Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet man ikke skal ta det, men har så j..... vondt i nakken og hodet nå, og det er det eneste jeg vet funker......har prøvd det meste nå, massasje, varme osv..... Noen som vet om det er "farlig" å ta det en gang....ville liksom ikke trodd det, at det er det å ta det flere ganger og kanskje daglig som er "farlig".... Begynner å bli desperat her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringte legen her om dagen på grunn av ekstrem hodepine, for å spørre hva jeg kunne ta.

Jeg fikk beskjed om å IKKE TA IBUX! Ikke én en gang. Årsaker til det tør jeg ikke uttale meg om, men det var nå den beskjeden jeg fikk. Paracet og panodil er derimot okei. Man kan følge det som står på pakka i forhold til hvor mange ganger om dagen man kan ta en tablett, men man skulle helst ikke ta mer enn én av gangen (500 mg), selv om det står én til to på pakka.

Skrevet

men paracet og panodil funker ikke i det hele tatt.......uff.....men takk for info

Skrevet

er noen virkestoffer som ikke er bra for babyen i ibux

Skrevet

Det verste som kan skje er abort og dødfødsel.................. Hadde valgt vondt nakke fremfor å ta en slik sjanse!!

Skrevet

Hvorfor står det da i pakningsvedlegget at det kun er i 3 trimester man skal holde seg unna?

Skrevet

Man skal ikke ta ibux da det er virkestoffer i det som kan føre til misdannelser og dødfødsel. Det er spesielt farlig i 1. og 3 trimester, det samme gjelder de fleste betennelsesdempende medisiner. En god regel når man er usikker er å lese på pakningsvedlegget, der skal all relevant informasjon stå.

Skrevet

Ja det står kun i 3 trimester at man ikke skal ta det, og at hvis det skal brukes i 1 eller 2 trimester, skal det brukes lavest mulig dose og over kortest mulig tid.....

Skrevet

Tror det er pga ibuprofen. Du skal heller ikke gi blod hvis du har tatt Ibux eller ibuprofenpreparater de siste 14 dagene. Paracetamol, som er virkestoffet i paracet og panodil, går bra før blodgivning og kan tas under sv.skapet.

Det er nok god grunn til å holde seg unna (må være en grunn til at de ikke vil ha det i blodgiverblodet tenker jeg)

God bedring!

Skrevet

Jeg har snakket med flere leger om ibux i svangerskapet, jeg er revmatiker og trenger smertelindring samt betennelsesdempende medisin. Min fødselslege sa følgende om ibux: før graviditet er ibux nesten like preventivt som p-piller, i 1. trimester kan det virke abortfremmende, i 2. trimester kan det brukes frem til 24 uke i samråd med lege, etter dette og inn i 3. trimester kan ibux medføre at fosteret mister oksygentilførselen gjennom navlestrengen fordi prosessen som skal skje når barnet er kommet ut (at det kobles til sitt eget sysytem og kan puste og får oksygentilførsel gjennom lungene sine) skjer for tidlig. Hvis dette skjer vil fosteret dø i mors liv. Jeg har tatt ibux noen ganger nå i 2 trimester men sluttet med en gang jeg fikk vite dette. Selvom det er "trygt" fra 12-24 uke tar jeg ikke sjangsen. Legen min sa at jeg ikke hadde noen grunn til å bekymre mag for at jeg hadde tatt det noen ganger..Selv ble jeg satt på paralgin forte og et kortison prepatat av legen.

Skrevet

det er ikke farlig å ta 1-2 ibux en gang. grunnen til at ibux frarådes er fordi virkestoffene fra ibux tas opp i magen og de blodbaner som går innom livmoren. paracet derimot tas opp i leveren og transporteres videre i blodbanene som går utenom livmora.

ibux er ikke et narkotisk preparat så det er ikke farlig i den forstand, men allikevel ikke bra for babyen i lengden. så 1 gang gjør ikke noe, så lenge man holder seg til den ene gangen.

Skrevet

Dette sier felleskatalogen:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket."

Jeg ville ikke tatt ibux....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...