Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal stelle i stand dåp til min datter om ikke lenge, og tror helt og fullt på dåpen og det kristne budskapet. Likevel er jeg i tvil om voksendåp vs barnedåp. Hva er rett? Vet det er en stor diskusjon, men er det andre som føler litt likt? En dåp der man er fullt og helt frelst og har tatt imot Jesus, med full neddykking, er kanskje mektigere enn en baby som får litt vann på hodet. Like fullt er jo dåp av en baby en kraftfull velsignelse.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror at dåpen i seg selv og tilhørighet til en religion vil ha langt mer kraft når den som skal døpes får velge dette selv
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 det er jo det konfirmasjonen er til. At hun lover å fortsette å følge Gud. I dåpen er det du som lover å gi henne en kristen oppdragelse
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Mitt utgangspunkt er at jeg ikke er troende. Av respekt for barnet ditt ville jeg valgt å vente med å døpe til rett før konfirmasjon. Dere lover jo på vegne av ungen, å oppdra i den kristne forsakelse(!) og tro. Det blir noe feil å foreta et så viktig valg på en annens vegne. Vis meg den gud(hvis h*n finnes) som nekter et barn å entre himmelen fordi foreldrene ikke døpte... Alle foreldre gjør det de føler er det beste for sine barn. Men om dere "prakker på" ungen deres noe som viser seg at blir helt feil for vedkommende, så vet jeg ikke om det vil oppleves som et pluss. Troende blir man jo ikke før man er stor nok til selv å velge bevisst... Ikke døp, er mitt råd..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Hva da med full neddykking i et basseng? I Bibelen døpes personer ute i vannet. Det øyeblikket de er under vannet symboliserer "Død med Kristus", og når de kommer opp igjen av vannet symboliserer det "Oppstanden med Kristus". Føler ikke at noen dråper vann fra prestens hånd kan erstatte alt vannet som ble brukt tidligere? For øvrig ble babyer kledd nakne og dyppet i vann for hundrevis av år siden, men da mange babyer ble syke av denne praksisen måtte man slutte med det.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Når det gjelder å "prakke på", har jeg tenkt å prakke på henne riktig mange ting, kristne bøker fra tidlig alder for eksempel. Så føler ikke at det er et argument her. Et barn vil uansett bli preget av sine foreldre, enten det velger å bli som sine foreldre eller det velger å gjøre opprør mot deres verdier.
Anne-B. Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Om man skulle følge bibelen korrekt, så er det kun voksendåp som gjelder. Det Jesus sa, var at man skulle la barna komme til ham, sånn at han kunne velsigne dem, for de hører Guds rike til. Kun velsignelse, altså, ingen dåp. Barnedåp er nok bare en tradisjon som har oppstått i samfunn med høy barnedødelighet, med bakgrunn i frykt for at ufrelste sjeler ikke skulle komme til himmelen.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Grunnen til at jeg (HI) likevel velger barnedåp, er at innfødte stammer har pleid å "oppheve" barnedåpen til deres barn, ved å la det gjennomgå et rituale som skulle motvirke dåpen. På den måten vet jeg at djeveldyrkerne er redde for dåpen.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 For min del er barnedåp en gammel, hyggelig tradisjon. (man kan jo selvsagt diskutere det kristne aspektet etc., men det blir jo litt som bryllup; man lover til døden, men likevel skiller halvparten seg..) Å oppdra barna kristent gjør jo de fleste av oss; man skal ikke lyve, stjele etc, vi feirer jul og påske... MEN med tanke på senere konfirmasjon o.l. så er det MYYYE enklere for en tenåring å melde seg ut av statskirka, enn å faktisk døpe seg som 15-åring..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Og hva hadde det med saken å gjøre da? Hmmmm....
soleia Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Det er jo som du seier ein diskusjon om kva som er rett av vaksendåp og barnedåp, og umogleg å finne ein fasit. Det står inga aldersgrense i Bibelen om når ein kan døype nokon, tvert i mot står det i apostelgjerningane om at heile huslydar vert døypte (feks Lydia i Apg 16.15). For meg er det rett å bere barnet mitt til Jesus i dåpen, og at han blir teke inn i den kristne kyrkjelyden. For meg har det heller ikkje så mykje å seie akkurat på kva måte ein døyper, om ein vert dukka heilt under, men det viktige er det som vert sagt i samband med dåpen. Dersom dette er eit samvitspørsmål for deg kan du ta det opp med presten i dåpssamtalen, sjølv om du jo på førehand veit kva han/ho meiner, så veit dei jo bakgrunnen for kvifor kyrkja meiner barnedåp er rett. Om barnet ditt seinare skulle finne ut at ho ikkje meiner barnedåpen er "godt nok" kan ho velje å døype seg som vaksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå