Monajenten Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 ...har vasket sånn ca. 300 maskiner med klær og håndklær:-( Stakkars gutten min, han holder ikke på noe. Har ikke fått i ham noe mat, kun vann, men det kommer rett opp igjen. Men han har ikke feber. Da er det vel ikke noe poeng i å gi ham paracet?
Stellaborealis Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Uff stakkars liten og stakkars deg, omgangssyke er fryktelig for alle involverte parter:( Eneste tipset jeg kan gi er å gi t-skjeer med saft eller cola for å få i han noe som binder væsken i magen litt. Masse god bedring!
Gjest Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Å nei, stakkar :-( Går det i området altså - hjelp! :-/ Håper det går fort over og at han er på beina i morgen...
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2010 Har ikke cola men sender min kjære på bensinstasjonen for å kjøpe det, og kjeks. Vet ikke hva annet jeg kan gi ham. Nå sover han bittelitt, men han måtte bare sprute ut litt spy først:-/ Huff og huff, for en dag. Spetakkel - vet ikke egentlig om det går, har ikke merket noe, dette kom som lyn fra klar himmel imorges. Spørs om det blir noe 17. maifeiring på ham imorgen, han er helt utslitt stakkars.
fox`y Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Jeg pleier å blande eplejuice og farris, fungert kjempe bra på mine gutter. god bedring til gutten din:) håper han blir bedre til i morgen.
Miss Foster Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Saft og cola er tingen når ikke noe annet holder seg i magen.
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2010 Takk for tips alle sammen. Har prøvd å gi ham saft men han nekter. Nå sover han heldigvis litt, får satse på at det roer seg snart. (Nå er vi forøvrig oppe i 16 ganger:-/)
Gjest vinterbrud Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Paracet har ingen virkning ved oppkastsyke,prøv heller å gi han en blanding med eplejuice og utvannet farris. Stakkars liten,jeg håper han er over det verste nå
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2010 Takk for tips. Det håper jeg også:-( Har helt vondt av ham, han er jo helt dehydrert. Skikkelig vond sirkel, for hver gang han våkner er han kjempetørst og vil ha vann, og jeg kan jo ikke nekte ham det. Og hver gang kommer alt rett opp igjen:-(
winneboo Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Pass på å gi han kokt vann når han først skal ha vann. Når ungen her i syk går det kun i farris, kokt vann og salt kjeks.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Magen må få ro til å komme seg! Om du gir han drikke nå, vil han bare spy det opp igjen. La han sove inatt, og gi så drikke imorgen igjen! Stakkars gutt, du gjør det bare verre med å gi han drikke. Cola er ihvertfall ikkeno bra!
Mammaen til Isak Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Gi drikke, men bare noen skjeer hver gang, så får han sjangs til å holde på det! Gjerne som nevnt over her, eplejuice med farris. Evn noen biter salt kjeks, feks ritz.
Miss Foster Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Der tar du feil Interiør-Dama. Det er VIKTIG at små barn får i seg drikke - de blir VELDIG fort dehydrert. Det er ikke så viktig om de ikke får i seg mat, men væske må de få i seg. Da er cola eller saft faktisk noe av det som kan hjelpe de med å holde på det lille de får i seg av drikke. Hadde selv 14 dager her i februar hvor min lille på 20 mnd hadde lett infeksjon i mage, lunger og ører, og fikk ikke i seg mat på over en uke, og kastet opp alt. Cola og saft hjelper til at de får i seg noe næring, noe vann ikke er så veldig behjelpelig med.
Gjest KMGLT Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Uffameg. Her har jeg og jenten på ti måneder hatt et forferdelig magevirus denne uken. Ikke så mye oppkast, men feber og diaré. Jeg har lest, samt fått beskjed av lege om at de ikke skal ha Cola eller annen brus, men eplejuice og Farris for å få både søtt og salt. Dehydrering er kjempeskummelt, og jeg mener det fort kan bli kritisk. Så følg godt med på allmenntilstanden! De skal heller ikke ha melkeprodukter eller fiberrik mat. Mat er ikke viktig, men stadig tilførsel av væske er. Bittelitt i gangen siden han ikke holder på noe. Ønsker dere god bedring!
Elle melle deg fortelle Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Når frøkna her hadde oppkast i lange jernbanevogner fikk vi tips av legen om å gi appelsinjuice, blanda med vann, litt sukker og litt salt. Da får de i seg det de trenger. Det hjalp veldig her...
trillemamma Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 Legen sa til oss at det beste når man har omgangsyken, det er vann. De klarer jo ikke å holde på noe, så vann serveres med skje, eller med engangssprøyte. Da får de passe små doser. Mat er uvesentlig, så sant det ikke vedvarer over tid. Omgangsyken går jo fort over.
mor_til_Kristoffer Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Min sønn hadde også en slik periode for noen få uker siden. Spiste ikke noe, var kjempetørst, men alt vannet kom også opp igjen... skummelt for et mammahjerte det der...... Så fikk jeg et tips om å blande eplejuice og farris. Jeg begynte med veldig lite..... 1 teskje hver 5. minutt.... Det holdt jeg på med i ca. 3-4 timer... så gav jeg ham litt salte skruer.... i starten ville han bare ha 2-3 stykker. Jeg fortsatte med 1 teskje hver 5. minutt av blandingen i ca. 2 dager, så kom matlysten litt etter litt..... God bedring til gullet ditt!
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. mai 2010 Tusen takk for svar til dere alle:-) Prøvde med utvannet cola og det ville han ikke ha. Det samme med eplejuice og farris. Han ble helt hysterisk (så hysterisk som han klarte) og det var umulig å få det i ham. Prøvde å gi ham kjeks og chips også, helt uten hell. Så han har kun drukket vann. Jeg tror (det går litt i surr her) at han sovnet litt over halv åtte, og vi har båret ham inn i sengen nå og han sover fortsatt. Så det ser ut til at det har roet seg litt. Endte på 19 ganger med oppkast, stakkars liten:-(
Gjest yrild Skrevet 16. mai 2010 #19 Skrevet 16. mai 2010 Srakkars lille pjokk. Håper han blir raskt bedre! Dette er det leger anbefaler: "Når barnet kaster opp og har diaré Det aller viktigste er å få i barnet nok væske. Det anbefales å få barnet til å drikke små mengder av gangen, men hyppig; for å unngå at barnet at barnet kaster opp enda mer. Dersom barnet ikke vil drikke, må det få væske på skje eller sprøyte, et par ml hvert femte minutt. Dette er en stor jobb for foreldrene, men ofte nødvendig hos de aller minste for å unngå alvorlig uttørring. Spedbarn bør ammes så ofte som mulig. Gi barnet det det ønsker å drikke, men forsøk å unngå for store mengder med søt (sukkerholdig) drikke, fordi dette kan forverre diareen. På apoteket kan man kan kjøpe en spesiell væskeblanding — Gem — men også vann og melk kan brukes. Forsøk også å gi de litt større barna en saftis; det kan gi barnet mye væske og energi. Det er ikke farlig om barnet ikke spiser på et par dager. Forsøk lettfordøyelig mat som yoghurt, suppe eller salte kjeks hvis barnet har litt matlyst." Så Cola ville jeg droppet (selv om det vel var det vi fikk som barn :-)). God bedring til pjokken og ønsker dere foreldre mye tålmodighet og godt humør!
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 16. mai 2010 Takk yrild! Nå prøvde jeg å gi cola da men han liker ikke brus så det fikk jeg ikke i ham:-) Suppe ja, det var en god idé, kanskje han vil ha det i morgen. Yoghurt er han også glad i. Jeg har latt ham få drikke vann når han har vært tørst, men jeg ser jo at det har vært feil. Hvis han er like gale i morgen, får vi gjøre det på den riktige måten da, med små doseringer. Jeg skjønner jo egentlig at det er det beste, men jeg hadde så vondt av ham da hans så sårt gråt etter vann fordi han var så tørst:-( Tror mammakreftene slo inn i dag, har faktisk vært i overkant tålmodig og er imponert over meg selv:-)
FruTB Skrevet 16. mai 2010 #21 Skrevet 16. mai 2010 Huff! Skjønner godt hva du mener med at det er vanskelig med å nekte ham drikke. Husker da Bo var syk for noen mnd siden, og han endelig begynte å drikke; jeg ble så utrolig glad at jeg ikke klarte ta fra ham flaska = alt kom opp igjen. Så greia er å kun la han drikke noen få slurker av gangen - ofte! Vann er supert, eplejuice + farris er enda bedre - eventuelt bland ut en liter eplejuice med 1 ts salt. Nå vet jeg ikke hvor gammel gutten din er - men om han er liten, og viruset er hissig, så anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre en innsats når det gjelder væskeinntaket. Vi måtte få intravenøst, og det var _ikke_ gøy! (og 17. mai vil jeg vel ikke anbefale uansett. Selv om formen skulle bli bedre så er han fortsatt smittsom, men det vet du vel ) Synes omgangssyken har vart ufattelig lenge dette året - og det mye pga foreldre som tar ungene med ut blant folk alt for tidlig) God bedring. Håper det gir seg like fort som det kom!
Monajenten Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #22 Skrevet 16. mai 2010 Takk mammadamen:-) Han er 3 år, så har ikke noe sånt kjempeforhold til 17. mai. Det blir nok til at pappaen blir hjemme med ham mens jeg følger storesøster som er skolebarn i toget for første gang. Tror ikke det hadde blitt noe særlig stas for ham likevel, når han er så dårlig. Håper selvsagt han er bedre i morgen, men han er jo slapp og blek i og med at han ikke har spist noe. Så da blir det hjemmefeiring på ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå