Gå til innhold

bunad og regeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en superfin bunad. det er i grunn den fineste jeg har sett der ute.

en arvebunad som en slektning av moren min har syd for mange mange år siden.

problemet er at denne slektningen som bunaden ble sydd til var myyyye lavere en meg...

men jeg har aldri sett denne bunaden på noen andre, og jeg har ikke funnet ut hvor den kommer fra (det kan jeg sikkert finne ut med litt innsatts)

er det noen standar regler for hvor lang en bunad skal være?

jeg vil så gjerne bruke min litt for korte bunad.... hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjørtet skal rekke 15-20 cm over bakken :o)

Skrevet

Jeg ville sjekket litt på Husfliden jeg. Du vet i dag så vil de fleste ha fotside bunader, men det er egentlig 'feil'. Tradisjonelt var de mye kortere, så du skal ikke se bort i fra at du kan bruke bunaden uten problemer.

har du sjekket om stakken kan slippes noe ned? Mange bunader er sydd slik at de skal kunne gå litt i arv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

"6. Snublefritt skjørt. Sørg for at stakken ikke er for lang eller for kort. Kanten skal ligge 15-20 centimeter over bakken. Man skal ikke måtte holde i skjørtet for å unngå å tråkke i det."

klippet og limt fra bunadsregler :)

Skrevet

Ta den med til Husfliden. Kanskje den kan syes om til å passe deg?

Skrevet

vi har allerede sydd den så langt ned som det går an.... hehe..

om jeg skal ha den lenger så må man sy på en kant av noe slag og jeg er litt redd for at det ikke blir sånn veldig pent.

hm... jeg tror den er litt mer en 20 cm. men ikke mye.

Skrevet

ja jeg burde sikkert gjøre det. for den kjolen er det eneste jeg har av arv fra moren min sin familie og vi har heller ikke noe kontakt med de som er igjen derifra. så det er jo litt kos og ihvertfall ha bunaden.

får dra til dem til uka en gang :)

Skrevet

Det er jo absolutt verdt forsøket.

Jeg arvet mammas bunad da hun døde, og hun hadde igjen arvet den fra mormor.

Bunaden ble for liten da de var mye kortere og smalere enn meg, men jeg har fortsatt sølvet og det er med aldri så lite ærefrykt at jeg tar det på hver gang jeg skal bruke bunaden.

Drømmen er å få ei jente en gang som kan arve sølvet etter meg igjen.

Skrevet

er det helsvart stakk, går det an å se om det er mulig å forlenge den ved å bruke fløyeslbånd i overgangen.

Skrevet

Hvordan ser den ut?

Skrevet

Jeg har også en arvebunad, som nok er litt for kort for meg. Men det gir jeg blanke i, den er flott og jeg er flott i den (og det er det ikke så ofte jeg kan si om meg selv)!

Skrevet

etter å ha ringt mamma og googlet så fant jeg den :D den ser nesten sånn ut bare at blomstene på stakken er tilfelig plasert og ikke i mønster som på denne.

desuten ser den ikke sånn ut på meg.... hehe... men det skyldes kanskje at den er for liten og for stor :P

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2004/05/15/P5210373.jpg&imgrefurl=http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/05/15/398313.html%3Fi%3D15&usg=__S7dxAWKNz4y-J_-W3qosuGDwPA4=&h=493&w=370&sz=44&hl=no&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=pmyqT_qzpo1RHM:&tbnh=130&tbnw=98&prev=/images%3Fq%3Dvest%2Bagder%2Bbunad%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...