Gå til innhold

baby og TV....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det irriterer meg stadig at samboer lærer barnet å titte på TV. Babyen er 3 mnd gammel, og jeg mener at det ikke kan være bra for babyen å sitte så mye foran TV'n.

Han setter henne ofte i vippestolen, og plasserer den foran tvn. Eller så tar han baby på fanget også ser de sammen på tv.

I begynnelsen synes jeg det var gøy å se at hun fulgte med på tvn, men nå synes jeg at det liksom holder... Er jo greit en gang i blandt, men ikke fleeeeere ganger hver eneste dag.

Har jeg noen saklig grunn for å bli irritert, eller er det ikke bra for en baby?

Trenger nemlig noen gode grunner til å ramse opp for samboer og svigerfamilien om hvorfor ikke jeg synes det er like gøy som dem at babyen ser på TV 24/7.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, det er jo akkurat samme greia som vi har gående her. Var faktisk jeg som begynte å sette baby framfor tven når det er tegnefilm/andre barnetv som går, når jeg skal noe lite i huset. Men nå skal han absolutt sette baby der HELE tiden, bare fordi det er en enkel løsning. Jeg bare nekter ham det jeg.

Skrevet

Det kan utløse epilepsi, det burde være god nok grunn.

Skrevet

Saklige grunner

De kan bli overstimulert og sove dårlig og bli mer grinete

Motorisk utvikling kan bli hemmet om de blir passivisert av å sitte i vippestol/på fang (foran tv) "hele tiden)

Dersom babyen er disponert for det (noe man aldri vet), kan tv-titting utløse epilepsi

Alle eksperter fraråder at barn på under 1 år ser mer enn maks 15 minutter på tv pr dag

Skrevet

Det kan IKKE utløse epilepsi, men kan trigge/utløse epilepsianfall HVIS man har epilepsi. Man får ikke epilepsi av å se for mye på tv....Hahaha, herregud, noen damer her inne er bare helt utrolige.

Skrevet

American Association of Pediatrics:

“Children of all ages are constantly learning new things. The first 2 years of life are especially important in the growth and development of your child's brain. During this time, children need good, positive interaction with other children and adults. Too much television can negatively affect early brain development. This is especially true at younger ages, when learning to talk and play with others is so important.

Until more research is done about the effects of TV on very young children, the American Academy of Pediatrics (AAP) does not recommend television for children age 2 or younger. For older children, the Academy recommends no more than 1 to 2 hours per day of educational, nonviolent programs. “

Videre, for barn generelt:

http://www.ams.ac.ir/aim/08116/0012.pdf

http://www.epilepsy.com/epilepsy/newsletter/may10_3dtv

Skrevet

Det er vel same shit, i praksis.

Skrevet

Det er det vel for faen ikke.

Skrevet

De andre her nevner gode grunner til å ikke la babyen se mye på tv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjort det så enkelt som å si høyt og tydelig nei. Her brukes ikke tvn i det hele tatt i løpet av dagen, kun når guttungen er i seng kommer den på.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor menn absolutt skal plassere babyen foran tvn? Finnes det en grunn tro? Bf her er også helt på å sette ungen foran tvn. Jeg pakket vekk vippestolen sånn at han ikke kan sette babyen der når han har samvær uten meg, men jeg mistenker at han bare har flyttet gutten over i fanget sitt i stedet. Han sitter for øvrig også limt inntil tv-skjermen når den står på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...