde dele foreldreansvaret før han viste vilje og evne til samarbeid. Og jeg vil slettes ikke gå rettens vei, dette er et ønske fra hans side. Men samtidig vil han ikke følge familievernkontorets råd.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 er d ikke noe som heter delt foreldrerett? vet ikke hva du har fått i deg men,hvorfor står d da d på min samværsavtale som vi fikk på meklingskontoret når vi ble enige om 50/50 da??? mener du at en advokat ikke vet forskjell på ting da eller? d var hun som sa at d het d når hun laga avtalen...så visst du mener d er feil så skal jammen meg jeg ta dette opp med henne!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Ja, det er feil, det du snakker om er omsorg, ikke foreldrerett. Ordet foreldrerett ble brukt før, om foreldreansvar.
Gjest ->>- Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Noe slikt som 99,9 % sjanse. Det er særdeles uvanlig at fedre som ønsker det ikke får del i foreldreansvar om de går rettens vei.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 Men Pila, er det ikke så at vi da må innom tvungen mekling først? Han vil jo ikke det, synes sånt er bare tull
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 Nei det er faktisk ingenting som heter delt foreldrerett. Det er et gammelt uttrykk som ikke lenger eksisterer. Du tenker vel på delt omsorg, noe som er i en helt annen gåte. Da er vel ikke advokaten din helt oppdatert, og ja jeg syns du skal ta dette opp med henne. Delt foreldrerett har altså ingenting med delt omsorg å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå