Patetica fåkksi Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal! Jeg har pussa bunadssølja til mini, fra hennes oldemor. Og bunaden min har blitt lufta og skoene har blitt brukt i dag. Jeg er klar som et egg!
tante grusom master of law Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har så lyst på bunad! Synes det er noe av det vakreste som finnes, men jeg er jo svensk!! Selv om jeg nesten føler meg mer norsk enn svensk, så blir det liksom feil. De svenske folkedraktene er ikke så flotte. Men men fikk høre at en bunad koster 20 000 fjelldollar, så da er jo saken grei uansett.
Patetica fåkksi Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2010 Hvordan ser svenske folkedrakter ut? Mora mi sydde bunad til meg til konfirmasjonen. Det eneste jeg ikke har er cape (kommer til å savne det i morgen med dette møkkaværet!) og sølvbelte. Mini har en eller annen barnebunad som jeg ikke har sett noe annet sted og jeg aner ikke hvor den er fra men vi fikk den og den passer fremdeles (brukt siden jula 2008) og derfor bruker hun bunadssølja fra min mormor.
Patetica fåkksi Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2010 http://www.sverigedrakten.se/story/SvDam2.jpg ??
tante grusom master of law Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Så heldig du er som har en slik bunad! Hjemmesydd og alt. Lagd med kjærlighet. Den linken du la ut er sverigedrakten. Felles for hele sverige. Her er et bilde på folkedrakten der jeg kommer fra http://www.folkdrakt.se/bild/uppland/havero-d.jpg De svenske er mye enklere. Hverdagsdrakter. Finnes noen som er litt mer for seg gjort f. eks. den fra Dalarna. Men ingen slår de norske.
tante grusom master of law Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Asså, jeg kommer ikke fra Häveo, men fra fylket Uppland...
prekæs Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal. Og har brukt flere timer på å stryke to bunader i dag. Det jeg håper på nå, er å få på jentungen kysa som hører til. Jeg bruker kyse, jeg og:)
Anne-B. Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Legger inn forslag om Kranglebunad. Siden vi har en aktiv gartnerlosje her, har vi plenty av inspirasjon å ta av. Geriljabrodering og hekling bør inngå i mønsteret.. Av materialer, bør vi vel blant annet bruke gammel damask, og bunaden kan lages med mulighet for utvidelser om de forskjellige høytidene skulle tilbringes på pms- og svangerskapsfarmen. Med ekstra lomme i foret til pottis og sjokkis.
Anne-B. Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Kyse eller lue er jo prikken over i-en. Da tykkje no eg.
Patetica fåkksi Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2010 JA jeg vil ha Kranglerbunaden! Jeg syns hovedfargen burde være rød. Min bunad har forresten masse broderte blomster. Jeg syns at Kranglerbunaden burde ha broderte tomatplanter bl.a, sammen med noen heftige geriljaord der det passer.
prekæs Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Endelig. Nå vet jeg hva samlingen min med pyntelaken kan brukes til. Forklær og mammelukker.
brooklyn Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal ikke, og synes det er knallsynd. Bunad er særdeles lite ammevennlig, og heller ikke helt figurvennlig 1 mnd etter fødsel. (offisielt kjører jeg ammevennlig-unnskyldningen). Jeg har bergensdrakten (ikke offisiell bunad selv om den går under det på folkemunne), men ønsker meg den lokale bunaden herfra, men jeg ville jo IKKE ha den da jeg konfirmerte meg. Angre angre.
Gjest Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har den lokale varianten din, brooklyn, og skal bruke den i morgen
brooklyn Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Jeg vil også haaaaaa! Den svarte vinterbunadvarianten...mamma arvet sin av farmor og jeg vil også haaaaaaaa! Hvis ikke husbonden vil ha bunad til 40årsdagen sin, kan jeg ønske meg bunad til HANS 40årsdag da?? (si ja!)
Gjest Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Ja, klart det Hvorfor skal han få noe? He he... Jeg har den røde (festvarianten), visstnok fordi jeg er blond. Var min mor som bestemte den gangen. Men jeg syns egentlig den svarte er finere.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 jeg har faktisk bunad, men den er alt for kort /eller så er jeg alt for lang.... jeg ønsker meg en som passer!
Patetica fåkksi Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #17 Skrevet 16. mai 2010 Du veit at bunaden ikke skal nå lengre ned enn over anklene?
Gjest amandine Skrevet 16. mai 2010 #18 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skal selvfølgelig! Og gleder meg! Det er sååå stas!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. mai 2010 #19 Skrevet 16. mai 2010 ja jeg vet (etter å ha snakket med skravle) men den er fremdeles litt kort. sånn på leggen et sted.... hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå