Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Inspirert av et annet innlegg her, ser det er litt forskjellige meninger om det. Tror du at stress gjør det vanskeligere å bli gravid? Noen som faktisk har lest noe troverdig som sier noe om det?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror ikke det påvirker mulighetene hos de fleste. Men når det gjelder den lille gruppen mennesker som ikke klarer å bli gravid uten nevneverdig grunn, kan det ha noe å si. Vi strevde i flere år med å bli gravide. Det ble ikke funnet noe "feil" ved noen av oss. En lege jeg snakket med (ang å komme igang med prøverør) sa at en viss andel av sliterne uten åpenbare fruktbarhetsproblemer ble gravide så snart prosessen med å få hjelp var i gang. Altså før man får medisiner eller får satt inn befruktet egg osv. Ved neste eggløsning ble jeg gravid, og kunne glad og fornøyd avbestille neste time. Tvillinger ble det jammen og:-)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror ikke det har så stor sammenheng. Når man f.eks gjennomgår assistert befruktning, er dette egentlig veldig stressende med medisiner, undersøkelser, nedturer osv, men folk blir jo gravide for det
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Personlig tror jeg ikke det nei. Vi stresset som bare det, og ble gravide etter et år.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 1 år er jo relativt lang tid å bruke på å bli gravid, så stress kan jo ha påvirket det.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 1 år er egentig ikke lang tid i følge legene på Riksen. De fleste klarer å bli gravide på egenhånd innen 2 år...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Fakta: Rundt 75 prosent av alle friske kvinner som forsøker å bli gravide vil bli det innen 1 år. Etter 2 år har 90 prosent lykkes. Etter 1- 1 1/2 år uten å ha blitt gravid, bør du oppsøke lege for utredning. Rundt 7 av 10 par vil lykkes innen tre måneder hvis de har sex hver dag, mens bare 1-2 par av 10 par vil lykkes om de bare har samleie en gang i uken. 10-15 prosent av alle par vil ha vansker med å bli gravide når de ønsker det. Kanskje så mye som 1 av 7 par. Kilde: «På vei», Gro Nylander, 2002 Gyldendal Fakta
Gjest ->>- Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Nei, det tror jeg ikke. Det er påvist at ekstremt stress kan gi hormonelle utslag som igjen kan påvirke hvorvidt man har eggløsning. Om akkurat det at man ikke har jevnlig eggløsning uten påviselig årsak er problemet, kan det dermed være en sammenheng. For de aller fleste er det ikke dette som er problemet når de ikke blir gravide, og selv om det er det er det sjelden problemet plutselig oppstod fordi de stresset med å bli gravide. Det er ikke påvist (og ja, det er forsket på) at stress generelt reduserer fertilitet sånn uten videre.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Tror der kan være en sammenheng. Stemte for vår del, og kjenner fraktisk 3 (!) par som ikke har blitt gravide, så adoptert og blitt gravide like etterpå.. Om det ikke er vitenskapelig bevist, velger jeg å tro det har noe å si :-)
Gjest ->>- Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Ja, hvorfor tro på forskning når man kan høre på tanta til Leif ...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Man får ikke tette eggledere, eggløsningsproblematikk eller sterkt nedsatt sædkvalitet av stress. Dette er de vanligste grunnene til infertilitet. Ca 1/3 av ufrivllig barnløse er såkalt uforklarlig barnløse. Stress kan sikkert være en medvirkende årsak i enkelte tilfeller, men også her tror man at det som oftest ligger fysiske grunner bak - man vet bare ikke hvilke de er.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Tro har ikke noe med forskning å gjøre.. Har du monopol på sannheten eller? Jeg må jo få lov å velge å tro hva jeg vil...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Stress vs. graviditet Du vet at du da spør om man foretrekker stress eller graviditet? Burde kanskje formulert den overskriften på en annen måte.
Gjest ->>- Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Neida, tro har ofte noe med religion å gjøre. Du må selvsagt tro at jorda er flat for all I care. Om jeg har monopol på sannheten? Tja. Om du argumenterer med at "noen jeg kjenner opplevde" og jeg argumenterer med at "forskning viser at" vil jeg nok insistere på at min sannhet er saftigere enn din. Men som sagt, månen er en grønn ost.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Beklager feilen men ser ut som de fleste skjønte det. Men tusen takk for rettelsen skal aaaaaldri skje igjen :Pu
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 Hvorfor betyr det forresten "foretrekker"?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Vs betyr versus. Det betyr at man setter to ting opp mot hverandre. Feks ung vs gammel mor - ung sammenlignet med gammel mor...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #18 Skrevet 16. mai 2010 Du viser til forskning, men har ingen referanser.... Det gjør vel egentlig ditt utsagn noe tynt også... Du får komme med noen kilder da, siden du refererer til forskning - og da gjelder det jo selvsagt ikke de som er bevist at infertiliteten har noe med fysiologiske hensyn. At du ikke viser til kilder gjør ikke ditt utsagn mer troverdig enn mitt. Kanskje jeg og skulle trykt ut av meg at "forskning viser" uten å henvise til referanse i stedet for å si at jeg tror og kjenner noen?? Du vet- da vil jeg ha kilder....
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #19 Skrevet 16. mai 2010 Enig med 23:23. Ifølge lege på haukeland er det ikke forsket nok på dette til å si no bestemt ang stress i forhold til graviditet. En viss andel blir gravide når de har fått grønt lys til å starte med in vitro, og dette er ifølge legen ikke forsket nok på til å vite årsaken. Hun mente at det kunne ha sammenheng med at kvinnene slapper av når prosessen er i gang. Dette gjelder kvinner som ikke har noen åpenbar grunn til ikke å bli gravid, ikke kvinner med nedsatt fertilitet, tette eggledere osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå