Gå til innhold

5 år og bruker bleie - normalt??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke vanlig nei, men barnet til venneparte ditt er nok ikke unormal heller.. Nå vet jo ikke jeg hvordan og hvor flinke de er med pottetreningen. Men om ikke barnet lærer å gå på do innen et halvår eller så, burde de kanskje kontakte legen med tanke på utredning. Kan jo være en grunn til at ungen ikke har kontroll over avføringen ennå

Jeg har inntrykk av at det ikke er noe særlig pottetrening der i det heile tatt. Men grunnen til at jeg har hengt meg litt opp i dette er at ungen visstnok har veldig mye vondt i magen og har vært plaget med forstoppelse. Da tenker eg at kanskje hun faktisk skammer seg litt over å være så stor og bruke bleie at hun går og holder seg mye. Eller tenker ikkje unger på slikt?

• 1 måned senere...

Jeg kjenner to barn som har hatt problemer med å bæsje på do. Begge har ønsket å gjøre det i bleie. Det ene barnet holdt på til han var 4,5 år. Jeg vet ikke om han har sluttet.

Tror ikke dette er så uvanlig. Men jeg tror nok jeg ville gjort det jeg kunne for å bli kvitt problemet dersom det var mitt barn. Resultatet er jo at de bare får gått på do hjemme.

Jeg har vært opptatt av å lære mine barn at de må gå på do dersom de kjenner trang til å ha avføring. Tror det kan være viktig for å forebygge forstoppelse. Mange barn er plaget av treg mage.

Dersom man mistenker forstoppelse hos barnet, bør man ta det med til lege.

• 5 uker senere...

Annonse

unskyll meg,men hva er det som feiler dere som sier at det e unormalt? har dere snakket med en lege for å høre om det er unormalt? det tror ikke jeg dere har. det er faktisk mer normalt en hva folk tror. noen barn slutter med bleie tidlig mens noen senere. alt er llike vanlig om barnet er 2 eller 5 år. har bane vondt er det en annen sak men det er ikke unormalt eller uvanlig at 5 åringer bruker bleie.

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei! jeg jobber i barnehage og har sett mangt et barn som vegrer seg mot å kvitte seg med avføring på do. De har brukt bleie siden de ble født og det er dette som er trygt. Noen barn føler at de gir fra seg litt av seg selv ved å bæsje på do. Dette går gradevis over, og de finne plutselig ut at det er greit å gå bæsje på do. Premiering (som klistremerker) kan i enkelte tilfeller være en fornuftig ting som kan gjøre fortgang i prosessen. Og her de første bæsjet en gang, er det lettere neste gang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...