Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Er det noen her fra Haugesund som kan fortelle meg om det er vel så vanlig å bruke Hardangerbunad som Rogalandsbunad når man kommer fra Haugesund? Jeg er selv født i Haugesund, hele slekten på både far og mor sin side er fra distriktet. Også masse slekt inn i hardanger bakover i slekten... Har allerede en Hardangerbunad, men lurte litt på om det er mange fra Haugesund som også bruker den :-)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg forsto ikke spørsmålet en gang. "Bruke hardangerbunad som rogalandsbunad...?" En hardangerbunad er hardangerbunad, Haugesund ligger ikke i hardanger. Med aner fra Hardanger er det ikke rart at du bruker den.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har inntrykk av at det er få voksne som bruker denne bunaden her,,, iallefall ikke en av de mest brukte. Vil vell tippe jelsa og frafjord er de mest sette/brukte. På små derimot er det veldig mange som går for denne:) Hvorfor vet jeg ikke. Uansett, nydelig bunad!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 De jeg kjenner i Haugesund som har hardangerbunad har slekt/familie i hardanger.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Er opprinnelig fra Haugesund og fikk hardangerbunad til konfirmasjonen. Det var tradisjon i min familie og jeg arvet både sølv, belte og smekke) Liker den kjempegodt!!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 HI her :-) Jeg hadde hardangerbunad som liten og den skal datteren min arve når hun blir stor nok til å gå med den. Min mor driver med slektsforskning så vet at jeg har masse slekt innover i Hardanger, så føler at jeg har "rett" til å gå med den ;-) Når jeg ser på bilder fra bymiljøet i Haugesund på 17 mai så er det veldig mange hardangerbunader der. Min mor sier også at det er vel så vanlig med hardangerbunad som rogalandsbunad og da spesielt i Haugesund. Om det er fordi mange fra Hardangerdistriktet bosatte seg i Haugesund i gamle dager eller om det nå er blitt mer "tillatt" med hardangerbunad når man er fra Haugesund vet jeg ikke. Mitt inntrykk er at hardangerbunaden er mer utbredt blandt "innfødte" Haugesund enn i f.eks Stavanger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå