Humle Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Jeg lurer veldig på om noen der ute har erfaring med disse bilbeltene for oss gravide. Har forstått at "besafe"selen for gravide ikke har noen reel sikkerhet, kun for komfort. Er det noen som har erfaring med "tummyshield"? Jeg har ringt og snakket med Tryggtrafikk, men det eneste de ville si var at "...gravide må bruke sikkerhetsbelte". Fikk inntrykk av at de var skeptiske til alt som er i tillegg til det vanlige sikkerhetsbeltet, men også at de ikke visste noe særlig om denne "tummyshield", så; er det noen som har erfaring med denne?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg bruker tummyshield! Tror det er relativt nytt i Norge. Synes det virker som en bra løsning - men har (selvsagt) ikke kollisjonstestet den:) Ble veeeldig anbefalt på Baby Shop som også påpekte at BeSafe bare er for komfortens del. Ville ikke bruke BeSafe siden NAF (tror jeg det var) har skrevet at det ikke beskytter, bare gir økt komfort.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Jeg mener det var trygg trafikk som sa at slike belter (uansett merke) ikke gir noen økt sikkerhet. Man skal bruke vanlig bilbelte, men passe på at det ligger under magen og ikke har krøll på seg.
Miss Snow Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Jeg kommer ikke til å kjøpe et slikt belte. Har også lest at det ikke gir noen økt sikkerhet. Men føyer meg på sisttalende og sier som henne; pass på at beltet ligger under magen og at det er stramt. Er det litt slakk på beltet, så beskytter det veldig mye mindre med en gang. Etter at jeg leste det, så har jeg ihvertfall begynt med å stramme etter beltet etter å ha tatt det på meg, pluss å dobbeltsjekke at det ligger under magen.
kaffeplante Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Hva er det dere skriver???????er ikke besafe-beltet sikkert???????trenger ikke et belte til 400 kr for komforens skyld jeg altså.....hvor finner jeg info om dette?vil jeg kunne gå i butikken å få pengene tilbake da??????har allerede vært og skiftet en av trykknappene som har røket på det etter bare noen ukers bruk.....fatter ikke at 2 vanlige trykknapper skal klare å stå i mot trykket ved en kolisjon????? hjelpes meg hva skal man så gjøre da?
*Nøtta* Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Men hva med nå når barnet er så lite? Min lille ligger jo nå helt nederst i magen,rett over skambenet... akkurat der bilbeltet legger seg. Om man nå kolliderer så vil trykket falle akkurat over baby. Er det ikke bedre å ha beltet litt over magen nå,og ikke under til baby er såpass stor at den vil bli presset oppover ved en eventuell kræsj,hvor da beltet ligger under magen?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Biltilsynet anbefaler at beltet plasseres over hoftene siden det er der man er mest mottagelig for trykk under graviditeten. Siden det er noe feiloppfatninger her om hva som er hva av Be Safe og Tummy Shield vil jeg forsøke å oppklare litt: Tummy Shield er IKKE et bilbelte, men et sete med en krok. Det du gjør er at du fester selen på vanlig måte, men at du drar "magedelen" av selen ned mellom bena og hekter det på kroken på tummy shield-setet. Ved en bråbrems/kollisjon vil trykket fra magedelen av selet gå på hoftene i stedet for magen. Tummy Shield gir derfor reell beskyttelse og kan ikke åpne seg ved kollisjon slik Be Safe kan. SOm en annen her skriver kan ikke trykknappene/borrelåsen på Be Safe-beltet stå i mot en kollisjon. Det var de HELT åpne på overfor meg på Baby Shop da jeg var der og forhørte meg. Den eneste anretningen de selger som hjelper ved kollisjon er Tummy Shield. Jeg har heller ikke funnet noe annet hos Rudo eller Barnas Hus. Ulempen med Tummy Shield er at den koster kr 1200,-.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Hentet fra Trygg Trafikk sine sider: Gravid – hva bør man tenke på? Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. BELTET UNDER MAGEN: Gravidbelte øker komforten, ikke sikkerheten. Produsenter og forhandlere av gravidbelte sier at de har effekt på sikkerheten. Trygg Trafikk baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved Vag- och Transportsforskningsinstitutet (VTI) i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men det kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet. Mer komfortabelt Her er det VTI skriver om dette (oversatt til norsk): «For gravide finnes en pute man kan sitte på og som skal holde hoftebeltet borte fra magen. Ulike produkter har navn som BellySafe, Mammas Magpute og BeSafe Gravid. Gravide spør ofte om det er farlig med bilbeltet direkte over magen. Hva skjer dersom man kolliderer? Skades fosteret? Dessuten sies det ofte at beltet er ubehagelig fordi det klemmer over mage och blære. Bruk alltid belte! Det kan ikke utelukkes at et foster kan skades av bilbeltet i en kollisjon, men man må ikke glemme at alternativet alltid er at mor og foster løper enda større risiko dersom bilbeltet ikke brukes. Ved en kollisjon slår den usikrede moren både seg selv, mage og foster hardt inn mot bilens innreding eller i rattet dersom det er hun som kjører. Derfor er risikoen alltid større ved å kjøre usikret enn med beltet over magen. Øker komfort - ikke sikkerhet Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.» Høygravid - vær passasjer I tillegg kan man kanskje legge til at sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, på slutten av graviditeten. http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943 Så her bruker jeg bare vanlig bilbelte, de få gangene vi bruker bilen=)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Jeg vil bare påpeke at trygg trafikks omtale IKKE omhandler Tummy Shiled - dette er relativt nytt i norge og trygg trafikk har etter eget utsagn ikke oversikt over alt som tilbys.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 jeg bruker Besafe.. som skal brukes fra 2.mnd graviditet. At det er bare for komforen, kan jeg ikke skjønne.. for det er da langt fra behagelig å få på seg. Men beltet holdes jo under magen og vil ved eventuelt kræsj hindre trykk mot magen.. Jeg bruker min besafe i god tro og har tenkt å fortsette med det.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. mai 2010 #11 Skrevet 19. mai 2010 Til Helt lykkelig: Det som er kritikken mot Be Safe er at ved en kollisjon eller kraftig bråbrems vil Be Safe-beltet løsne siden det er konstruert med trykknapper eller borrelås. Siden Be Safe løsner vil trykket fra magedelen av bilselen mot magen sannsynligvis bli den samme som om du ikke bruker Be Safe. Det er derfor Trygg Trafikk sier at det ikke har noen virkning. Komfortsiden av det er at Be Safe holder selen under magen under vanlig kjøring - noe som er mer komfortabelt udner graviditeten enn at selen presser over magen Det er en del uenighet om dette - men det var denne infoen jeg også fikk av Baby Shop som selger både Be Safe og Tummy Shield - derfor valgte jeg Tummy Shield.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå