Gå til innhold

Permisjon fra jobben ved nær familie dødsfall..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en rett til noen dager med lønn,bruker jeg egenmld,eller må jeg høre om sykemld..

Er det noen som vet dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er en tariff festet rett, så du må sjekke med tilitsvalgte eller sjefen din.

Skrevet

Du har ikke rett på fri med lønn og egenmelding/sykemelding kan du kun ta/få om du er syk.

Du får søke om permisjon eller ta ut avspasering /ferie. Er du heldig får du perm. m/lønn, men du har ikke krav på det

Skrevet

De fleste arbeidsplasser vil ha en praksis med at det innvilges lønnet permisjon ved dødsfall i nær familie (vanligvis begrenset til egen eller partners rett opp-/nedadstigende linje + søsken, og selvsagt partner). Dette kan være nedfelt i tariffavtale eller bare praksis likevel.

Det er ikke en lovfestet rettighet. Du bør høre med jobben din hva som er vanlig der.

Skrevet

Hvis det var f eks min mor eller mitt barn som var død hadde jeg nok vært psykisk ustabil og fått sykemld på det grunnlaget. Så selv om man ikke er fysisk syk så kan et dødsfal i nær familie være grunn til sykemld.

Ville ha hørt med legen.

Skrevet

Flere her som uttaler seg uten å ha fille peiling!

I utgangspunktet her du ikke KRAV på noe som helst.

Du kan søke velferdspermisjon, men det er opp til arbeidsgiver om det blir innvilget - med eller uten lønn.

De fleste arbeidsgivere vil imidlertid innvilge fri med lønn på selve begravelsesdagen. Om du får mer enn det avhenger litt av hvor nær familie det er, om du må reise langt for å gå i begravelse etc etc etc.

I det store og det hele er det uansett helt opp til arbeidsgiver om du får fri eller ikke.

Sykmelding får du kun hvis du er syk. Neon blir jo faktisk psykisk syke av en dødsfall i nærmeste familie, men da er det gjerne snakk om partner eller barn som sød, evt foreldre. Legen må i såfall kunne dokumentere at du er for syk til å håndtere jobben din som følge av dødsfallet, og ikke som følge av alt det praktisk som skjer rundt et dødsfall.

Det beste du kan gjøre er å snakke med nærmeste leder og få avklart situasjonen. Du får helt sikkert den fri du trenger, men det kan jo hende du må bruke feriedager eller fi uten lønn

Annonse

Skrevet

Hva sa egentlig du nå som var annerledes enn alle de foregående svarene HI har fått fra folk som ikke har fille peiling?

Skrevet

ok. Det er mamma som er borte,men da får jeg høre med sjefen da..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...