Gå til innhold

Jeg trenger avlastning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alene siden fødselen med minimalt med avlastning. Har fått et par timer på ettermiddagene. Har hatt en ufattelig krevende unge med kolikk, søvnproblemer osv.

Har ikke fått sove mer enn to timer sammenhengende siden fødselen. Barnet er nå 1,5 år. Barnet har fått bhg plass hvor det nå går 6 timer om dagen.

Jeg trenger sårt å sove noen netter og treffe venner jeg ikke har truffet på 1,5 år. Vi har så liten leilighet så kan ikke ha besøk etter leggetid, som er kl 19.

Jeg har ikke råd til barnevakt og ikke kjenner jeg noen heller. Barnet kan ikke være på rødhette opplegget heller pga av søvnproblemer.

Kan jeg ta kontakt med barnevernet for hjelp?

Hva kan de hjelpe meg med? Har hørt at hvis jeg finner en (f eks en av de ansatte i bhg) så kan barnevernet hjelpe meg med å betale for litt avlastning. Stemmer dette?

Far vil ikke og orker ikke passe barnet. Helt tragisk men han har "møtt veggen" og er ikke noe hjelp å få der.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er tøffe tak å være alene... vært alene selv siden jenta mi var 3 mnd uten hjelp av pappaen(anna enn trusler om hvpr myyyyye han skal ha henne senere..osv..) hun er 8 mnd nå.

Avlastning ja... har du ikke en venninne som kan overnatte og passe henne om morgenen så du får sove litt? Familie?

Jeg bor i en anna by enn familien min da jeg ikke orker å flytte "hjem" siden bf har flyttet dit så har få her jeg og... men helsesøsteren sa at de har ett tilbud her de kan ordne med noen som kommer og triller og hjelper til litt innimellom. Kan du ikke høre der du går på kontroller med barnet. Det blir jo kommunen som stiller opp...... vet ikke om jeg hadde villet kontaktet barnevernet egentlig. Aner ikke om de har slike tilbud....

Eller finne ei jente 14-15 år som vil tjene noen kroner en og anna kveld, vet du skrev du ikke har råd men det trenger jo ikke bli så dyrt...

Håpe det løser seg for deg.....

Skrevet

Hei!

Forstår godt at du er sliten, og ikke minst at du trenger å "pleie" deg selv litt også!!

Barnevernet er flott å kontakte ndg dette!! Du kan ta en tlf til dem, eller stikke ned og prate med dem :-)!! De har mange hjelpetiltak som mange ikke vet om, -bl.a avlastningshjem f.eks en helg i mnd!!

Lykke til!!

Skrevet

Nei det skal ikke være enkelt. Hvis noen skal passe barnet i mitt hjem så må jeg finne meg et annet sted å sove. Har så liten leilighet at det kun er plass til en å sove.

Det er det å tørre og ta en telefon til bv vernet. Føler liksom at det sitter litt langt inne. Men jeg må jo ha avlastning snart. Huff at det skulle bli sånn her var lett å forutse..

Takk for tips:) Skal se hva jeg får ordnet av barnepass.

HI

Skrevet

Ellers får du jo dekket 66 % av utgifter til barnetilsyn da. Så hvis du får tak i en barnepike som kan ha ungen, får du jo dekket mesteparten. (og bare legg på prisen litt til NAV, så blir det enda mindre på deg å betale)

Skrevet

Man får vel ikke dekket deler av utgifter til barnetilsyn hvis man ikke er i jobb eller studerer. Men Barnevernet kan dekke en barnehageplass som et tiltak, hvis de mener dere har behov for dette. Du kan jo også kontakte Home Start, der kan du få avlastning én kveld i uka helt gratis.

www.home-start-norge.no

Meld deg inn i Aleneforeldreforeningen, bor du i Oslo eller omegn har de et barnevaktstilbud (Rødhette).

http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=3593

Lykke til, håper ting ordner seg for dere!

Skrevet

Unnskyld, så først nå at du ikke kan delta på Rødhette pga søvnproblemer. Men da anbefaler jeg Home Start eller søke Barnevernet om avlastning en helg i måneden.

an 09.07

Skrevet

Home start skal ikke være avlastning fikk jeg beskjed om, vi fikk tilbud fra Homestart om en dame som kunne besøke oss en ettermiddag i uka. Jeg trodde da at jeg f.eks kunne bruke tiden til å gå på trening, men neida, det var meningen at hun f.eks kunne leke med barnet mens jeg laget middag og så skulle vi spise og snakke..... Not my idea of avlastning...

Jeg snakket med helsesøster (som jeg forøvrig har god kontakt med), hun ringte anonymt til BV og spurte litt og hjalp meg med en anbefaling som hun så sendte. Jeg kan legge til at hun der skrev at jeg har slitt litt psykisk (depresjon), men ikke noe alvorlig. Jeg måtte til to samtaler hos BV og fikk innvilget avlastning en helg i måneden. Jeg kjente en familie som gjerne ville være avlastere og det gjorde at saksbehandlingen gikk litt fortere (4 mnd). BV sliter med å finne egnede familier, så det kan være litt ventetid. Tvi tvi, håper det ordner seg for dere :-)

Skrevet

Hvor bor du hen? Til HI altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...