Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Men finnes det ikke flere telemarksbunader da??
skulle så ønske... Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Beltestakken er vel fra Bø. Jeg har familie fra Bø og valgte nettopp den, men du kan og velge blandt de andre Telemarksbunadene. Mange flotte.
Sylteflesk Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Min Øst-Telemarkbunad, såkalt raudtrøyebunad, er kjøpt (eller stoffet da, min mor som sydde og broderte) fra husfliden Almankås i Bø i hvert fall. De har også Beltestakk. Og noe som heter stakk og liv, men det er vel bare en drakt.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 det er 3 bunader som tilhører telemark. beltestakken, øst-telemark og vest-telemark. legger ved en link. http://www.norskebunader.no/Damebunader/FylkerDame/Telemark.html
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Bøstakk, øst telemark eller vest telemark. Telemarksbunadene er igjen delt inn i prinsesse eller ranke. Prinsesse er den med mest påsydde bånd, mens ranke er den med masse broderi. Selv har jeg øst telemark ranke, synes den er så nydelig :-)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 jeg skrev også innlegget klokka 22.22. det er mange forskjellige ja, det så jeg når jeg var inne på husfliden sin side. ikke bare de 3 jeg nevnte. jeg har beltestakken, og er veldig fornøyd med den. min har 30 års jubileum neste år :-) fikk den av mine foreldre til konfirmasjonen....
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Feil ang prinsesse og ranke. Jeg har prinsessemønster på min østtelemark og den er det kun broderi på Både ranke og prinsessemønster er i utgangspunktet like mye brodert. Noen velger bånd istedenfor noe av broderingen - tipper det blir billigere. Raudtrøye er en variant av østtelemark, med rødt liv istedenfor sort. Østtelemark har bredt belte, mens vesttelemark har smalt belte, ellers er de ganske like igrunn. Noen detaljer på ryggen, ulike søljer og ulik jakke bl.a. Bøstakken er en flott bunad med alle mulige fargevarianter og blanding av broderi og bånd. Har sett dem i alle farger fra lilla, rosa, røde, blå, høstfargede og ja.... alle er på sort bunnfarge med hvit, brodert skjorte i samme nyanser som er valgt på stakken. Dette er en flott bunad synes jeg, særlig iom at den har enorm vidde i stakken. Må være en drøm å danse i Øattelemark tilhører strengt tatt Nedre deler av Telemark, dvs typisk skien, Porsgrunn, Nome, Bø og kanskje opp mot Seljord hovedakelig. Vesttelemark tilhører øvre deler av fylket som innbefatter Vinje, Tokke osv. Beltestakken tilhører vel igrunn bare Bø og omegn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå