Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Vi har en furutrapp som vi ønsker å pusse opp. Tenker å male trappen eggehvit, alt utenom trinnene. De tenker vi på å pusse ned og beise/lakke med en fin brunfarge. Evt. lurer jeg på om det er mulig å bare pusse den den og beise hele trappen lys og matt, slik treet skinner litt gjennom om dere skjønner. Har også en del furudører jeg ønsker å gjøre dette med. Vil ikke ha helt hvite dører, men ønsker å pusse dem og beise de lyse, matte og fine. Noen som har gjort noen av disse tingene og kan forklare hvordan dere gikk frem?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg gjorde det på vår trapp da vi pusset opp. Trappa var slitt, malingen var begynt å flasse av, og trinnene hadde i tillegg belegg. Det var et tungt prosjekt, men resultatet ble kjempefint. Trappa vår hadde utskjæringer og steder det var vanskelig å komme til med pussemaskin, så der tok jeg å brukte malingsfjerner. På trinnene måtte jeg bruke en kraftig pussemaskin, da restene fra belegget satt fryktelig godt. Jeg valgte å fjerne all malingen trappa var malt med, og starte fra scratch igjen, men dette er ikke nødvendig om dere skal male i en dekkende farge, da holder det å bare matte ned det som er i fra før. (grunnen til at jeg valgte å fjerne all malingen var rett og slett fordi at trappa var malt så mange ganger fra før.) Etter at alt forarbeidet var over, støvsugde jeg trappa godt, vasket over for å få med restene, og tok så og malte med grunning med kvistlakk der vi skulle ha det helt hvitt, mens på trinnene beiset jeg og lakket så over to strøk med lakk. Det er fullt mulig å bare melke hele trappen slik som du beskriver, tror det holder å bare matte ned om det er lakket fra før av så malingen får god heft. Da trengs det vel heller ikke bruke kvistlakk eller grunning tror jeg, uten at jeg skal si meg for sikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå